La funció de l’educació emocional és…
“Ajudar a que els alumnes siguin persones emocionalment sanes, amb una actitud positiva davant la vida, que sàpiguen expressar i controlar els seus sentiments, que connectin amb les emocions d’altres persones, que tinguin autonomia i capacitat per prendre decisions adequades, i que puguin superar les dificultats i els conflictes que sorgeixen de manera inevitable en la vida”.
El joc és per als infants una forma d’entendre el món que els envolta, aprendre i relacionar-se. Pot ser també una bona oportunitat per adquirir, transmetre i compartir valors com ara el respecte, la solidaritat, la responsabilitat, l’amistat o el compromís.
Tot seguit et proposem alguns jocs en grup que et poden ajudar a dinamitzar molts moments a la teva entitat, casal infantil, escola, festes infantils o veïnals… A jugar!
1. El pigall
Valors: confiança, solidaritat i empatia.
2. Collage multicultural
S’haurà de buscar en revistes coses que formen part d’altres cultures i que reflecteixin la seva forma de vida: roba, menjar, objectes, etc. També es podrà dibuixar i escriure de quins països es tracta. Molt millor si el collage es fa col·lectivament, tot i que també es poden fer en parelles o petits grups per crear finalment una única composició.
Valors: respecte a la diferència i solidaritat.
3. Mesurar plantes i arbustos
Amb un metre o una cinta mètrica els participants i les participants han de mesurar plantes i arbustos, fer-ne un dibuix i apuntar les mides, així com el nom o el tipus de planta o arbust. Els resultats es posaran en comú.
Valors: apreciar i respectar la natura.
4. El mirall
L’objectiu és percebre la imatge que donem als altres. Coneixement de l’esquema i de la imatge corporal interna i externa.
Consisteix a imitar les accions del company/a. Per parelles, des de la posició d’asseguts un dirigeix i l’altre fa de mirall, primer a nivell facial, després també amb el tronc i els braços. Després dempeus amb tot el cos. Canviar els papers. Ha de fer-se lentament al començament perquè el nostre company pugui imitar-nos. Intentar que els moviments siguin tan semblants com sigui possible.
Valors: empatia i identificació.
5. El quadre de la responsabilitat
Aquest joc es pot jugar en el dia a dia de manera individual o en equip. Es tracta de fer una llista de tasques que els nens i nenes puguin dur a terme per contribuir al bon funcionament de l’escola, la llar, etc. També es farà un bonic quadre amb espais per fer un dibuix sobre la tasca duta a terme. D’aquesta manera es veuran estimulats i motivats per fer-les.
Valor: responsabilitat.
6. Les cadires cooperatives
I una alternativa no competitiva al conegut joc de les cadires… Es corre al voltant d’aquestes, amb la diferència de que quan para la música tothom ha de pujar a sobre d’alguna. Es van treient cadires cada vegada, però cap participant se’n queda sense ni és eliminat. Els infants s’ajudaran a pujar a les cadires, però arribarà un moment en el qual ja serà impossible fer-ho i el joc s’acabarà.
Valors: cooperació, solidaritat suport mutu.
Aquesta web té com a objectiu proporcionar recursos i donar suport a tots aquells docents que estiguin interessats en treballar l’educació emocional a les aules.
En aquesta plataforma podreu trobar tot tipus de recursos, des de informació sobre què és l’educació emocional, fins a activitats, llibres, contes, … que podeu trobar en línia o a la mediateca del CRP. Per altra banda també hi ha un apartat d’experiències i bones pràctiques sobre centres que treballen l’educació emocional a les seves aules i ens han aportat aquesta informació. I per últim un apartat de coordinació hi participen un conjunt d’escoles per treballar aspectes de l’educació emocional a les aules i estan portant a terme un projecte de recollida de material que també apareixerà en el Site.
Espero que us serveixi per aplicar-ho a les vostres aules.
https://sites.google.com/a/xtec.cat/educa-emocional/recursos/recursos-en-linia/jocs-online