La neu

La neu
(Joana Raspall)

Prendré un bon grapat
de la neu més blanca
i la guardaré
dintre d’una capsa.
Quan vingui l’estiu,
que fa calorassa,
la neu em podrà
refrescar la cara!

El meu amic diu
que la neu no es guarda,
que sols trobaré
la capsa mullada.
Això no m’ho crec!
Ves, com s’ho faria!
Tancant bé la capsa,
com s’escaparia?

 

Recitar amb la veu molt expressiva a l’hora que es teatralitza.

Crear molta expectativa.

Acompanyar el poema amb instruments per fer una sonorització.

Un cigró petit

Prepara un pandero i uns quants cigrons secs i ja pots començar a jugar

Dins d’una capsa prepara uns quants peluixos o ninots perquè facin de persones i els puguem comptar.

Cantar la cançó amb el color de veu de cada personatge que tinguem a la capsa. Poden ser tímids, porucs, extrovertits, mandrosos (parlar fent un badall), valents, …

Els podem assenyalar més de pressa o més lent tenint en compte la pulsació de la cançó. Tempo

A cada ninot li podem assignar un instrument i convidar-lo a cantar amb nosaltres.

Jugar a endevinar l’instrument que sona. Al nino que li toqui portarà la pulsació amb l’instrument que té assignat. La resta de la classe l’haurà d’endevinar.

També podem treballar la intensitat del so (fort-fluix) cantant la cançó molt fluixeta per no despertar al cigronet i després cantar fort perquè està molt lluny.

Experimentar amb la quantitat de cigrons que fem rodar al pandero i expressar com és el so: és fluix, és fort, em recorda a…

 

Aquest és el pare

Saps com es juga?

Agafa un carilló o unes campanes afinades i a cada dit pica un so diferent, ja veuràs què divertit!

Una mica més animada. Enlloc de dits també podeu convidar a cinc nens o nenes perquè representin els personatges. En el seu torn cada personatge farà un moviment que haurà creat per l’ocasió.

 

Ralet, ralet

En aquesta ocasió comencem fent massatges tot fent cercles a l’esquena de la persona que tenim al davant. Podem dir que dibuixem floretes, globus o pilotes…

Sabeu jugar a ralet, ralet?

Acompanya la cançó amb les maraques i fes-les sonar quan digui: paga paga dineret!

Fer la moixaina per parelles, primer l’un i després l’altre.

 

Pon, titeta pon

Saps com es juga?

Ara caminem per l’aula seguint la pulsació mentre escoltem la cançó.

Què us sembla si piquem la pulsació amb un pandero?

Una persona pica la pulsació al pandero mentre cantem la cançó i caminem per l’espai.

La podem cantar i tocar a diferents tempos, fer accelerandos i ritardandos… i sobretot, quan s’acaba la cançó ens quedem estàtues (ni piquem ni ens movem).

Salta Miralta

Fitxa Salta Miralta

Acompanyar la cançó fent un glissando amb un carilló.

Endevina qui canta. Aixeca les mans si escoltes la veu d’home i toca’t la panxa si escoltes la veu d’una dona, estàs preparada?

Cantar la cançó a diferents tempos: estem cansats, contents, trists, eufòrics…

Demanar als nens i nenes que s’enfilin a una cadira i amb la nostra ajuda, donant-los les mans fer-los saltar quan diem: adéu siau.

Un grup pot tocar el glissando al carilló mentre un altre salta.

Podem buscar i crear diferents maneres de saltar.

També podem fer aquesta moixaina a un nino.

Arri, arri tatanet

Arri Arri Tatanet

Podem acompanyar la cançó amb picarols quan diu: per a en…

Podem cantar la cançó a diferents tempos: podem anar de pressa, al galop, al trot, al pas, amb molta calma, podem accelerar i retardar…

També podem incorporar diferents ritmes al moviment de les cames:  a negres, a corxeres, a corxera amb punt semicorxera i a la inversa, fent titi ta…

Fer el joc de falda amb nines.

Reconèixer la cançó quan la taral·leja la mestra.

El patufet

Segur que alguna vegada us han explicat el conte del Patufet, però per si de cas, aquí us enllaço una versió del programa Una mà de contes. Espero que us agradi!

I ara que ja us el sabeu molt bé i que ja canteu molt bé la cançó podem posar instruments per acompanyar-la i fer una sonorització. Fixeu-vos molt bé en aquesta partitura d’intensitats i pulsacions…

Doncs ja ho sabeu, agafeu panderos, claves i caixes xines i interpreteu la cançó tan bé com pugueu!

I ja que estem tan animats, un grup pot continuar tocant els panderos i un altre grup pot crear una petita coreografia per acompanyar la cançó.

Vols fer una titella del Patufet?

La fitxa de la cançó

Els putxinel·lis

Ja teniu les titelles a punt? Doncs ensenyeu-les ben amunt que estem a punt de començar!

Segur que teniu putxinel·lis ben diversos: de pal, de guant, de dit, de mitjó, de corda, de cullera …

Les titelles ens van molt bé per cantar la cançó fent servir diferents caràcters (com canta la vaca, i la granota,…?), variant el tempo (segur que alguna té pressa, i potser una altra té molta son o està cansada…), canviant el color de la veu: el timbre (quin so fa l’ànec: com cantem la cançó com un ànec?…), També ens permet cantar les cançons més fort o més fluix: intensitat (si està lluny o a prop, o si és gran o petit, o molt alt i molt baix…) i per últim també ens permet jugar amb l’altura del so: podem cantar-la ben aguda o ben greu depenent del personatge que triem.

Ens repartim per l’espai de la classe i ens transformem en titelles. Com ens podem moure?

I si juguem fent parelles i un mou a la seva parella com si fos de plastilina?

Què passaria si la titella es mirés al mirall? Com ens hauríem de moure?

Titella pop up, de pal o de con

També podem aprofitar per cantar la cançó fent diàlegs o bé fent audició interior, és a dir, que si s’amaga la titella no podem cantar la cançó en veu alta, la cantem per dins, i quan torna a sortir el titella cantem per on vagi la cançó. És molt divertit!

 

 

I encara podem fer més coses amb aquesta cançó. Sabeu que els músics poden escriure la melodia de la cançó? Ho voleu veure?

Els músics en diem Partitura.

Ara et toca a tu, segueix la pulsació mentre cantes la cançó, per això només cal que vagis assenyalant els dits que hi ha dibuixats a la partitura.

L’home dibuixat

Jaume Sisa va escriure aquesta cançó enigmàtica de L’home dibuixat i Pascal Comelade va fer la seva pròpia versió amb la seva banda d’instruments de joguina. Si, si, ho heu llegit bé, amb instruments de joguina. La voleu escoltar?

Agafeu els mocadors i ja podem començar a ballar.

De quantes maneres podem moure’l?

Asseguts i fent-lo rodar al voltant de la cintura, drets movent el mocador amb la punta del peu fent moviments circulars, drets amb el mocador a la mà voleiant-lo, …

Podem acabar rodant sobre si mateix com si fóssim molinets.

I per si us ve de gust escoltar-la en clau jamaicana us proposo la versió de The Penguins Ska Band, que proposa una atractiva proposta plàstica per fer amb els vostres infants mentre dura la cançó.