C2. Recerca i innovació sobre les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge orientades a desenvolupar la competència digital de l’alumnat en l’ús de les tecnologies de la comunicació i la col·laboració i en la construcció de la identitat digital i d’una ciutadania activa i responsable

Aquesta competència es refereix a la capacitat del docent per crear situacions d’ensenyament-aprenentatge en les quals l’alumnat desenvolupi les seves competències comunicatives, de col·laboració i participació ciutadana, tant en l’àmbit educatiu com en el social.

 Segons la normativa a partir dels 14 anys a partirels menors poden voluntàriament cedir les seves dades per registrarse en una plataforma o xarxa social i, en qualsevol cas, dependrà de les normes del servei al qual vulgui accedir o de la regulació estatal o europea.

L’alumnat ha de ser conscient de la “petjada digital” que deixa a través de les operacions que fa i del seu comportament, la qual cosa, d’una manera o d’una altra, podria afectar la seva “reputació digital” i aspectes presents i futurs de la seva vida.

La ciutadania digital exigeix la participació ciutadana i l’alumnat haurà de conèixer l’existència i l’ús dels certificats digitals, els sistemes de signatura i autenticació i altres mesures de seguretat associades a la seva identitat digital.

Vinculacions amb la competència 3.3 Aprenentatge entre iguals

6.2.C2.1 Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques per desenvolupar la competència digital per a la participació ciutadana, la comunicació, la col·laboració i la construcció d’una identitat digital responsable, sobre les tecnologies utilitzades habitualment

Tal com he exposat en l’apartat de l’indicador d’assoliment 6.1 he realitzat recerca i un dels punts febles segons les diagnosis realitzades en els 17 centres analitzats és:

  • H6 Atorga reconeixement al treball dels altres
  • No coneixen les normes de comportament quan interactuen en entorns digitals

En conclusió, s’ha de millorar la competència digital de l’alumnat per tal conèixer i respectar la normativa sobre drets d’autor i propietat intel·lectual i sobre privacitat a l’hora de compartir dades i continguts digitals, i també, conèixer i respectar la normativa sobre drets d’autor i propietat intel·lectual i sobre privacitat a l’hora de compartir dades i continguts digitals.

6.2.C2.2 Dissenya, a partir de la recerca, noves propostes pedagògiques per millorar l’adquisició i el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat en comunicació, col·laboració, participació ciutadana i construcció responsable i conscient de la identitat.

Fruit de la recerca he dissenyat una proposta pedagògica per millorar la competència digital de l’alumnat en aspectes anteriors.

L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) disposa d’un espai  on es pot trobar informació sobre la privacitat de dades a Internet i recursos per treballar-la a l’aula (recursos). Hi ha tot un seguit d’exemples que m’han servit de guia.

Les evidències són:

La situació d’aprenentatge treballa la competència digital 3 i 4. L’activitat d’aplicació: activitat 11 és un repte d’una temporització de 5 hores  més 2 hores per la creació del vídeo. En el procés de disseny i construcció han de compartir les dades gestionant els arxius en una estructura de carpetes que haurà de gestionar el grup definint els permisos corresponents. Les comunicacions que facin han de complir les regles d’etiquetes digitals. Finalment, han de lliurar una memòria en què han de complir els drets d’autoria.

La següent presentació mostra a l’alumnat: drets d’autoria, creació i gestió de carpetes col·laborativament, gestió de tasques.


Identitat digital de Higini Fernández