Aquesta competència s’ha d’aplicar en les situacions en què es requereixi al professorat la participació activa i proactiva en els òrgans de coordinació docent i de gestió i la realització de les tasques docents de caràcter administratiu a través dels mitjans digitals en el si del centre.

C2. Recerca sobre nous models de col·laboració professional a través de plataformes digitals

1.2.C2.1 Identifica noves funcionalitats que permetrien implementar estratègies de col·laboració més eficaces en l’àmbit educatiu a través de les tecnologies digitals.

Com a cap de departament de Tecnologia durant el curs 2015-16 vaig identificar una nova funcionalitat en aquell moment per gestionar col·laborativament els recursos digitals que cada professor creava. En un primer moment vaig crear una estructura de carpetes en Google Drive i la seva gestió de permisos. Més tard desenvolupant la funció de Coordinador Digital vaig participar en dissenyar l’estructura i gestió de permisos de carpetes Drive en el centre: carpetes compartides, unitats compartides.

Fruit de la reflexió amb Direcció i coordinadors, caps de departament i professorat van iniciar una transformació digital començant a 1r d’ESO amb la compra de portàtils i potenciant els recursos digitals.

Vaig utilitzar les tecnologies digitals per col·laborar en la presa de decisions sobre sistema operatiu, entorn virtual d’aprenentatge i recursos digitals ens va portar a utilitzar com a EVA al Google Classroom però mantenint el Moodle per altres docents.

Les evidències són les següents:

  • Formació d’eines col·laboratives. A reunions del departament de Tecnologia i Ciències vaig fer formacions puntuals per tal d’implementar eines col·laboratives més eficients en entorns virtuals d’aprenentatge (EVA).
  • Recerca de noves eines col·laboratives. Com a coordinador digital fa uns 5 anys vaig dedicar-me a investigar i a provar noves plataformes o aplicacions digitals amb l’objectiu de facilitar la col·laboració tant entre l’alumnat com entre el professorat. Les eines que vaig explorar van ser Google Workspace for Education (anteriorment conegut com a G Suite), Microsoft Teams i Moodle.
1.2.C2.2 Investiga sobre l’impacte de les tecnologies digitals en els aspectes organitzatius dels centres educatius i en la participació, la coordinació i la col·laboració professional en aquestes organitzacions.

Com a Mentor Digital col·laboro en el disseny, la implementació i l’avaluació de l’estratègia digital del centre referent als mecanismes de participació en els òrgans col·legiats de govern i coordinació docent.

L’evidència és la realització de la diagnosi en el disseny de l’Estratègia Digital de Centre (EDC). Aquesta tasca l’he fet en 17 centres. Per posar de manifest aquesta tasca mostro una diagnosi anònima de dos dels centres.

Coordino una comunitat virtual d’aprenentatge en una xarxa professional per intercanviar experiències i opinions sobre nous models de col·laboració docent en entorns digitals.

Les evidències són les següents:

  • Col·laboració en línia amb altres professors. Utilitzo la plataforma de gestió de continguts com Google Classroom i Moodle per compartir recursos educatius amb els meus companys de departament i col·laboro en el disseny del disseny de situacions d’aprenentatge. A més, participo en fòrums de discussió en línia i grups de treball virtuals per intercanviar idees i estratègies pedagògiques amb professors.
    • Debat sobre Investigació i innovació educativa en el curs de postgrau de la Universitat de Barcelona:
      • Fòrum
      • Certificat a la plataforma ATRI del curs de postgrau de Competència Digital Docent C2
  • Comunitat virtual. La compartició d’idees, inquietuds i recursos entre docents del mateix territori s’aconsegueix amb les trobades als CRPs. Com a dinamitzador de la subxarxa de la competència digital docent (COMD) organitzo les trobades presencials al CRP. A més a més, per obtenir el treball en xarxa entre els docents de centres de diferents parts del territori i, per tant, del treball en xarxa dels centres que participen de diferents seminaris, utilitzo  la plataforma NUS. Aquesta plataforma permet la creació de fils de conversa de manera senzilla i de manera ordenada, amb inserció d’etiquetes, enquestes, citacions, etc.
    • Subxarxa COMD. Certificat disponible a principis de setembre 2024
    • Membres de grups del NUS.
  • Trobades virtuals. Utilitzo plataformes de videoconferència com Zoom o Google Meet per a realitzar  trobades amb alumnes o professorat, permetent als professors i/o akumnat connectar-se i col·laborar sense necessitat de reunir-se físicament. A més a més, per dinamitzar les sessions online vaig utilitzar la plataforma wonder per treballar en grups
1.2.C2.3 Dissenya nous models de participació, coordinació i col·laboració professional a través de tecnologies digitals en l’àmbit educatiu.
    • Model de participació sobre el Feedback Digital. Com a dinamitzador de la subxarxa de l’EDC he utilitzat models de participació digital com el Padlet

 

Fet amb Padlet

 

  • Plataforma de compartició de recursos.  Vaig dissenyar una estructura de carpetes amb la plataforma en línia Google Drive on els membres del meu departament poden compartir recursos educatius, idees d’activitats i estratègies pedagògiques. Aquesta plataforma ha permès col·laborar de manera més eficient i compartir les nostres millors pràctiques.
    • Certificat de direcció Institut Matadepera
1.2.C2.4 Publica nous models de participació, coordinació i col·laboració professional a través de tecnologies digitals en l’àmbit educatiu o n’imparteix formació.