El mestre JUAN CARLOS DEL CEIP. ANDRÉS SEGOVIA
VA TENIR UNA MOLT BONA IDEA QUE…..LA VA CONVERTIR EN PROJECTE…
Un llibre per a canviar el món
Fa uns dies va explicar a classe el conte “La col·leccionista de paraules” (Aquest llibre és ideal per a nens amb edats entre els 5 i els 7 anys). Tracta sobre una nena anomenada Lluna l’afició de la qual és col·leccionar paraules belles. Un dia descobreix que les paraules belles, magnífiques i divertides d’aquest món estan desapareixent, llavors fica totes les seves paraules en una maleta i decideix regalar-les a aquelles persones que les necessiten. A les persones tristes els regala paraules d’alegria, riures i pessigolles, a les persones que es barallen els regala paraules de perdó, amistat, pau i amor… així fins que se li acaben les paraules.
L’endemà el conte va aparèixer a la seva classe una petita maleta, de qui seria?, després de preguntar a tots/es es van adonar que no era de ningú. Però dins hi havia alguna cosa, l’obrim?…,
Hi havia una carta, una carta de Lluna QUINA SORPRESA!, com havia arribat allí?…
Lluna els demanava ajuda a tots /es perquè l’ajudéssim a crear noves paraules i els hi havia deixat la seva maleta perquè, d’un en un, la portessin a casa i amb ajuda de mamà i papà l’omplint de precioses paraules.
Aquí teniu el conte !!!!!
Una història que sap encendre la flama interior de cada persona, motivant-los per a posar el seu granet de sorra en el canvi cap a una societat millor. A més, ens transmet pau i tranquil·litat, sabent que hi ha moltes ànimes generoses en el món.
Així que estigueu atents perquè qualsevol dia d’aquests pot arribar a la vostra casa “La maleta de les paraules boniques”
He observat que hi ha docents que busquen en google com fer la maleta, fins i tot m’han preguntat que hi havia dins. És cert que en l’entrada inicial no vaig explicar molt de sobre aquest tema, així que avui us aclariré alguns dubtes per a aquells que us animeu i us sentiu una mica insegurs sobre com començar.
MATERIALS:
– Una maleta o similar, resistent i amb la capacitat suficient per al material que aneu a ficar.
– Una cartolina grandària A4 blanca.
-Un estoig amb colors, retoladors…
-Purpurines, cola, gomets, tisores, tisores de formes, encunyadores, trossos de papers de diferents tipus (xarol, metal·litzat…).
-Nota explicativa per a les famílies.
-Peluix petit.
CARTA DE PRESENTACIÓ
HOLA, FAMÍLIA:
ET PREGUNTARÀS Per què PORTO AQUESTA MALETA. NO ET PREOCUPIS,
ME L’HA PRESTAT LA SENYO
L’altre DIA VA APARÈIXER EN CLASSE COM PER ART DE MÀGIA “LA
MALETA DE LES PARAULES BONIQUES”. L’HA PORTAT UNA NENA ANOMENADA
LLUNA, QUE VAM CONÈIXER EN UN CONTE QUE ENS VA CONTAR LA SEÑO
ANOMENAT “LA COL·LECCIONISTA DE PARAULES”.
LLUNA ÉS UNA NENA QUE COL·LECCIONA PARAULES BELLES: QUE FAN RIURE, SOMIAR, PARAULES MÀGIQUES, DE COLORS, QUE FAN PESSIGOLLES O QUE ACARICIEN LA NOSTRA ÀNIMA QUAN LES ESCOLTEM.
UN DIA LLUNA DECIDEIX REGALAR-LES A TOTA LA GENT QUE LES NECESSITA: A la GENT TRISTA ELS REGALA PARAULES ALEGRES I FELICES, A la GENT ENFADADA PARAULES D’AMOR I PERDÓ…,
PERÒ LA POBRA LLUNA S’HA QUEDAT SENSE PARAULES I ENS HA DEMANAT AJUDA A NOSALTRES PERQUÈ AMB L’AJUDA DE LES NOSTRES FAMÍLIES OMPLIM LA SEVA MALETA DE PARAULES PRECIOSES.
