La pedreta corre i passa

LA PEDRETA CORRE I PASSA

Per fer aquest joc tan divertit necessitem una pedra petita que càpiga dins de la mà i aprendre la següent cançó:

Vols veure la partitura? CLICA AQUÍ

Com es juga?

Els infants es col·loquen asseguts en renglera i amb les mans estirades i juntes formant un cau i esperen que el que fa de “mare”(escollit prèviament) els deixi la pedreta a les seves mans. Aleshores qui para va caminant al llarg de la fila i fa veure que els dóna La pedreta. L’ha de deixar dins de les mans d’un d’ells sense que els altres no se n’adonin. Després se separa 3 o 4 passes de la fila i recita: «Pica mareta, endevina qui té la pedreta!». El qui la té ha de saltar i córrer cap al qui para. Però tots els altres jugadors han d’estar molt alerta i agafar el qui la té. Si no aconsegueix sortir de la fila el joc torna a començar. Si se n’surt, llavors para ell i el qui parava s uneix a la resta.

Observem i aprenem
Dibuixar a la pissarra 12 pedretes en renglera i, al final, un símbol de repetició. Cantar la cançó mentre el mestre o la mestra la va assenyalant seguint la pulsació. S’adonaran que la cançó no s’ha acabat i que hi manquen pedretes.
Presentar i explicar el significat del símbol de repetició i tot seguit tornar a cantar la cançó, verificant que no falta cap pedreta. Cantar i acompanyar la cançó sonoritzant amb els instruments la pulsació

Pon titeta pon

PON TITETA PON

Les gallines ens volen regalar un ou a cadascú, però les hem d’animar cantant la següent cançó i amb l’ajuda del pandero.

Sabeu què és un pandero?

PANDERO

Nivell 1:
Cadascú toca la pulsació en el seu pandero imaginari com al següent vídeo

Nivell 2:
La mestra pica el pandero portant la pulsació mentre els i les alumnes el caminen i quan para la cançó es queden congelats (estàtues) al lloc.
La pulsació pot ser ràpida, normal, lenta o es poden fer variacions fent algun ritardando o algun accelerando.

La neu

La neu
(Joana Raspall)

Prendré un bon grapat
de la neu més blanca
i la guardaré
dintre d’una capsa.
Quan vingui l’estiu,
que fa calorassa,
la neu em podrà
refrescar la cara!

El meu amic diu
que la neu no es guarda,
que sols trobaré
la capsa mullada.
Això no m’ho crec!
Ves, com s’ho faria!
Tancant bé la capsa,
com s’escaparia?

 

Recitar amb la veu molt expressiva a l’hora que es teatralitza.

Crear molta expectativa.

Acompanyar el poema amb instruments per fer una sonorització.

Un cigró petit

Prepara un pandero i uns quants cigrons secs i ja pots començar a jugar

Dins d’una capsa prepara uns quants peluixos o ninots perquè facin de persones i els puguem comptar.

Cantar la cançó amb el color de veu de cada personatge que tinguem a la capsa. Poden ser tímids, porucs, extrovertits, mandrosos (parlar fent un badall), valents, …

Els podem assenyalar més de pressa o més lent tenint en compte la pulsació de la cançó. Tempo

A cada ninot li podem assignar un instrument i convidar-lo a cantar amb nosaltres.

Jugar a endevinar l’instrument que sona. Al nino que li toqui portarà la pulsació amb l’instrument que té assignat. La resta de la classe l’haurà d’endevinar.

També podem treballar la intensitat del so (fort-fluix) cantant la cançó molt fluixeta per no despertar al cigronet i després cantar fort perquè està molt lluny.

Experimentar amb la quantitat de cigrons que fem rodar al pandero i expressar com és el so: és fluix, és fort, em recorda a…

 

Aquest és el pare

Saps com es juga?

Agafa un carilló o unes campanes afinades i a cada dit pica un so diferent, ja veuràs què divertit!

Una mica més animada. Enlloc de dits també podeu convidar a cinc nens o nenes perquè representin els personatges. En el seu torn cada personatge farà un moviment que haurà creat per l’ocasió.

 

Ralet, ralet

En aquesta ocasió comencem fent massatges tot fent cercles a l’esquena de la persona que tenim al davant. Podem dir que dibuixem floretes, globus o pilotes…

Sabeu jugar a ralet, ralet?

Acompanya la cançó amb les maraques i fes-les sonar quan digui: paga paga dineret!

Fer la moixaina per parelles, primer l’un i després l’altre.

 

Pon, titeta pon

Saps com es juga?

Ara caminem per l’aula seguint la pulsació mentre escoltem la cançó.

Què us sembla si piquem la pulsació amb un pandero?

Una persona pica la pulsació al pandero mentre cantem la cançó i caminem per l’espai.

La podem cantar i tocar a diferents tempos, fer accelerandos i ritardandos… i sobretot, quan s’acaba la cançó ens quedem estàtues (ni piquem ni ens movem).

Salta Miralta

Fitxa Salta Miralta

Acompanyar la cançó fent un glissando amb un carilló.

Endevina qui canta. Aixeca les mans si escoltes la veu d’home i toca’t la panxa si escoltes la veu d’una dona, estàs preparada?

Cantar la cançó a diferents tempos: estem cansats, contents, trists, eufòrics…

Demanar als nens i nenes que s’enfilin a una cadira i amb la nostra ajuda, donant-los les mans fer-los saltar quan diem: adéu siau.

Un grup pot tocar el glissando al carilló mentre un altre salta.

Podem buscar i crear diferents maneres de saltar.

També podem fer aquesta moixaina a un nino.

Arri, arri tatanet

Arri Arri Tatanet

Podem acompanyar la cançó amb picarols quan diu: per a en…

Podem cantar la cançó a diferents tempos: podem anar de pressa, al galop, al trot, al pas, amb molta calma, podem accelerar i retardar…

També podem incorporar diferents ritmes al moviment de les cames:  a negres, a corxeres, a corxera amb punt semicorxera i a la inversa, fent titi ta…

Fer el joc de falda amb nines.

Reconèixer la cançó quan la taral·leja la mestra.