Joguines òptiques

Aproximació a la imatge fixa i en moviment mitjançant joguines òptiquesLa imatge és un recurs audiovisual present a l’entorn dels nostres alumnes, a l’escola, a casa, al carrer… La capacitat expressiva de la imatge, ja sigui fixa o en moviment, ajuda als infants a comprendre millor l’entorn que els envolta. D’aquesta manera, els nens i nenes reben l’impacte d’aquestes fonts d’expressió interioritzen el seu contingut.El fet d’entendre el procés de creació d’allò que veuen i escolten, els ajuda a comprendre la realitat multimèdia que els envolta. Els nostres alumnes estan exposats a un nombre creixent de fonts d’expressió, de manera que és necessària una comprensió de totes aquestes noves fonts audiovisuals (televisió, internet, premsa, ràdio, telèfon mòbil…).

Les joguines òptiques al Cicle MitjàAl llarg del segle XIX es van dissenyar diverses joguines òptiques que feien possible veure imatges en moviment. Aquests enginys -entre els quals trobem el taumàtrop– són els precursors immediats del cinema.
Al Cicle Mitjà ens hem proposat aproximar i fer entendre als nostres alumnes la realitat audiovisual i el seu procés de creació a partir de joguines òptiques. Creiem que és una bona manera de fer entendre els nostres alumnes cóm es fa la imatge i la seva capacitat expressiva.L’eix conductor d’aquestes activitats és el principi de la persistència retiniana, el qual permet el nostre ull recordar una imatge durant una petita part de temps, de manera que s’uneix a la següent imatge observada i ens permet crear una nova realitat a partir de diverses imatges fixes.
Les joguines òptiques que hem escollit per a treballar aquest contingut són el taumàtrop i la llibreta animada (3r i 4t respectivament). Aquestes mostren clarament el principi de la persistència retiniana i ajuden a entendre el concepte als infants.
La imatge fixa: el taumàtropEls alumnes de 1r curs de Cicle Mitjà han treballat el concepte de la persistència retiniana a partir de la creació d’un taumàtrop.El taumàtrop és una joguina òptica que permet veure una imatge complexa a partir de dues imatges senzilles. L’any 1825, John Ayrton va fabricar el primer taumàtrop i va esdevenir un objecte de diversió durant la seva època.

Aquí podeu veure l’activitat que van realitzar els alumnes:Introducció a la imatge en moviment: la llibreta animadaEls alumnes de 2n curs de Cicle Mitjà van treballar el principi de la persistència retiniana a partir d’una llibreta animada. Aquesta joguina òptica els ha fet entendre millor el procés d’animació d’imatges fixes per crear la sensació d’imatge en moviment.El funcionament de la llibreta animada és extremadament senzill: es tracta de presentar davant dels nostres ulls una sèrie d’imatges, cadascuna de les quals es correspon a una etapa d’un moviment. Si la successió d’aquestes imatges és suficientment ràpida, es crea una il·lusió de moviment.Aquí podeu veure l’activitat que van realitzar els nostres alumnes:Un cop els nostres alumnes van entendre el funcionament de la llibreta animada, van dissenyar algunes animacions pròpies:

Aquest article ha estat publicat en Fotografia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *