CURS ACADÈMIC: 2015-16 ALUMNAT IMPLICAT: CFGM Jardineria i Floristeria, CFGM Aprofitament i Conservació del Medi Natural
EXPERIÈNCIA: Tenim hivernacles bioclimàticament eficients?
NIVELL D’IMPLEMENTACIÓ: II
APARELLS USATS: Mesurador de CO2, distanciòmetre i el piranòmetre
PROFESSORAT IMPLICAT: Sílvia Gràcia, Judit Moncusí i Anna Briñas
Objectius
– Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic.
– Utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental.
– Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.
– Adoptar mesures de prevenció i hàbits saludables en l’àmbit individual i social, fonamentades en el coneixement de les estratègies de detecció i resposta del cos humà.
Descripció del projecte:
La primera part és una activitat que ha estat dissenyada perquè l’alumne es familiaritzi amb els aparells de la motxilla. L’activitat consisteix en la presa de dades, dins la classe, tals com, la temperatura, la quantitat de CO2, la humitat relativa. A més també s’utilitza el distanciòmetre per mesurar les dimensions de l’aula. Aquesta activitat es realitza a les quatre aules que normalment són ocupades pels grups de primer dels cicles mitjans del centre. Un cop recollides les dades, es processen i s’analitzen, es discuteixen els resultats de l’aula i entre les aules i en conseqüència extreuen les conclusions.
La segona part és una activitat d’aprofundiment dels aparells. Aquesta es basa en la comparació del creixement de tres tipus de cultius (ràvens, espinacs i rúcula) en dos hivernacles estructuralment molt diferents. Durant quatre setmanes, els alumnes prenen dades dos cops al dia de la temperatura, humitat, concentració de CO2 i de radiació solar, factors que influeixen en el creixement de les plantes. A més cada setmana pesen al laboratori una mostra representativa de cada cultiu (pes humit i pes sec). Per executar l’activitat s’ha fet una planificació setmanal de distribució d’alumnes (amb grup heterogenis) de manera queden implicats tots els quatre grups de primer dels cicles mitjans. Les dades s’analitzen i discuteixen per posteriorment extreure’n les conclusions.
Conclusions
– La humitat augmenta pel vapor d’aigua que exhalem i per transpiració de la pell
– La humitat de fora és més baixa que la de dins de l’aula
– Com més persones a l’aula, més humitat
– Com més petita l’aula, més humitat
– A l’hivernacle 5 (obert) tenim temperatura més elevada, humitat més baixa i menys concetració de CO2
– La sortida del sol afecta la fotosíntesi i fa disminuir la concentració de CO2
– Quan es pon el sol, baixa la temperatura i puja la humitat
– Les plantes han crescut més a l’hivernacle tancat
Propostes de millora:
– Ventilar la classe cada hora
– Millorar el tancament de l’hivernacle 5 i instal·lar climatització.