Per iniciar un procés com aquest, és molt necessari una formació sobre la temàtica. Per això des de fa uns anys, l’Equip Directiu de l’escola aprèn d’altres experiències exitoses.
Des de fa 3 anys, l’Equip Directiu de l’Escola Barnola participa en el curs Escoles Singulars, que organitza la Fundació Universitària del Bages.
L’objectiu d’aquesta formació, és apropar-nos a diferents experiències innovadores que s’estan portant a terme dins i fora del territori, mitjançant la visita als centres educatius (dissabtes matí) o bé conferències portades a terme en la mateixa Universitat (dimecres tarda). La intencionalitat és reflexionar en relació a:
- L’organització del temps i de l’espai a l’escola.
- Fonaments teòrics que referencien la pràctiva educativa de cada centre.
- Metodologies d’aprenentatge diverses.
Les escoles visitades són les següents:
- Escola Epiqueia (Mediona)
- Escola Castellum (Sant Julià de Ramis)
- EBM Casa dels Infants La Muntanyeta (Castelldefels)
- Escoles Bressol Municipals (Vic)
- Escola El Martinet (Ripollet)
- Escola de Rellinars
- CACIS (Centre d’art contemporani i sostenibilitat El Forn de la Calç – Calders – )
- SINS Cardener (St. Joan de Vilatorrada)
- Escola El Puig (Esparreguera)
- Escola Vall de Néspola (Mura)
- Centre d’educació viva Ca l’Aulet (St. Cebrià de Vallalta)
- Escola Waldorf-Steiner – El Til·ler (Bellaterra)
- Institut – Escola Les Vinyes (Castellbisbal)
- Escola El Roure Gros (Santa Eulàlia de Riuprimer)
També en el marc de col·laboració amb les escoles que tenim més properes, hem visitat:
- Escola Sesmon d’Oló
- Escola Dr. Ferrer (Artés)
- Escola Sant Igansi (Manresa)
- Escola Lluçanès (Prats de Lluçanès)
- Escola Vedruna (Berga)
Xerrades o formació:
- Recuperar el paisatge natural del pati de l’escola, a càrrec d’Irina Hasanova (Rosa Sensat)
- Diseñar espacios educativos amables y habitables a càrrec de Jenny Silvente González (Rosa Sensat)
- Jornada Hack the School a càrrec de: Laura Campo, Fanny Figueras, Sílvia Sasot, Esther Belvis i Oriol Ripoll (Fundació Jaume Bofill)