Fases del projecte

El procés de transformació demana temps, formació, diàleg, participació, recursos humans i econòmics, però sobretot entusiasme i motivació per portar a terme un projecte col·lectiu que creï espais generadors de salut i benestar.

Aquest projecte de renovació s’ha de fer a poc a poc amb coses petites, de l’objectiu més petit al més gran. Una bona opció és fer un feedback als pares documentant, ja sigui amb vídeos o imatges penjades a la web de l’escola. Calculem aproximadament una durada del projecte de 2 – 3 anys.

Temporització orientativa:

Oct – Nov Des-Gen-Feb Març Abril Maig
Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 Fase 5

 

  • Fase 1 (Inici): Informació i presentació a la Comunitat Educativa de l’Escola Barnola del projecte de pati. Creació de les diferents comissions (alumnes, mestres, famílies i Ajuntament).
  • Fase 2 (Conèixer): En aquesta segona fase farem una valoració, mitjançant una observació directe del joc dels infants i dels seus interessos, a través de les comissions d’alumnes i mestres. Aquesta informació ens ajudarà a analitzar el pati actual i formular noves propostes pel pati que volem. La descripció de l’observació es realitzarà mitjançant preguntes que ens oferiran informació, dibuixos, fotografies, vídeos…donant lloc a un millor coneixement.En referència a mestres i famílies ens plantejarem una investigació al voltant de tres patis: el pati recordat (el de l’infantesa), el pati que tenim (l’actual, el present) i el pati que desitgem (l’ideal, el futur). La intenció és generar informació a partir de les següents eines: preguntar, observar, inspirar-se i experimentar. Enregistrament de la informació a través d’escrits, fotografies i vídeos.
  • Fase 3 (Processament de la informació): Recollida i processament de tota la informació, agrupada per temes o idees més destacades. Revisarem la informació recollida, orientarem i farem una anàlisi dels requisits d’aprenentatge (tipus de materials, necessitats dels infants, preus, durabilitat…). Això ens portarà a pensar millores i petits canvis per enriquir el projecte.
  • Fase 4 (Organització de la trobada de co-creació): Preparar la trobada amb alumnes, mestres i famílies.
  • Fase 5 (Trobada de co-creació): Una primera trobada per elaborar els plantejaments realitzats. A partir d’aquí generar properes trobades de co – creació.

Com es participarà (metodologia):

  • Realització de petites intervencions a l’espai a través de disseny amb els alumnes.
  • Jornades d’autoconstrucció amb les famílies.
  • Visita a altres escoles que han realitzat un projecte com aquest.
  • Introduir el procés de transformació com un projecte transversal dins del programa lectiu de l’escola (a partir del 2n any)

En definitiva, s’utilitza la transformació morfològica del pati com a excusa per generar processos participatius de canvi en la comunitat educativa: alumnat, mestres,  pares i mares i Ajuntament.