RESTES ROMANES A POLINYÀ

Per Nadia Velasco

Els romans van arribar a la península Ibèrica a través d’Empúries en el   S.II aC. Durant el govern de l’emperador August van construir al llarg  de tota la costa mediterrànea la Via Augusta, que connectava Roma amb Cadis i que també passava pel Vallès.

Al Vallès amb el pas de la Via Augusta es van construir cases on es podia passar la nit o be canviar la cavalleria (en el cas dels missatgers de Roma). Aquests llocs, organitzats i distribuïts per l’administració romana s’anomenaven mansiones.  En concret en el pas de la Via Augusta pel Vallés trobem 4 mansiones: Arragonem ( La Salut de Sabadell), Semproniana (Granollers), Praetorium (La Roca del Vallés) i Ad Fines (Martorell).

 

(Fotografía de: Nerea Sandez i Lorena Amaya)

Per Polinyà també passava un ramal de  la Via Augusta; a més hi hem trobat restes arqueològiques d’època romana. La localització d’aquestes restes ens ha permès  saber que hi havia una uilla romana possiblement de nom Paulinianum, a l’espai que actualment ocupa Can Marata. Allí s’hi han trobat llànties, peces de vaixella i pondus (pesos de teler) d’època romana, que altres companys han tractat en articles anteriors.

A la part més alta de Polinyà hi ha l’església de Sant Salvador on també s’ hi han restes arqueològiques d’època romana: concretament una sitja que servia per emmagatzemar el gra.

Finalment, hi ha dos llocs més a Polinyà on s’han trobat restes d’època romana: són Santiga i Cany Vinyalet. Aquest curs no hem trobat informació sobre aquestes restes. Això queda pendent per a altres companys.

Webgrafia:  Wikipedia, Web de Paulinianum, Fotocòpies fetes a classe  i powerpoint fet a classe.

LA VOLTA DE LA NAU DE L’ESGLÉSIA DE POLINYÀ

Per Anna Banyeres i Eric Úbeda

A la volta de la nau de l’esglesia de  Sant Salvador de Polinyà, s’hi han trobat restes de pintura mural molt deteriorada. Els experts afirmen que hi podia haver representada una imatge de Crist en Majestat  dins  d’una mandorla  o ametlla mística. Aquesta imatge estaria envoltada amb els símbols dels quatre evangelistes, dels quals encara podem veure a les pintures de l’església l’àliga que representa Joan i la figura del brau que representa  Lluc. Sembla ser que en petits fragments hi podem identificar els símbols de Marc i l’evangelista Mateu que esta completament desaparegut.

Els evangelistes van ser els escriptors de diversos relats sobre la vida de Crist i a la història de l’art van ser representats a través de simbols. Aquestes són les justificacions que hem trobat:

Mateu es va representar amb un àngel (un home amb ales), perquè el seu evangeli comença amb la llista dels avantpassats de Jesús.

Marc es representa com un lleó perquè el seu evangeli comença amb la predicció del Bautista al desert, on hi havia animals salvatges.  

Lluc es representa amb un brau, perquè el seu evangeli comença amb la visio de Zacaries al Temple, on es sacrificaven animals com bous, ovelles i vedells.

Joan, es representa amb un àguila amb la mirada dirigida al sol, perquè el seu evangeli s’obre amb  la contemplació de Jesús – Déu.

Tot i que les nostres pintures en aquest punt de l’església  estan tan deteriorades, els experts saben que hi ha representat Crist en Majestat i els quatre evangelistes, perquè han relacionat la nostra pintura de l’esglesia amb la d’altres esglésies romàniques, on els temes dibuixats es repeteixen.

Per tant, la majestat de Déu i el quatre evangelistes  podrien ser semblant a aquesta, que es troba en una església de França:

A la nostra volta de l’església on la pintura està tan deteriorada, hi podem intuir i fins i tot veure en algun cas els mateixos elements:

1.Crist en Majestat.

2. Àliga que representa a Joan.

3.El Brau que representa a Lluc.

4.Els simbols de Marc.

5.Evangelista Mateu.

6.Mandorla (color negre)

 

GENETS I SEGELLS A LES PINTURES DE POLINYÀ

Per Lorena Amaya, Marina Aranda i Nerea Sández

A l’església de Polinyà veiem representats en pintura mural uns símbols de l’Apocalipsi, concretament, de dos dels quatre famosos genets que apareixen al llibre, a més de set canelobres, d’un llibre protegit amb 7 segells i d’un anyell dels set ulls.  D’alguns elements en parlen les nostres companyes en un altre article; nosaltres abordarem la simbologia dels quatre genets i esmentarem el llibre dels set segells.

