L’Altra Ràdio a l’Escola, programa del dia 8 d’octubre

5-LAR ESCOLA 08-10 by Pitu.Martinez

En el bloc 1 del programa d’avui us faig unes propostes de possibles sortides escolars utilitzant les TIC.

En el Bloc 2 la Trina Milan ens parla dels guanyadors dels Premis Blocs 2011, en l’àmbit de l’educació

I finalment en el bloc 3 el Cinto Niqui ens porta una reflexió que ens fa pensar un bon tros.

Bloc1: En el primer programa us plantejava una pregunta, com fer sortides escolars ajudats per la tecnologia?

Hi ha moltes possibilitats, evidentment, n’explicarem de forma molt resumida algunes.
Quan un professor/a o mestre/a es planteja una sortida escolar, normalment té com objectiu continguts del currículum escolar. Normalment prepara la sortida i motiva a l’alumnat per a fer-la amb activitats prèvies i que se’n tregui un gran profit, amb o sense activitats a posteriori.

Proposta 1: Si en aquesta preparació fem un treball d’investigació per grups. Connectant-se a Internet fent una recollida d’informació del lloc que visitarem, i cada grup es prepara una part de l’itinerari, poden explicar in situ allò que han aprés d’aquell itinerari.

Proposta 2: Imagineu que la sortida és a un museu, i que sabem les obres d’art que hi anem a visitar. Si al treball d’investigació cada grup escriu un text per a ser gravat, amb la descripció o interpretació d’una de les peces que s’aniran a visitar, i amb el programa Audacity es grava en veu el text, podem crear una audio guia amb totes les aportacions de tots els grups que es descarregaran des d’internet.

Proposta 3: Una altra tecnologia interessant per fer servir en les sortides escolar són els GPS, en molts centres de recursos en tenen per fer préstec en els centres. Un itinerari a partir d’un joc de pistes en que les referències per anar d’un punt  a un altre d’interès del trajecte són posicions de longitud i latitud. Aquests itineraris tan es poden descarregar d’Internet com es poden crear amb l’alumnat mentre es fa la sortida.

Proposta 4: Hi ha una iniciativa a Internet anomenat Geo-catching. És com un joc de pistes amb referències de geoposició, però al final del trajecte sempre hi ha una curiositat del paisatge i/o un catxe (sorpresa-tresor). A Catalunya el grup de professorat del Bages (Lacenet)proposen una activitat d’aquest tipus i l’anomenen Geocating. Es Poden trobar itineraris descarregables.
Hi ha escoles que ja estan generant itineraris de geocatching per altres grups de nois i noies.

Proposta 5: Utilitzar la tecnologia de geoposicionament amb els telefons inteligents que els nois i noies tenen, pot ser una activitat per una sortida escolar. Amb aquests mateixos telèfons mòbils es poden gravar entrevistes a vianants i demanar informació per diferents temes en funció de l’objectiu de la sortida, que després ens serviran per al reportatge radiofònic que farem a classe per la radio de l’escola o institut.

Tot el que hem explicat i explicarem en aquesta secció està extret de les aportacions que professors i professores fan a les xarxes socials, i ho comparteixen amb altres companys i companyes.
Una part del que s’ha explicat i explicarem és producte del treball del propi autor.
Agraïment doncs a tothom que comparteix el seu coneixement amb dels demés a Twitter, Facebook, Google Buzz, Google + i altres xarxes.