C2. Transformació de les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge per desenvolupar la competència digital de l’alumnat en alfabetització mediàtica i en tractament de la informació i de les dades mitjançant la recerca i el disseny de noves estratègies pedagògiques
6.1.C2.1 Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques i sobre les tecnologies i serveis digitals utilitzats habitualment en el desenvolupament de la competència de l’alumnat en l’alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades.
Es tracta de capacitar a l’alumnat per actuar críticament davant la ingent quantitat d’informació a la qual pot accedir i per ser conscient dels biaixos que apareixen en utilitzar els motors de cerca i que les seves pròpies accions a internet i les seves preconcepcions limiten la quantitat i la qualitat de la informació i les dades rebudes.
La recerca realitzada és sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques pel que fa a la competència digital CD1 de l’alumnat
Com a mentor digital, he acompanyat i assessorat a centres del Vallès Occidental en el disseny de la seva Estratègia Digital de Centre (EDC). La recerca que vaig fer juntament amb les comissions digitals de centre es va produir en el moment de la fase de diagnosi de l’EDC. Els centres van fer la Selfie de centre (recollida d’informació de docents, alumnat i direcció), enquestes a famílies, Selfie for teacher (grups d’un mínim de 10 docents per mantenir l’anonimat), enquesta instrumental de la competència docent i en alguns casos entrevistes i indicadors del Pla TAC.
La recerca que he fet va ser durant la fase de la diagnosi de centre a 17 centres, i analitzant els resultats de la Selfie, àrea H:”Competències Digitals de l’alumnat” i concretament els ítems H4, H6 i H7 van sortir per sota del 3,5. A més, quan preguntem sobre els mateixos ítems al professorat baixava entorn de 0,5 punts. Així després d’aquesta anàlisi surten com a punts febles en una mostra de 17 centres on la majoria eren d’Educació Primària i Educació Secundària els ítems (preguntes de Selfie)
- H4 Verificar la qualitat de la informació
- H6 Atorga reconeixement al treball dels altres
- H7 Creació de continguts (Aquest només va ser un punt feble als centres de Primària)
Com a evidència, es pot consultar els resultats d’un centre anonimitzat per veure la informació completa de la Selfie. Vaig analitzar juntament amb la comissió de cada centre les discrepàncies a la recollida de les diferents fonts de dades perquè finalment havien de treure els punts forts i febles abans de redactar els objectius de l’EDC. Tal com es pot veure en aquest centre el punt febre era H6 i H7, però en altres centres també tenien com a punt feble H6.
A part d’assessorar a les comissions digitals he col·laborat amb altres mentors a desenvolupar eines digitals d’anàlisi de dades de les eines de diagnosi anteriorment citades. Les evidències d’aquest indicador són els tres enllaços:
- Plantilla BUIDATGE DIAGNOSI I OBJECTIUS v.11. Es tracta d’un full de càlcul en què vaig col·laborar a la seva millora seguint les recomanacions de l’àrea de cultura digital.
- Implementació del buidatge de dades i la seva anàlisi en un dels centres que tenia assignat.
- Evidència a l’espai NUS de la meva col·laboració.
Els resultats em van fer prioritzar sobre la creació de contingut digital a les àrees on els centres tenen els punts febles sent “La protecció de dades” un dels que s’ha de millorar. La formació del professorat és essencial, però també hem de proporcionar recursos útils, acompanyar i assessorar perquè finalment arribi al nostre alumnat.
Una altra evidència és la meva participació com formador de l’Estratègia Digital de Centre (EDC) en què durant la sessió 2 es van treballar els objectius:
- Obtenir un coneixement general de ciberseguretat, en l’àmbit de la docència.
- Conèixer els perills potencials que poden sorgir durant l’ús de dispositius i saber com minimitzar-los o evitar-los.
- Reflexionar sobre la competència digital docent (CDD) i la seva aplicació a l’aula per ajudar l’alumnat a ser digitalment competents (CDA).
A continuació s’enllaça a la guia de sessions i al certificat de formador.
- FIC Mòdul 2 Guia de les sessions
- Certificat formador de l’elaboració de l’Estratègia Digital de Centre
6.1.C2.2 Dissenya, a partir de la recerca, noves propostes pedagògiques per millorar l’adquisició i el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat en alfabetització mediàtica i tractament de la informació i de les dades.
Fruit de la recerca i anàlisi anterior vaig plantejar una situació d’aprenentatge per tal de millorar la competència digital de l’alumnat respecte al tractament de la informació i de les dades.
La situació d’aprenentatge està basada en una tecnologia emergent que és la Intel·ligència Artificial (IA) que ha irromput amb força a les nostres aules.
La rapidesa amb què la tecnologia avança i com s’ha integrat al nostre dia a dia, requereix el desenvolupament de l’alfabetització mediàtica i informacional, és una necessitat i un dret per al nostre alumnat. És important assumir que la IA no substitueix l’alfabetització; al contrari, cal incorporar aquestes eines a la nostra pràctica educativa per millorar-ne l’alfabetització. El nostre alumnat necessita aprendre amb IA i saber com aplicar-la a diferents contextos i camps per resoldre problemes amb aquesta tecnologia.
Per complir aquest objectiu he dissenyat la següent situació d’aprenentatge:
- Situació d’aprenentatge “La IA, algorismes, biaixos i al·lucinacions”
Tal com es pot constatar la situació d’aprenentatge està totalment orientada a l’indicador d’assoliment que ens ocupa. Tractament de la informació i les dades en aquest cas per xarxes socials i la intel·ligència artificial, algorisme de la IA a través d’un model d’aprenentatge en què els alumnes aprendran els biaixos i les al·lucinacions que generen les IA.
Un altre recurs que també està relacionat amb el indicador d’assoliment és la presentació que mostro a continuació. El material té com a objectiu mantenir el benestar de l’alumnat a les xarxes, evitar riscos i amenaces que comporten les noves tecnologies si se’n fan un mal ús.
Es donen recursos al professorat per aplicar a l’aula sobre el funcionament i característiques de diferents motors de cerca, qualitat i validesa de la informació de les fonts de digitals (webs, xarxes socials), codi de conducta digital i Internet Segura. La presentació conté un recurs perquè l’alumnat pugui analitzar la qualitat i la validesa de la font de web o xarxa social.
Un altre material per treballar el pensament crític de l’alumnat són les “Fake News”