Aula de ciències amb suport TIC a educació infantil i primària: característiques
Què és l’ Aula de Ciències ?
És un entorn d‘ aprenentatge destinat a facilitar l’actualització científica i didàctica de les ciències, a les escoles d‘ Educació Infantil i Primària. La dotació comprèn diversos recursos materials, per a utilitzar dins i fora de l’aula, tant els d’ús quotidià com els específics de laboratori i eines TIC.
Per a què l’ Aula de Ciències?
Per a:
- Donar resposta a les necessitats d’educació científica de la societat actual.
- Integrar la idea de construcció dels propis aprenentatges, des de l’àrea de les Ciències.
- Treballar les Ciències des d’una perspectiva on el PENSAR, FER i COMUNICAR, esdevingui un procediment metacognitiu habitual, per l’alumnat.
Quina proposta de treball hi ha darrera de l’Aula de Ciències?
“ Desenvolupar la capacitat dels escolars d’utilitzar el coneixement científic per a identificar preguntes i obtenir conclusions, a partir d’evidències, amb la finalitat de prendre decisions sobre el món natural i els canvis que l’activitat humana hi produeix “. (OCDEC 2000)
Com ?
- Acompanyant l’alumnat en l’evolució de les seves idees, sobre els fets i fenòmens de l’entorn, per aproximar-los a les idees de la Ciència.
- Vinculant el pensament científic a:
– la solució de problemes
– al desenvolupament de la curiositat,
– a fer preguntes,a indagar…
- Afavorint processos d’aprenentatges globals, en la mesura que generen interrelacions, entre diverses àrees de treball.
- Diversificant les metodologies de treball.
- Passant del fer experiments (saber fer coses) a fer treball experimental amb tot tipus de materials (saber per què es fa i integrar-ho a la pròpia vida) implementant les TIC, on i quan convingui.
- Propiciant una organització d’aula que permeti la interacció del grup, el treball cooperatiu i el treball autònom individual.
- Realitzant treball experimental que permeti desenvolupar processos d’ensenyament-aprenentatge significatius des de l’Educació Infantil.
Què implica el treball amb les noves tecnologies?
- Integrar els mètodes i eines de treball pròpies de l’activitat científica actual al treball de l’aula.
- Utilitzar les TIC per a realitzar activitats habituals de ciències, tant dins com fora de l’aula.
- Oferir la possibilitat de realitzar noves preguntes.
- Ampliar la manera de mirar, d’obtenir i de manipular dades i imatges.
- Afavorir l’intercanvi d’experiències.
- Contribuir a la millora de la motivació.