Edat Moderna i contemporània

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Energies, la llum i el so

Les qualitats del SO

Edu3.cat

Publicat dins de General | Deixa un comentari

El Dia Escolar de la No-violència I la Pau

El Dia Escolar de la No-violència i la Pau va ser instaurat pel poeta i pedagog mallorquí Llorenç Vidal l’any 1964, el 30 de gener, amb motiu de l’aniversari de l’assassinat de Mahatma Gandhi, líder no violent de la independència de l’Índia i un dels mestres espirituals dels nostres temps. És una diada destinada a l’educació en valors per promoure la no-violència, la resolució pacífica de conflictes i la pau. Aquest dia és una bona oportunitat per mostrar el treball educatiu que molts de vosaltres esteu fent al llarg de l’any educant els infants en la tolerància i el respecte per la construcció d’un món més just, més humà i sostenible.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Fem Poemes

Amb Camina de  l’Alguer Miquel ( Txarango) i il·lustrat per la Gemma Capdevila.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Ballem!!!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Haikus

Un Haiku és un poema japonès, sobre motius naturals, de tres línies . Tampoc cal que rimi. La primera línia ha de tenir 5 síl·labes i ha de explicar què és,  la següent línia ha de tenir 7 síl·labes i ha d’explicar què fa  i l’última ha de tenir 5 síl·labes i ha de  parlar sobre el temps. Tothom va fer un Haiku. Aquí hi ha un exemple d’un fet per nosaltres que segur que us agrada:

Un gran paisatge(5 síl·labes)

no balla, i no fa res (7 síl·labes)

fort el vent bufa(5 síl·labes)

Haiku, poema de Miquel Martí i Pol “Haikús en temps de Guerra” from Cristina Figueras Pujol on Vimeo.

Un vent lentíssim
converteix el silenci
en melodia.
M. Martí i Pol

Publicat dins de SISÈ Curs 2017-2018 | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Marató de l’estalvi energètic

https://tarifasgasluz.com/faq/diferencia-kw-kwh

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Una feina molt important

Avui en Vicenç….

Publicat dins de General | Deixa un comentari

SN I SV

Una oració està formada per dues parts principals:

  • Un sintagma nominal subjecte.
  • Un sintagma verbal predicat.

 

  • La Marta arribarà demà.
  • L’amic de l’Enric es diu Josep.
  • La bufanda vermella és molt sua.

 

El SN subjecte concorda en nombre i persona amb el verb

El subjecte

És qui fa l’acció:

  • El cotxe fa brummm.

O bé d’aquell del qual es diu alguna cosa:

  • En Manel i en Felip són amics.

El subjecte és un SN.

  • Aquell home ha pescat un peix molt gros.
  • El pastisser de la cantonada va molt mudat.
  • Vosaltres feu els millors pastissos del món.

El predicat

És allò que se’ns diu del subjecte. El predicat és un sintagma verbal.

  • El cotxe fa brummm.
  • En Manel i en Felip són amics.
  • Aquell home ha pescat un peix molt gros.
  • El pastisser de la cantonada va molt mudat.
  • Vosaltres feu els millors pastissos del món.

El sintagma nominal

El sintagma nominal (SN) és un conjunt de paraules que s’agrupen al voltant d’un nom. Aquest nom (N) és el nucli del SN i pot anar acompanyat d’un determinant (Det), d’un adjectiu (Adj) o d’un sintagma preposicional (S prep).

  • El cotxe…
  • Un gat negre…
  • La veïna del segon…

Estructures del SN

  • N

Barcelona …

  • Det + N

La casa …

  • Det + N + CN

La casa vermella …

  • Det + Det + N + CN

El segon dia de vacances …

  • N + CN

Pa amb tomàquet…

  • Det + Det + N

Unes quantes capses …

El sintagma verbal

El sintagma verbal (SV) és un conjunt de paraules que s’agrupen al voltant del verb. Aquest verb (V) és el nucli dels SV, i pot anar acompanyat d’altres paraules o conjunts de paraules (SN), que en són els complements.

  • En Joan observa els seus amics.
  • El pare ha netejat la cuina.

Components del SN

Entre el nucli del SN (el nom) i els seus components ha d’existir concordança de gènere i nombre.

  • Sí: La nena petita.
  • No: El nena petit.

Components del SV

L’estructura bàsica del SV és: Verb + complement verbal

  • … han portat fruita seca.

El verb, tot sol, pot formar el SV.

  • … dormo.

No són oracions

Les paraules no formen oracions quan:

  • Hi falta el verb:

Tota la classe molt sorpresa.

  • Les paraules no estan ben ordenades:

El va primer ser dia molt feiner mogut.

  • Subjecte i predicat no concorden:

La Melània ploren cada dos per tres.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

La reproducció dels éssers vius

CRITERIS D’AVALUACIÓ 

Unitat 3: La reproducció dels éssers vius

  1. Desenvolupar la curiositat per saber com es reprodueixen els éssers vius.
  2. Anomenar les característiques generals de la reproducció asexual i sexual.
  3. Conèixer el procés de reproducció de les plantes amb flors i sense flor.
  4. Descriu el desenvolupament ovípar i vivípar dels embrions i anomena grups d’animals amb cada tipus de desenvolupament embrionari.
  5. Conèixer el cicle vital de les persones (de la fecundació fins al naixement)
  6. Desenvolupar tècniques per memoritzar, organitzar i relacionar la informació, i per autoavaluar l’avanç en l’aprenentatge (esquemes).
  7. Definir, conèixer i saber utilitzar, de manera adequada el vocabulari utilitzat al llarg de tema.

Enllaços :

La reproducció

La reproducció dels éssers vius

La reproducció sexual i asexual

Reproducció de plantes amb flors

Plantes sense flors

Algues i fongs

La reproducció asexual dels animals

La reproducció sexual dels animals

Animals vivípars i ovípars

Unió d’un òvul i un espermatozoide

La fecundació de l’embrió

 

Publicat dins de General, SISÈ Curs 2017-2018 | Etiquetat com a | Deixa un comentari