– Títol de la programació o seqüència didàctica: Petits Reporters.
- Unitat 1: Inventem endevinalles.
– Nivell educatiu al qual s’adreça: 3r nivell de Primària.
– Objectius didàctics / Competències i relació amb el currículum
- Iniciar-se en el funcionament dels programes de comunicació per ordinador.
- Potenciar la creativitat i la il·lusió per escriure.
- Aprendre a escriure de forma que els receptors dels missatges entenguin el contingut.
- Esforçar-se per escriure amb correcció.
- Agafar autonomia aprenent a utilitzar recursos d’ajuda i autocorrecció.
– Criteris i sistema d’avaluació
- Interès i participació en les activitats.
- Assoliment del concepte de rima, ritme i vers.
- Ús d’adjectius, comparacions, etc.
- Aprendre diferents maneres de fer una endevinalla.
- Procediments d’escriptura i correcció.
– Seqüència d’activitats proposades.
- Busquem paraules que acaben igual, que rimen.
- Fem rodolins i ens fixem en la importància del ritme i la musicalitat als versos. L’endevinalla també ha de tenir ritme i musicalitat.
- Escollim un objecte, animal,… i anotem les seves característiques. També podem tenir en compte algunes idees.
- Busquem i escrivim comparances amb altres objectes, animals,…
Ex: Rodó com un plat,….
- Inventem la nostra endevinalla:
Groc i rodó, ens dóna claror.Neix per l’est i es pont per l’oest.Què és? |
Rodó com un plat, a dalt està enfilat.Ens dóna claror i molta escalfor.Què és? |
- Fem endevinalles a partir de:
Preguntes. Ex: Què és allò daurat i rodó que ens dóna escalfor?
Donant la resposta. Ex. La lluna
Donant el primer vers ja fet. Ex. Endevina, endevineta, quin és l’animal …..
– Educació inclusiva. Com tindrem en compte la inclusió a l’aula amb suport digital.
Respectarem el ritme d’aprenentatge que té cada alumne, facilitant-li materials de suport o activitats complementàries quan ho requereixi.
MATERIALS DE SUPORT:
- Jocs fonològics de rimes (en imatges o grafismes).
http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=3529
http://psicoreeduca.wordpress.com/2012/01/25/joc-de-les-rimes/
- Quadre d’adjectius.
http://iespmbroseta.edu.gva.es/04x_valencia/carpeta_arxius/adjectius%20per%20a%20descripcions.pdf
http://www2.vedruna-angels.org/vangels/antiga/clicsprim/3/catala/adjectius.htm
- Jocs de comparances.
http://es.tiching.com/joc-de-paraules-comparacions/recurso-educativo/200512
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/comparacio/index.htm#
- Suport visual d’objectes, animals,…
http://www.leoloqueveo.org/inicio.htm
- Exemples d’endevinalles.
http://www.edu365.cat/infantil/endevinalles/portada.htm
http://win.memcat.org/infantil/endevina/
ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES:
- Passar les endevinalles acabades i corregides a un PowerPoint per tal de fer-ne un concurs als alumnes de 2n Primària (a final de curs).