C2. Disseny de les estratègies de comunicació organitzativa dels centres docents

 El professorat desplega aquesta competència en contextos de comunicació a través de mitjans digitals per a la participació en els òrgans de coordinació docent i en els òrgans col·legiats dels centres, així com en la seva interacció amb els diferents agents de la comunitat educativa, especialment alumnat i famílies, amb institucions i amb entitats col·laboradores. S’aplica específicament en situacions de comunicació en l’acompliment de la seva labor professional de caràcter no docent.

1.1.C2.1 Participa en projectes de recerca i disseny d’eines de comunicació organitzativa adaptades als centres educatius.

Les evidències d’aquest indicador queden assolides per les funcions de Coordinador Digital i les de Mentor Digital.

  • Sistema de seguiment d’incidències d’informàtica

Com a coordinador digital de l’Institut Matadepera per tal de cobrir eficientment la necessitat de comunicació digital quan es produïen incidències informàtiques vaig identificar les noves funcionalitats que havia de tenir l’eina digital. La manera de gestionar de les incidències fins aquell moment era a través de correus electrònics o per canals analògics que el coordinador digital gestionava. Com a resultat d’aquesta necessitat vaig crear un full de càlcul col·laboratiu en què docents, tècnic preventiu i jo com a coordinador digital tenien fàcilment accessible la informació sobre l’estat de la incidència informàtica.

 Les evidències són:

Discord una eina de comunicació digital que he adaptat al centre. Tot i que Discord es va iniciar en el mom dels videojocs es pot adaptar perfectament a les necessitats de la Comunitat Educativa.

Discord d’Higini Fernández

Una altra evidència és el disseny i creació d’un sistema de recollida de dades de tria d’optatives més eficient. El sistema fa servir Google Forms i Google Sheets.

Primerament, l’alumnat tria les optatives forçant que hagi de prioritzar les diferents optatives. La informació es tracta amb Google Sheets què utilitzant taules dinàmiques dona les agrupacions del nivell i grup. L’eina disposa d’un menú que pots seleccionar per fer-te una idea del nombre d’alumnes  que trien una optativa determinada i el docent segons les limitacions i el coneixement de cada cas particular decideix quins alumnes han de fer la segona opció. Un cop fet aquesta distribució en funció dels criteris del docent, l’eina proporciona el llistat per cada grup: 1 A ESO, 2 B ESO, etc. Aquest sistema s’ha portat a la pràctica aquest curs 2023-24 donant bons resultats.

1.1.C2.2 Publica noves estratègies de comunicació organitzativa en centres educatius o en fa formació.

Com a mentor digital he assessorat altres centres en el disseny dels plans de comunicació mitjançant l’ús de tecnologies digitals. També soc formador i dinamitzador de la subxarxa de la comissió digital (actual subxarxa COMD que és la fusió de les subxarxes Comissió Digital i d’Estratègia Digital de Centre) treballant aspectes sobre la comunicació digital, proporcionant recursos i reflexionant amb els participants.

Per altra banda, he acompanyat i assessorat per tal d’organitzar la informació digital al web de l’Estratègia Digital de Centre que cada centre ha dissenyat.

Les evidències d’assoliment d’aquest indicador són:

Una nova estratègia de comunicació a l’Institut Matadepera va ser:

  • Integració de calendari escolar de Google a la web del centre dissenyada amb WordPress (Nodes). Com a coordinador digital vaig crear un sistema de comunicació per la comunitat educativa integrat a la pàgina web del centre. El sistema consisteix que cada coordinador de nivell gestiona les sortides, reunions, tutories, esdeveniments importants del centre, etc. a través de Google Calendar que tenim integrat al web.
  • Integració de les xarxes socials a la web del centre. Com a coordinador digital i responsable de les pàgines web de l’Institut Matadepera vaig integrar el canal de comunicació Twitter en la pàgina web del centre que jo mateix havia creat i dissenyat. A més, juntament amb Direcció, van fer difusió entre la comunitat educativa per potenciar la seva utilització i visibilitat d’informacions educatives del centre.
  • Implementació de les plataformes de Moodle i Classroom que va permetre als professors compartir materials didàctics, assignar tasques i avaluar el progrés dels estudiants de manera centralitzada i coordinada amb les altres funcionalitats de comunicació organitzativa.