Podcast Blip.TV
Podcasting: una nova forma de transmetre la informació
En el III Congrés online-Observatori per a la Cibersocietat es va presentar un article on s’explicava el fenomen del podcasting i la seva importància com a nova forma de comunicació, en el qual es mostren experiències diverses i es ressenyen alguns dels podcasts més importants existents sobre Art i Educació.
Podeu llegir l’article a partir d’aquest enllaç:
Els podscats ofereixen una nova forma de distribuir i accedir a la informació i es mostren un recurs molt útils per a l’aprenentatge actiu.
Podcatalà. La comunitat de parla catalana. Recull tots els podcasts creats en aquesta llengua.
Hi trobareu tot sobre el podcasting en català; notícies, tutorials, ajuda, directori de podcasts, documentació, projectes i participació col·laborativa. Aquest lloc està dedicat a la divulgació de les tecnologies associades al podcasting i al foment de la creació de continguts de podcast en català o sobre la cultura catalana.
Podcastellano. La comunitat de podcasts de parla castellana.
El Podcast
El mot “podcast” ve de “pod”, càpsula, i “broadcasting”, transmissió.
És una emissió formada per un conjunt de fitxers de so, normalment integrada en un post (missatge, anotació) d’un bloc (bitàcola o diari personal) i que es difon per subscripció amb un RSS, cosa que facilita la sindicació de continguts.
Amb Audacity podem fer podcast; veieu-ne una explicació:
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/DnzR2XvKJT8" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
Entre molts d’altres podem utilitzar:
“Publicitar” (= mostrar) els sons
Un cop fets i editats els nostres enregistraments d’àudio i allotjats en algun dels contenidors de què disposem, ja estem en disposició de mostrar-los al món.
Amb aquest objectiu hauríem de conèixer aquells possibles publicadors que tenim al nostre abast, com funcionen i com podem enllaçar-hi els nostres productes sonors.
Els llocs de referència poden ser, entre d’altres:
- els Blocs de l’Xtec
- Blogger
- …
La ràdio com a recurs
La “ràdio” és un recurs que ens pot ajudar a organitzar i enriquir el treball en llengua oral, potenciant-lo de forma exponencial.
A XtecRadio disposeu de recursos, referències, programari,… tota la informació que us cal.
Ens caldrà saber:
- quin equipament ens serà imprescindible
- on trobar els recursos necessaris
- com encabir la “ràdio” a les nostres activitats d’aula
- planificar el programa a produir
Els contenidors de sons
Són “llocs” on podem desar els nostres arxius sonors per a la seva posterior utilització.
Hauríem de saber:
- cercar contenidors de sons:
- viXTEC: Espai de publicació de Vídeo i Àudio
- “audio hosting”: http://www.audiohostings.com/
- crear un compte d’usuari en un contenidor de sons
- allotjar-hi un arxiu de so, descarregar-lo, compartir-lo
Algunes possibilitats són:
Edició de so: Audacity
Audacity és un programa lliure d’edició d’àudio digital multipista, molt complet amb funcions d’enregistrament, de reproducció, d’importació i exportació a diversos formats,… i de fàcil utilització a l’aula.
Hauríem de saber:
- on trobar el programa
- com instal·lar-lo
- aplicar configuracions diferent, depenent de l’objectiu diferent
- enregistrar veu des del micro
- combinar els enregistraments de veu amb música
- editar els enregistraments: copiar, tallar, enganxar, retocar el volum, …
- desar el projecte per continuar treballant-lo posteriorment
- exportar a formats diferents
En podeu trobar una guia aquí
Gaudiu, també, d’aquest tutorial visual:
En podeu trobar molts d’altres a Youtube.Podeu trobar altres pràctiques interessants (per ampliar el coneixement d’Audacity) a:http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/tdv33/dv33m2/index.htm
Altres informacions sobre Audacityles podeu trobar a:
El guió sonor
Fer un guió no és més que intentar planificar la seqüència sonora que volem produir, de forma que no deixem cap detall a la improvització.
Ens podem ajudar de la plantilla
min |
RECURSOS |
LOCUCIÓ 1 |
LOCUCIÓ 2 |
MÚSICA |
EFECTES |
min: minutatge
recursos: efectes que s’han d’aplicar a l’enregistrament (cop de porta, vent,…)
locucions: textos que han de ser llegits (o capturats)
música: “banda sonora”
efectes: altres efectes “especials” que es vulguin afegir
Podeu trobar exemples d’experiències a:
- http://www.edu365.com/eduradio/contes3.html (contes contats)
- http://www.edu365.com/eduradio/llegendes3.html (propostes de guió)
Més informació sobre el guió, la podeu trobar a: http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/tdv33/dv33m4/dv33m4p5.htm
Els repositoris de sons
Són “llocs” on trobar sons i/o músiques que ens permetran descarregar-los per la seva possible utilització.
Hauríem de saber:
- buscar un so i/o una música determinat
- descarregar-la i/o capturar-la
- inserir-la dins el nostre projecte
Recursos de sons:
- Xtec (Fonoteca)
- Banc de sons i imatges del Ministerio de Educación
- Banc de sons universal
- FindSounds
- …
Músiques: