C2. Recerca sobre l’ús de les tecnologies digitals per a l’atenció personalitzada de necessitats d’aprenentatge i la creació de nous models pedagògics o definició de noves funcionalitats
5.2.C2.1 Fa recerca sobre l’impacte de diferents models d’atenció personalitzada mitjançant tecnologies digitals en l’aprenentatge de l’alumnat.
La recerca que he realitzat és en les webs de les institucions: Departament d’Educació, Instituto Nacional de Tecnologias Educativas y de Formación de Profesorado (INTEF), UNICEF i de la Universidad Complutense de Madrid. Aquestes fonts de informació coincideixen en la medologia DUA com a un bon model d’atenció personalitzada.
Diferents projectes europeus el potencien, un exemple és el grup d’investigació EQUIDEI on aplica el DUA per la inclusivitat. A més es troba incorporat tant a la LOMLOE com en els nou decret de currículum de Catalunya (175/2022, concretament pel que fa al vector de la universalitat del currículum ).
El DUA és un model que facilita el marc de referència per a la creació de contextos d’aprenentatge en els quals es proporcionen múltiples maneres de presentar la informació, múltiples maneres d’acció i representació i múltiples maneres de comprometre’s.
Permet avaluar recursos educatius digitals tenint present els principis del Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA), amb la pretensió de ser un model que ens orienti cap a un disseny cada cop més universal, més accessible.
Tots tres principis del DUA són:
- Proporcionar múltiples mitjans de representació de la informació, per activar les xarxes de reconeixement i donar resposta a la pregunta “Què aprenem?”
- Proporcionar múltiples formes d’acció i expressió per activar les xarxes estratègiques i donar resposta a la pregunta “Com aprenem?”
- Proporcionar múltiples formes de motivació i implicació, per activar les xarxes afectives i donar resposta a la pregunta “Per què aprenem?”
He recopilat eines digitals útils a partir del document RUEDA DUA (Antonio Márquez Ordoñez) amb eines digitals que poden ajudar a dissenyar nous models pedagògics personalitats per a l’alumnat.
5.2.C2.2 Dissenya nous models pedagògics per donar respostes personalitzades a les necessitats d’aprenentatge fent ús de les tecnologies digitals.
He creat un llistat de validació perquè els docents valorin el seu recurs segons els principis DUA. La font de referència és el projecte DUALITEC: de la Universidad Complutense de Madrid.
5.2.C2.3 Defineix noves funcionalitats per integrar-les en les tecnologies digitals dedicades a donar una resposta personalitzada en els processos