JOCS QUE TRANSMETEN VALORS

La funció de l’educació emocional és…

“Ajudar a que els alumnes siguin persones emocionalment sanes, amb una actitud positiva davant la vida, que sàpiguen expressar i controlar els seus sentiments, que connectin amb les emocions d’altres persones, que tinguin autonomia i capacitat per prendre decisions adequades, i que puguin superar les dificultats i els conflictes que sorgeixen de manera inevitable en la vida”.  

El joc és per als infants una forma d’entendre el món que els envolta, aprendre i relacionar-se. Pot ser també una bona oportunitat per adquirir, transmetre i compartir valors com ara el respecte, la solidaritat, la responsabilitat, l’amistat o el compromís.6 jocs infantils que transmeten valors

Tot seguit et proposem alguns jocs en grup que et poden ajudar a dinamitzar molts moments a la teva entitat, casal infantil, escola, festes infantils o veïnals… A jugar!

1. El pigall

QUI HO POT FER?: Tot el grup a partir de 6 anys.
QUÈ NECESSITAM?: Mocadors o benes per tapar els ulls.
Espai lliure sense obstacles.
OBJECTIU: L’objectiu del joc és que els nens s’integrin, que
sàpiguen que els seus companys confien tant en ells que
s’arrisquen al fet que els dirigeixin, que generin comunicació no
tan sols oral, perquè lògicament no poden romandre en silenci
encara que se’ls ho digui a les instruccions, que s’imaginin el que
és ser cec i d’aquesta manera comprenguin les persones amb
diferents capacitats.

 

COM HO FAREM?:
En un grup d’alumnes se separen els nens per parelles,
es tapen els ulls a un nen de cada parella i l’altre l’ha de portar
fins a un lloc sense dir-li res. El nen amb els ulls tapats pot
donar la mà al seu pigall o només posar-la-hi a sobre de
l’espatlla, com vulgui, així que l’altre només fent pressió a la mà
o conduint-lo de la mà el pot guiar. És recomanable que el joc es
faci fora de l’aula. Es pot demanar que portin un paperet o
material per a comprovar que han arribat a un lloc. Pot durar
tant de temps com es vulgui, o fins que no arribin al lloc
establert. Després, es canvien els papers entre la parella. És un
joc de confiança en el qual un pigall ha de portar un cec a un lloc
prèviament establert. El cec no ha de llevar-se el mocador fins
que no torni amb el material o el paperet, o fins que no arribi al
seu seient; el nen que el guia ha de procurar estar en silenci i
evitar que el seu cec no caigui en cap moment.
En acabar l’activitat, preguntarem als nens: Comentaris al grup
de les sensacions, les incidències, si s’ha aconseguit l’objectiu,
com se sentirien si fossin cecs i què han de fer si es troben
amb un.
ADAPTACIONS:
– Es pot fer sense agafar-li la mà al company que du els ulls
tapats. Li donarem consignes perquè pugui arribar al lloc
previst.

Valors: confiança, solidaritat i empatia.

 

                                                     2. Collage multicultural

S’haurà de buscar en revistes coses que formen part d’altres cultures i que reflecteixin la seva forma de vida: roba, menjar, objectes, etc. També es podrà dibuixar i escriure de quins països es tracta. Molt millor si el collage es fa col·lectivament, tot i que també es poden fer en parelles o petits grups per crear finalment una única composició.

Valors: respecte a la diferència i solidaritat.

                                                  3. Mesurar plantes i arbustos

Amb un metre o una cinta mètrica els participants i les participants han de mesurar plantes i arbustos, fer-ne un dibuix i apuntar les mides, així com el nom o el tipus de planta o arbust. Els resultats es posaran en comú.

Valors: apreciar i respectar la natura.

                                               4. El mirall

L’objectiu és percebre la imatge que donem als altres. Coneixement de l’esquema i de la imatge corporal interna i externa.

Consisteix a imitar les accions del company/a. Per parelles, des de la posició d’asseguts un dirigeix i l’altre fa de mirall, primer a nivell facial, després també amb el tronc i els braços. Després dempeus  amb tot el cos. Canviar els papers. Ha de fer-se lentament al començament perquè el nostre company  pugui imitar-nos. Intentar que els moviments siguin tan semblants com sigui possible.

Valors: empatia i identificació.

                                             5. El quadre de la responsabilitat

Aquest joc es pot jugar en el dia a dia de manera individual o en equip. Es tracta de fer una llista de tasques que els nens i nenes puguin dur a terme per contribuir al bon funcionament de l’escola, la llar, etc. També es farà un bonic quadre amb espais per fer un dibuix sobre la tasca duta a terme. D’aquesta manera es veuran estimulats i motivats per fer-les.

Valor: responsabilitat.

                                         6. Les cadires cooperatives

I una alternativa no competitiva al conegut joc de les cadires… Es corre al voltant d’aquestes, amb la diferència de que quan para la música tothom ha de pujar a sobre d’alguna. Es van treient cadires cada vegada, però cap participant se’n queda sense ni és eliminat. Els infants s’ajudaran a pujar a les cadires, però arribarà un moment en el qual ja serà impossible fer-ho i el joc s’acabarà.

Valors: cooperació, solidaritat suport mutu.

Aquesta web té com a objectiu proporcionar recursos i donar suport a tots aquells docents que estiguin interessats en treballar l’educació emocional a les aules.

En aquesta plataforma podreu trobar tot tipus de recursos, des de informació sobre què és l’educació emocional, fins a activitats, llibres, contes, … que podeu trobar en línia o a la mediateca del CRP. Per altra banda també hi ha un apartat d’experiències i bones pràctiques sobre centres que treballen l’educació emocional a les seves aules i ens han aportat aquesta informació. I per últim un apartat de coordinació hi participen un conjunt d’escoles per treballar aspectes de l’educació emocional a les aules i estan portant a terme un projecte de recollida de material que també apareixerà en el Site.

 Espero que us serveixi per aplicar-ho a les vostres aules.

 https://sites.google.com/a/xtec.cat/educa-emocional/recursos/recursos-en-linia/jocs-online