C2. Recerca sobre l’ús de les tecnologies digitals en els processos d’ensenyament- aprenentatge i disseny de nous models, mitjans i instruments per recollir dades
4.1.C2.1 Fa recerca i analitza de manera crítica les funcionalitats de les tecnologies digitals, incloent-hi les emergents, que faciliten la recollida de dades per avaluar els processos d’ensenyament-aprenentatge o diversos aspectes del sistema educatiu.
He fet recerca sobre l’ús de tecnologies digitals en els processos d’ensenyament-aprenentatge. Els articles científics que he consultat són:
- Bikanga Ada, M. Evaluación de una aplicación web móvil para retroalimentación de evaluación. Tech Know Learn 28 , 23–46 (2023). https://doi.org/10.1007/s10758-021-09575-6
- Mendoza, Ruth Mercedes Tamayo, Rivera, Alejandro Sabino Menacho, & Jacinto, Guillermina Norberta Hinojo. (2023). La retroalimentación como estrategia para mejorar el proceso formativo del estudiante. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1467-1480. Epub 06 de abril de 2023. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.606
També he consultat els recursos que ofereix el Departament d’Educació i del curs de postgrau sobre Competències Digitals Docents C2 de la Universitat de Barcelona.
- Competència Digital Docent. L’avaluació i la retroalimentació.
- Avaluar és dialogar. Gestionar el feeddback
- Grau d’impacte de tecnologies digitals sobre l’avaluació. Inferior al coeficient de 0,4 no té un impacte significatiu en la millora de l’aprenentatge de l’alumnat

Els resultats de les investigacions posen de manifest una tendència clarament positiva en la utilització de la retroalimentació (feedback) com a instrument d’avaluació. S’observa que hi ha una actitud més positiva estadísticament significativa cap a la retroalimentació dels dispositius mòbils respecte entorns d’aprenentatge com el Moodle. A més a més, la retroalimentació afavoreix la metacognició, autoregulació i autonomia de l’alumnat, enfortint el procés d’ensenyament i aprenentatge.
” La evidencia en la literatura muestra que la tecnología puede ayudar a gestionar y monitorear el proceso de retroalimentación (Nicol, 2009 ) y fomentar el diálogo entre estudiantes y profesores (Pitt & Winstone, 2020 ) “.
He participat en diverses formacions en línia i presencials sobre tecnologies educatives, incloent-hi cursos sobre l’ús de la intel·ligència artificial en l’educació. Aquestes formacions m’han permès estar al dia amb les últimes tendències i funcionalitats emergents en el camp de la tecnologia educativa.
Com a evidència d’assoliment de l’indicador he fet una recerca sobre la funcionalitat d’avaluació de la Intel·ligència Artificial:
4.1.C2.2 Fa propostes innovadores per integrar les tecnologies digitals, incloent-hi les emergents, en l’avaluació educativa respectant els drets i les garanties digitals de tots els agents implicats i alineades amb els principis ètics i pedagògics recollits en les lleis educatives vigents.
Fruit de la recerca la proposta per integrar les tecnologies digitals en l’avaluació educativa és la següent:
- Creació d’un portafolis a 1r d’ESO que es mantindrà durant tota l’etapa educativa.
- Sistema de recollida de dades:
- Formulari
- Rúbriques d’autoavaluació i coavaluació: Corubrics