Padrins de lectura

Us presentem l’experiència de dos centres que han començat enguany l’activitat:

cimg9030pet.jpg

CEIP SANT PERE I SANT PAU

La Montse Lafuente és la bibliotecària de la Biblioteca Puntedu del CEIP SANT PERE I SANT PAU i ens explica com s’ha organitzat l’activitat d’apadrinament de lectura.

COM VAM COMENÇAR?

L’objectiu que ens plantejàvem a l’iniciar aquesta activitat era reforçar la lectura, assegurar-la i en definitiva, millorar-la. Volíem engegar una activitat que fos engrescadora i que al mateix temps representés un al·licient per a l’alumnat més gran.

Vam exposar el projecte a les tutores de 1r i 6è, que van acceptar la iniciativa.

cimg8595pet.jpgVam reunir les tres classes de 6è per explicar la idea i ja van sortir els/les primers/es voluntaris/es. Van començar nou parelles. Cada dues setmanes es van anar afegint nou parelles més, fins a incloure gairebé tot l’alumnat de 6è. Al tercer trimestre han participat en l’activitat cinquanta-set parelles.

Amb els més petits vam fer el mateix. L’ordre d’incorporació a l’activitat va ser a criteri de les seves tutores (segons les dificultats o el procés d’aprenentatge lector).

Van informar a totes les famílies de l’activitat que farien els seus fills.

I per a reforçar la motivació vam crear uns carnets d’apadrinament per a cada participant, on hi consta el nom de la parella i les corresponents fotos. El primer dia, al començar l’activitat, cadascú va al punt de lectura amb el carnet penjat i descobreix qui és la seva parella. Després signen el “Contracte de lectura” per mitjà del qual cadascú, padrí/na i fillol/a, es compromet a llegir conjuntament durant tot el curs.

cimg9039pet.jpgL’activitat es realitza un dia a la setmana, a l’hora del pati i durant uns vint minuts com a màxim, en una zona reservada per a fer lectura. En un full de control hi escriuen els llibres llegits, el nivell de dificultat i el grau d’acceptació

Les tutores de 1r decideixen quins llibres de la biblioteca de classe tenen el nivell adequat per a cada alumne.

A final de curs farem un acte de cloenda.

El nostre objectiu inicial s’ha superat: s’han creat llaços d’afectivitat entre la parella i la lectura s’ha ficat dins del seu oci, doncs s’ho han passat bé i no els ha importat que agafés part de l’esbarjo.

hpim1343pet.jpgCEIP SANT SALVADOR

Maria Antònia Cassadó és la CLIC del centre on també s’ha iniciat enguany l’activitat dels padrins de lectura.

Primer de tot vam posar en contacte les mestres de P-5 i els professors de 6è.

Vam explicar en que consistia l’activitat i al principi semblava que els costava decidir-se ja que vam tenir pocs voluntaris disposats a fer de padrins. No obstant això, han acabat participant-hi una gran majoria. Tot i això les tutores de P5 han hagut de decidir quins nens participaven en l’activitat perquè no hi havia padrins per tothom.

Es va fer una carta per als pares dels alumnes, tant els petits com els grans, explicant en què consistia l’activitat.

Quan vam fer la reunió de presentació els padrins i els fillols s’havien de reconèixer a partir d’uns dibuixos, que posteriorment es van reproduir en el document que van signar padrí i fillol, i en la tarja plastificada que el padrí es penja cada cop que va a buscar al seu fillol.

L’activitat es realitza els divendres per la tarda, aprofitem l’hora d’expressió escrita en català que tenen els alumnes de 6è. Van sortint els padrins i van a la classe de P-5 on els esperen els fillols. Els llibres els trien les mestres de P-5.

Els aspectes més positius de l’activitat són:

1. Motiva a llegir als alumnes de P5 i també, perquè no, als de 6è.
  2. Responsabilitza als més grans de l’atenció i cura dels petits, i els fa conscients de que ells són el seu exemple, amb tot el que això implica.
  3. Afavoreix la relació entre els nivells, sovint nul·la.
  4. Crea lligams emocionals i afectius entre fillols/es i padrins/es.

hpim1345pet.jpgAspectes a millorar:

1. Fer una trobada entre padrins i tutors/es de P5 per tal que els assessorin sobre com treballar la lectura amb ells, i de quina manera se’ls pot engrescar més. De vegades, han anat una mica perduts.

2. Consolidar l’activitat, podria fins i tot en un futur ampliar-se a altres nivells.

3. Aprofitar aquests vincles per altres activitats: acompanyament al pati en activitats de tota l’escola (carnaval, castanyada…) o sortides pel barri, elaborar un conte entre tots dos per sant Jordi,….

4. Gaudir d’una més gran varietat de contes.