Unitat 11: Una nit a l’òpera

operaCONTINGUTS

Les veus humanes: classificació i reconeixement auditiu. Els castrati i els contratenors

Les sales d’òpera: El gran teatre del Liceu

El gènere operístic: classificació

Les parts d’una òpera: ària, rectatiu, obertura

L’evolució estilística de l’òpera:

L’òpera barroca

L’òpera clàssica

L’òpera romàntica

– L’òpera contemporània

L’ÒPERA BARROCA

Monteverdi – L’Orfeo. Tocata i “Dal mio Permesso amato”

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/yxBT1pfVAKQ" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Monteverdi – L’Orfeo. “Vi ricorda boschi ombrosi”

Purcell – Dido i Eneas. “El Lament de Dido”

Purcell – Dido i Eneas. “El Lament de Dido”. Versió moderna

L’espectacle barroc: fragment de la pel·lícula Farinelli

Els castrati: Händel – Rinaldo. “Lascia c’hio pianga”. Fragment de la pel·lícula Farinelli

La veu de l’últim castrato

Duet per contratenors: Purcell – “Sound the trumpet”. Mark i Afred Deller

Pergolesi – La serva padrona. Aspettare

L’ÒPERA DEL CLASSICISME

Transició al classicisme: Gluck – Orfeu i Euridice. “Che fero senza Euridice”

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/0bUAM0ER-Dw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Mozart – Cosí fan tutte. “In uomini, in soldati”

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/9nmJdgserWc" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Mozart- La flauta màgica- “La reina de la nit” (fragment de la pel·lícula Amadeus)

Mozart – La flauta màgica.  “La reina de la nit
Mozart – Don Giovani. “La ci darem la mano”

Dues obertures

Obertura clàssica: Mozart – La flauta màgica. “Obertura”

Obertura romàntica: Wagner – L’holandès errant

Wagner – Les valquíries. Obertura

Wagner – Els mestres cantaires. Obertura

L’ÒPERA ROMÀNTICA

L’òpera italiana

Verdi – La Traviata. “Brindisi”

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/z1ohegoq_IA" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Verdi – La Traviata. “Sempre libera”

Verdi – La Traviata. “Addio del passato
Verdi – La Traviata. “Parigi o cara”
Verdi – Nabucco. “Va pensiero”

Rossini El barber de Sevilla. “Largo al factotum”

Donizetti – L’Elisir d’amore. “Una furtiva lacrima”

Bellini – I Puritani. “Vien diletto”

Bellini – Norma. “Casta diva”

Puccini – La Bohème. “O soave fanciulla”

Puccini – Turandot.” Nessun dorma”

Puccini – Madamme Butterfly. “Un bel di vedremo”

L’ÒPERA DEL S XX

Berg – Wozzeck

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/DSzhiQOYbhw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Britten – Billy Budd

Gershwin – Porgy and Bess. “Summertime”

L’ÒPERA, UNA EMOCIÓ

Pretty woman / Verdi – La Traviata

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/32RKTcN1a_U" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Philadelphia /Giordano – Andrea Chenier. “La mamma morta”

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/9OyKKZ9r78s" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

The shawshank redemption (cadena perpètua) / Mozart – Les noces de Figaro. “Che soave zefiretto”

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/IoeLlna2lRE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

EL GRAN TEATRE DEL LICEU

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/videoteca/socials/5m151.rm" width="322" height="288"/]

MATERIAL COMPLEMENTARI

Vilaweb. Diari de l’escola. 400 anys d’òpera (en anglès)

La veu

La veu. Mini Unidat Didàctica

Mapa conceptual sobre les veus i la seva classificació amb exemples auditius.

Web sobre la veu i la seva classificació

Història de l’òpera:

Web El mundo de la ópera. Historia

Mapa conceptual. Comparació òpera barroca i clàssica

Anàlisi de l’Ària per a tenor, “Nessun dorma” de l’òpera Turandot de Puccini

Els teatres d’òpera

Web del Gran Teatre del liceu de Barcelona

Web de l’Associació d’Amics del Liceu

Visita virtual

La història del Liceu

Web Liceu. Història

Viquipèdia. Gran teatre del Liceu

Vilaweb. Diari de l’escola. Grans testres d’òpera (en anglès)

Exercicis

Els grans teatres del món. Exercici

Activitat  JClic. L’òpera

Compositors

Història

Intèrprets

Enllaços

Amics de l’Òpera de Sabadell

Unitat 1: Neix el rock!