La paraula APOCALIPSI serveix per posar títol al darrer llibre de la bíblia. El seu nom prové del grec apokálypsis, que significa “descobriment” o “revelació”. L’Apocalipsi és un llibre profètic i simbòlic, que va ser escrit fa 2000 anys, i explica una interpretació sobre la fi del món. Aquest era un tema que sovint tractaven els sacerdots a les esglèsies de l’edat mitjana. Les pintures murals de Polinyà potser van ser útils als rectors d’aquesta parròquia per explicar en els seus sermons quins serien els càstigs divins que rebrien els homes a la fi del món, segons la seva conducta.

 QUÈ REPRESENTEN ELS QUATRE GENETS?

 A l’església de Polinyà només es veuen representats dos dels quatre genets. Segons la informació que ens aporten els experts, són el de la guerra i el de la pesta/malaltia. Les restes trobades al mur nord -en un estat molt deteriorat- ens fan pensar que hi havia representats els altres dos genets. Nosaltres mirarem de comprovar aquestes afirmacions. Els Quatre Genets de l’Apocalipsi són els quatre cavallers que es descriuen a la primera part del capítol sisè.

El capítol parla d’un pergamí a la mà dreta Déu que està protegit amb set segells. En aquest escenari Jesús obre els primers quatre amb la qual cosa allibera aquests genets que munten en diferents cavalls, de color blanc, roig, negre i cendrós, com veiem en aquesta il·lustració medieval, d’un beat que custodia la Universitat de Valladolid:

EL CAVALL BLANC

El genet que munta el cavall blanc representa Jesucrist i la salvació” I aleshores vaig veure un cavall blanc. El seu genet tenia un arc, i se li va donar una corona i va sortir vencent els seus enemics per completar la victoria.”  (Apocalipsi 6:2)

EL CAVALL VERMELL
El genet que munta el cavall vermell i du una espasa representa la guerra i la destrucció que provoca: “I va sortir un altre cavall, un de color vermell, i al seu genet se li va donar una gran espasa.” (Apocalipsi 6:4)

CAVALL NEGRE

El genet que munta el cavall negre acostuma a dur una balança a la mà i representa la gana, perquè en època de gana és quan cal mesurar els aliments:    “Després, quan l’Anyell va obrir el tercer segell, vaig sentir el tercer dels vivents que cridava:– Vine!   I vaig veure que hi havia un cavall negre, i el seu genet duia una balançax a la mà.   Llavors vaig sentir enmig dels quatre vivents com una veu que deia:– Una mesura de blat, un denari; tres mesures d’ordi, un denari; però, l’oli i el vi, respecta’ls.”      (Apocalipsi 6, 4-5)

EL CAVALL PÀL·LID

És el genet que cavalca el cavall de la mort, que sega la vida dels homes: Després, quan l’Anyell va obrir el quart segell, vaig sentir la veu del quart vivent que cridava:  – Vine! I vaig veure que hi havia un cavall de color cendrós. El seu genet s’anomenava la Mort, i la seguia l’Hades, el seu reialme. Li van donar potestat sobre la quarta part de la terra, perquè matés amb l’espasa, la fam, la pesta i les bèsties de la terra.    (Apocalipsi 6, 7-8)

ELS GENETS DE  POLINYÀ:

El genet de l’esquerra de les pintures murals d Polinyà és considerat el cavall de la gana per part dels experts. Nosaltres en tenim dubtes, ja que veiem un color pàl·lid en el cavall, cosa que ens faria pensar en el genet de la mort. Però tenim un altre dubte amb l’objecte que du el genet a la mà esquerra. Si tenim en compte el que opinen els experts, hauria de ser una balança, però a nosaltres no ens ho sembla, tot i que no sabem ben bé què és.

 

L’altre genet també ens provoca una certa confusió: munta un cavall negre, du una llança a la mà i amb ella destrueix els homes: a la seva esquerra hi apareix la inscripció INFERNO. Els experts apunten que aquest seria el genet de la guerra, però en aquest cas munta un cavall negre, que hauria de representar la gana. Sigui quin sigui, la seva representació és molt impactant i a alguns de nosaltres ens ha recordat les traces de Picasso.

 

EL LLIBRE DELS SET SEGELLS

Al capítol 6è de l’Apocalipsi  s’esmenta un llibre tancat per set segells que ningú, llevat de l’anyell que representa Jesús, sap obrir. Aquests set segells representen els consecutius judicis de Déu (Apocalipsi 6: 1-17; 8: 1-5)

A mesura que l’anyell va obrint els primers quatre segells apareixen els genets de la conquesta, la guerra, la fam i la mort, com ja hem dit. L’obertura del cinquè segell mostra aquells que seran martiritzats per la seva fe en Crist (Apocalipsi 6: 9-11).  Amb l’obertura del sisè segell es produeix un gran terratrèmol, fenòmens astronòmics inusuals i una terrible devastació (Apocalipsi 6: 12-14). En obrir el setè segell, apareixen set trompetes que anuncien noves devastacions.