per Inés López i Marta Vivar.
Al diccionari wordreference el terme APOCALIPSI es defineix com la fi del món. La paraula prové del grec apokálypsis, que significa “treure el vel” o “revelació”.
El darrer llibre de la Bíblia es titula Apocalipsi, perquè l’evangelista Joan hi explica la revelació que ha rebut de Déu sobre la fi del món. Aquest és un llibre ple de simbolismes que han estat estudiats des de molts punts de vista.
A Polinyà tenim unes pintures murals romàniques que representen símbols molt coneguts de l’Apocalipsi: hi podem veure dos dels quatre genets, el llibre dels set segells, l’anyell dels set ulls i un canelobre de set espelmes. Mirarem d’explicar què simbolitzen alguns d’aquests elements i les inscripcions que els acompanyen.
Símbols de l’Apocalipsi a les pintures.
Als capítols 5 i 6 de l’Apocalipsi, Joan explica com en la seva revelació veu un home assegut en un tron -Déu-, que du a la mà un pergamí protegit amb set segells que ningú és capaç d’obrir: només un anyell de 7 ulls, -que representa Jesús-, els acaba obrint i dels 4 primers i apareixen 4 genets, que munten cavalls de colors diferents.
Els que veiem representats a Polinyà són 2: el genet del cavall vermell, que porta una espasa per provocar la guerra la terra i la matança entre els homes; i el genet del cavall negre, que porta una balança a la mà i que provocava la gana.
Segons el relat de l’Apocalipsi, amagades al cinquè segell es troben totes les ànimes que han patit martiri per mantenir-se fidels al testimoni de la paraula de Déu. El sisè segell provoca un terratrèmol en obrir-se: el Sol s’enfosqueix, la Lluna es tenyeix de vermell, i les estrelles cauen sobre la terra; amb l’obertura del setè i últim segell, tothom es refugia en coves, perquè ha arribat el dia del gran càstig.
A les pintures també hi ha representats set canelobres, que representen els set esperits de Déu: Del tron sortien llampecs, veus i trons, i davant d’ell cremaven set llums de foc, que són els set esperits de Déu. (Apocalipsi 4)
Les inscripcions
Unes inscripcions en llengua llatina il·lustren les pintures esmentades de l’església. Són les següents:
- SEPTEM CANDELABRA significa “els set canelobres”. Representen els set esperits de Déu,
esmentats a Apocalipsi 4.
- INFERNO que significa “a l’infern”. Aquesta inscripció es troba situada al costat del genet que porta la llança i que està atacant els homes.
- AGNUS EST IMMOLATUS PRO SALU que vol dir “l’anyell ha estar immolat per a la salvació”. Al cristianisme l’anyell és la representació de Crist. L’anyell de l’Apocalipsi està descrit al llibre amb set ulls. A la pintura de Polinyà només en veiem dos, però la pintura no està en gaire bon estat, i no sabem si hi podien ser.
Quina funció devien tenir aquest tipus de pintures?
Lles pintures de Polinyà i, per extensió, les romàniques, tenien una funció didàctica. És a dir, els sacerdots podien il·lustrar els sermons amb les pintures, en una època en la què el tema del judici final era molt habitual.