ELVIS PRESLEY

chuck_berry

ENLLAÇOS

Audicions

01.01 Miguel Rios – Bienvenidos
01.02 Woody Guthrie – Clip on Nightmusic
01.03 The Carter Family – Wildwood Flower
01.04 The Carter Family – My Dixie Darling / Enllaç Goear
01.05 Johnny Cash – I Walk the Line. Llive 1959
01.06 Levi’s Commercial – Walk the Line
01.07 Old blues. Sleepy John Estes y Hammie Nixon.
01.08 Chuck Berry – Johnny B. Goode
01.09 Chuck Berry & Bruce Springsteen – Johnny B Goode. Live 1995
01.10 Marty McFly – Johnny B. Goode

01.11 Little Richard – Tutti Frutti.
01.12 Roy Orbison – Crying. Johnny Cash Show 1969
01.13 Roy Orbison – Pretty Woman (pel·lícula)
01.14 Gene Vincent – Be-Bop-A-Lula
01.15 Bill Hailey and the Comets – Rock around the clock
01.16 Bill Haley and the Comets – See you Later Alligator

01.16 bis Los Llopis : Hasta luego cocodrilo

01.17 Elvis Presley – Jailhouse Rock
01.18 Teen Tops – El rock de la cárcel
01.19 Elvis Presley – Love Me Tender
01.20 Elvis Presley & Frank Sinatra sing duet
01.21 Elvis forgets the words
01.22 The Beach Boys – Wouldn’t it be nice
01.23 The Beach Boys – California Dreaming
01.24 Dick Dale & The Del Tones – Misirlou
01.25 Pulp Fiction – Misirlou
01.26 Guitar Hero – Misirlou

Informació complementària

Historia del rock & roll

Activitats

El context econòmic i social. Resum

Coldplay: “Viva la vida”

vivalavida

La cançó Viva la vida de Coldplay ha estat un gran èxit i sobretot ho ha estat a Catalunya, gràcies al Barça d’en Pep Guardiola. Fins i tot i hi ha una versió que té la lletra canviada lloant els èxits del Barça de la passada temporada.

A vosaltres us agrada la cançó, us deixa indiferents o no us agrada en absolut? És fàcil respondre a aquesta pregunta, però explicar perquè  agrada o no una cançó és una mica més difícil.

L’heu escoltat amb atenció o només l’heu sentit com a música de fons d’altres activitats? Amb Viva la vida ens fixarem en com funciona una cançó pop-rock i analitzarem com el grup Coldlpay ha organitzat els diferents elements musicals per obtenir una cançó que s’ha escoltat moltíssim, sobretot entre els seguidors al Barça.

A continuació podeu escoltar la cançó:

Enllaç a Goear

I uns quants enllaços de youtube per si t’ha agradat la cançó i vols veure el video oficial,per si  la vols seguir amb la lletra  en anglèscatalà o la vols cantar  amb karaoke.

EXERCICI:

Després d’informar-vos sobre com s’estructura un cançó pop-rock i d’analitzar col·lectivament la cançó de Bruce Springsteen, heu d’analitzar la cançó Viva la vida seguint el guió per a l’anàlisi d’una obra musical. Per a l’apartat d’estil i estètica i la relació amb el context, us caldrà conèixer la lletra i cercar informació a internet. Cal que afegiu les pàgines consultades al final de l’exercici. El darrer apartat de l’anàlisi ha de ser la vostra opinió raonada sobre la cançó. Recordeu que cal utilitzar un vocabulari acurat i una expressió i ortografia correctes (Utilitzeu el corrector ortogràfic). Heu d’enviar l’exercici en word 2003  (doc. no docx.) o en Open Office com a document adjunt al correu del Departament de Música.

MATERIAL COMPLEMENTARI

L’estructura d’una cançó pop-rock

Guió per a l’anàlisi d’obres musicals

You can look ( but you better not touch), Bruce Springsteen

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/syHtckmCzuU" width="425" height="350" wmode="transparent" /]