C2. Recerca, innovació i lideratge en el procés de transformació de les pràctiques pedagògiques digitals per millorar el compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge.
5.3.C2.1 Fa recerca sobre la integració de les tecnologies digitals en les propostes didàctiques i el seu impacte en la motivació i el desenvolupament d’operacions cognitives complexes i competències transversals de l’alumnat.

He fet recerca a la pàgina “Web of Science” sobre el tema de “Programació i robòtica educativa”. Els articles científics consultats són:

  • Gómez Rodríguez, Horacio. (2022). Robótica educativa utilizando el mBot en estudiantes de educación básica. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo13(25), e024. Epub 13 de diciembre de 2022.https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1274
  • Barrera Lombana, Nelson. (2015). USO DE LA ROBÓTICA EDUCATIVA COMO ESTRATEGIA DIDÁCTICA EN EL AULA. Praxis & Saber6(11), 215-234. Retrieved April 17, 2024

Pel que fa a la investigació de l’article relacionat amb el mBot es va analitzar l’experiència  d’un grup d’estudiants de Primària que van participar en unes sessions utilitzant  el robot mBot. Les enquestes fetes a l’alumnat va concloure en l’increment de la motivació de l’alumnat a l’hora de programar amb blocs i resoldre reptes progressius.

Per altra banda, el segon article d’investigació va evidenciar en la praxi educativa la importància de la interacció social en la construcció dels sabers per part dels estudiants. Es va interpretar els fenòmens des d’una perspectiva de la construcció social del coneixement proposada per Vigotsky (2003),  en què es relacionen aspectes sociològics amb aspectes psicològics amb aspectes intel·lectuals mitjançant activitats lúdiques amb robots educatius.

5.3.C2.2 Proposa estratègies pedagògiques innovadores que, gràcies a les funcionalitats dels recursos tecnològics existents o a la seva nova utilització, promouen el compromís actiu de l’alumnat amb el seu aprenentatge i n’incrementen la motivació i el protagonisme en el procés.

Imparteixo tallers i participo en ponències sobre l’ús de la robòtica com a element motivador per aprendre matemàtiques i ciències.

La situació d’aprenentatge consisteix a utilitzar el robot mBot2 com a eix central de motivació de l’alumnat per millorar la competència matemàtica de l’alumnat.  Es treballa competències específiques de matemàtiques i tecnologia,  i la competència digital com a competència transversal. Aquesta situació d’aprenentatge l’he dissenyat a petició d’un institut que vol iniciar la seva transformació pedagògica pel que fa a treballar les competències específiques de més d’una matèria treballant conjuntament. El fil conductor és la robòtica.

  • Situació d’aprenentatge: “El laberint i el robot mBot2” El robot es troba en un laberint que disposa de diferents estacions. Cada estació és un repte matemàtic que han de resoldre per poder avançar a la següent estació, per exemple estació 1 han de resoldre una equació de primer grau i per afavorir l’aprenentatge entre iguals han d’ajudar un altre grup a resoldre una equació amb resultats diferents (dossier de pràctiques). L’activitat 12 (3 sessions) promou el compromís actiu de l’alumnat i fa que sigui el protagonisme en el procés. L’alumnat dissenya petits reptes als companys i també creen les seves rúbriques d’avaluació amb l’ajuda del professor. Un altra activitat de motivació és l’activitat 13 Sortim del laberint consisteix que el robot surti del laberint el més ràpid possible. El laberint té diferents obstacles i una línia negra en un tram del laberint que segueix una drecera. L’alumnat pot utilitzar qualsevol sensor per ser el grup més ràpid.
  • Tallerista XVI Jornada de Programació i Robòtica Educativa (25 de maig de 2024). La situació d’aprenentatge anterior la compartiré amb altres docents fent una adaptació gamificada a les jornades. L’evidència és l’enllaç on aparec com a tallerista (Programa 15.30 – 17.00 h Tallers i activitats gamificades. Explorant amb mBot2. ). El certificat el tindré durant el mes de juliol.