QUÈ VOLEM DEMOSTRAR? (HIPÒTESI)
- Que els efectes de la gravetat augmenten quan la massa dels cossos és més gran.
- Que la velocitat de caiguda augmenta quan augmenta la massa dels cossos. (Augmenta l’acceleració a causa de la gravetat)
- Tots els cossos cauen gràcies a la força de la gravetat.
MATERIALS.
- Fulls de paper de diferents qualitats, però de les mateixes mides.
- Clips de metall que serviran de llast (pes afegit)
- Cinta mètrica (>15m)
- Llibreta i estris d’escriptura.
PROCÉS.
- Fabriquem avions de paper amb els diferents tipus de material. Han de ser iguals.
- Cada equip treballa un model d’avio diferent.
- Preparem una taula de doble entrada per apuntar les distàncies que recorren els avions.
- Realitzem els llençaments
- Anotem la distància recorreguda en cada llençament
- Afegim llast (massa) a cada avió.
- Repetim els passos 4, 5 i 6 fins que omplim la taula.
OBSERVACIONS
- Alguns llençaments van ser nuls perquè els avions planejaven i això haviem establert que no serviria
- Vam anotar només les tirades que van ser trajectòries corbes.
- Segons els materials dels avions, la distància recorreguda variava molt. Igual model, diferent material diferents resultats.
- La rigidesa del material està molt relacionada amb la capacitat aerodinàmica de l’avió. La força de fregament deformava els avions de materials més lleugers, fent que la trajectoria no fos corba.
- Els diferents tipus d’avió feien també diferents tipos de vols. Algusn més rectes, altres més desviats.
- Per apuntar les distàncies, ens fixàvem en els metres i els decímetres recorreguts fins el primer contacte amb el terra.
- Al posar llast als avions alguns volaven més lluny i d’altres no
- Els pesos els haviem de col·locar de manera equilibrada per mantenir l’estabilitat.
- L’ordre dels llençaments va ser fàcil de decidir perquè el treball era per grups i cada grup feia tots els treballs necessaris.
- Pensàvem que quant més pes menys recorregut, però no sempre era així.
- Amb fàfagues de vent, els avions es comportaven de manera que el llençament quedava anulat.
CONCLUSIONS.
- La nostra hipòtesi no l’hem pogut demostrar totalment.
- Si cada cop que posem llast als avions el recorregut és més llarg, significa que la força que apliquem en el llençament és més efectiva.
- Si un cos té més massa, en la caiguda anirà agafant més velocitat i per això recorrerà més espai en el mateix temps.