A l’inici de curs, els i les alumnes de sisè van elaborar creaciones instrumental relacionant l’art de la música amb edificis arquitectònics.
Per fer-ho, es van fer diferents grups dins l’aula i entre ells havien de posar-se d’acord per escollir un edifici dels proposats a partir del qual treballarien musicalment.
Un cop decidit, cada grup va elaborar una base d’orientació que consistía en escollir els instruments de l’aula que creguessin més idonis en relació a l’edifici escollit, ja que cada instrument havia de representar alguna part de l’obra arquitectònica i qui tocaria cadascun d’aquests.
Una vegada decidits els instruments, entre els membres del grup van pensar quines qualitats del so interpretaria cada instrument (intensitat, durada, altura, ritmes o melodies concretes…) i quan sonaria cada instrument (combinació entre ells, diàleg d’instruments, tots a la vegada, com a introducció o coda/final…). Sempre tenint en compte la relació i coherència de la música creada amb l’arquitectura.
Quan tot estava decidit, ho ensenyaven i ho justificaven a la mestra per tal que tingués sentit la seva producció; si calia corregir alguna cosa, ho feien i en cas que tot estigués correcte, ja podien assajar.
Finalment, en la darrera sessió d’aquesta tasca cada grup tocava la seva producció i la resta de companys/es de l’aula havien d’esbrinar a través de l’escolta, de quina obra arquitectònica es tractava. En molts casos, la van encertar, en d’altres va resultar més complicat.
Malgrat tractar-se d’una activitat abstracta i experimental, cal dir que les dues classes han fet un treball molt enriquidor desenvolupant les seves capacitats globalment, tan a nivell artístic (imaginació, creativitat, improvisació, interpretació, percepció…) com a nivell de relació amb el grup (escolta, respecte, presa de desicions, aportació d’idees i coneixements musicals, iniciativa, aprendre dels altres…).
Durant el primer trimestre, l’alumnat de cinquè van conèixer una mica més sobre el compositor Ludwig van Beethoven. Entre tots van buscar informació en l’enllaç facilitat i amb les pròpies paraules, per parelles van elaborar un document Word amb les principals característiques de la seva vida.
Paral·lelament, van anotar les notes a la partitura d’una de les seves obres més conegudes, l’Oda a l’alegria, per després poder-la tocar amb els instruments de làmines.
A més a més, vam poder veure i escoltar que aquesta obra ha estat interpretada amb diferents estils i instruments al llarg de la historia. Compartim de nou els vídeos projectats a l’aula.
D’una banda vam veure com a través dels instruments d’una orquestra simfònica es poden fer actuacions diferents i originals per captar l’atenció de la ciudadania i fer-los particeps de la música clàssica en aquest cas.
D’altra banda, vam poder escoltar aquesta obra en versió rock, on no només canvia l’estil de la música, sino també els instruments.
Després d’haver observat els instruments de petita percussió en targes, passem a veure’ls en realitat. Recordem el seu nom, els relacionem i fem una roda de cadascun d’ells per saber com s’agafen, quin tacte tenen, com sonen…