AVUI M’HA TOCAT A MI PORTAR-ME LA MALETA A CASA PERQUÈ TU
(PAPÀ, MAMÀ…,) M’AJUDIS A PENSAR UNA PARAULA PER A LLUNA. M’HEU
D’AJUDAR A ESCRIURE-LA (EN MAJÚSCULES), DECORAR-LA,
PARLAR-ME SOBRE EL QUE SIGNIFICA PERQUÈ DESPRÉS EN CLASSE
PUGUI COMPARTIR-LA AMB ELS MEUS COMPANYS I COMPANYES. NO US
PREOCUPEU SI NO SURT A la PERFECCIÓ, L’IMPORTANT ÉS QUE
HO FEM JUNTS I PER DESCOMPTAT LA PARAULA, QUE LLUNA LES
NECESSITA. PODEM ACOMPANYAR-LA TAMBÉ DE RETALLADES, FOTOS,
POEMES, ENDEVINALLES, DIBUIXOS, ETC. RELACIONATS AMB LA
PARAULA.
QUAN ESTIGI FETA LA FEINETA, HAIG DE PORTAR-LA A CLASSE PERQUÈ UN ALTRE COMPANY SE L’EMPORTI.
DINS DE LA MALETA VAN INCLOSOS:
– UNA CARTOLINA ON ESCRIURE LA PARAULA.
– ADHESIUS, PAPERS DE COLORS, RETOLADORS,
COLA, PURPURINA, TISORES…,
NOTA: NO OBLIDEU CUIDAR DEL MATERIAL QUE VA DINS.
NOTA 2: NO PODEM REPETIR PARAULES, PER A AIXÒ PODEM
MIRAR DARRERE DE LA TAPA DE LA MALETA.
MOLTES GRÀCIES PER LA VOSTRA COL·LABORACIÓ.
PROCÉS:
-Motivar als alumnes prèviament. Un dia apareix la maleta amb una carta de la protagonista dirigida a ells demanant-los ajuda.
– Per ordre de llista o aleatori, cada divendres s’emporta un nen la maleta a casa.
– El dilluns torna a classe amb la paraula que es col·locarà en una paret habilitada per a això.
-Cal anar reposant el material que es vagi gastant cada setmana.
QUÈ FER PER A NO REPETIR PARAULES:
Aquest era un dels problemes que em va sorgir: i si repeteixen paraules?
Se’m va ocórrer posar en la part posterior de la tapa de la maleta una de les il·lustracions del conte amb un espai disponible per a anar escrivint les paraules que anaven sortint i que així no es repetissin.
TREBALL EN CLASSE:
– Una vegada arriba a classe la maleta es treballa la paraula i el material que l’acompanya en l’assemblea. Es llegeix la paraula, el seu significat, el perquè és “bonica”, on trobar-la, quan la usem…, Fins i tot buscar altres sinònimes, contràries.
– El treball sobre paper, posterior a l’assemblea, requereix d’una gran capacitat d’improvisació i creativitat i tenir molt clars que objectius volem treballar. Com que no podeu tenir preparada la fitxa amb antelació perquè desconeixeu la paraula teniu dues opcions: treballar sobre foli blanc o l’endemà sobre fotocòpia. Amb tres anys és més complicat perquè encara no s’expressen amb la claredat suficient a través de dibuixos o llenguatge escrit. Amb 4 i 5 anys es pot treure molt més partit: dibuixar la paraula, dibuixar un moment en el qual s’utilitzi, escriure un conte sobre aquesta paraula, fer un llistat de paraules relacionades amb ella, escriure la paraula i decorar-la lliurement, etc.
RESULTAT:
– Amb els treballs individuals cada nen tindrà al final del projecte el seu propi llibre de les paraules boniques.
– Amb les paraules recopilades entre tots creem un llibre “gegant” molt especial.
Busquem paraules que ens facin somriure, somiar, gaudir, o com diu Lluna en el conte que “ens facin pessigolles en el paladar”. Aprenguem que amb les paraules podem ajudar i fer felices a les persones que ens envolten.
COM SORGEIX? PER A LES CLASSES DE religió
La meva idea principal era implicar les famílies de les meves alumn@s de 1r de Primària, que les meves alumn@s aprenguessin aquestes paraules boniques i alhora l’abecedari.
PER QUÈ DUR-HO A TERME EN CLASSE DE RELIGIÓ?
Amb la “Maleta de les paraules boniques”, no sols s’estan treballant continguts com l’escriptura, l’expressió oral o plàstica…, va més enllà… ens ajuda a reflexionar, conèixer, aprofundir i utilitzar paraules que s’utilitzen poc o desconeixem, paraules lligades a valors, sentiments, emocions i a tot el bell que ens envolta.
Treballarem amb el conte “La coleccionista de pelabras”. Podem dir que es tracta d’una història fabulada perquè podem extreure una clara moralitat de tot això: anteposar el bé comú al bé personal i individual. No ens serveix de res posseir molt si no sabem compartir-ho amb els altres.
liveworksheets.com
Nuestra maceta de las palabras