Des de P3 i tota l’escolaritat fins a 6è els nens/es toquen instruments d’aula, tant instruments d’Orff com d’altres. A través d’aquests s’inicien en la pràctica instrumental, interpretant peces més senzilles o fragments d’alguna obra musical; així com també experimenten i elaboren les seves pròpies músiques.
A 4t de primària cada nen/a aprèn a tocar un instrument que mantindrà fins al final de l’etapa; a 6è. Els que oferim a l’escola són: violoncel , piano, flabiol i tamborí.
L’objectiu és que els infants puguin adquirir cert domini en un dels instruments per tal de participar en un conjunt instrumental. Lluny de voler entrenar als alumnes per a fer proves o concerts, la intenció és que puguin ser un element clau en una activitat conjunta, aportant una sonoritat pròpia al grup.
Les diferents característiques dels instruments que oferim proporcionen la possibilitat de fer un conjunt ric i divers en el que hi ha representada la corda, el vent i la percussió i tessitures musicals diverses i complementàries. Segons la peça instrumental, assoleixen la melodia principal o la secundària.
Per a iniciar cada alumne en la pràctica instrumental, veiem la necessitat de separar-los i agrupar-los en aules diferents. Així doncs, a 4t es realitza una sessió extraordinària de música al migdia en un agrupament reduït. Això ens permet seqüenciar les sessions de manera progressiva per tal d’assimilar la tècnica correctament. Els següents cursos, de 5è i 6è, l’instrument s’assumeix generalment en les sessions de conjunt, però alhora, buscant moments de treball amb l’instrument propi per introduir algun nou concepte o recordar-ne algun altre.
Metodologia dels instruments
En general, iniciem la pràctica instrumental a partir del joc i la recerca sonora en cada instrument. Cada instrument l’adapta en funció de les característiques i necessitats tècniques que calguin treballar.
Flabiol i tamborí
La metodologia es basa en les pautes de les guies didàctiques publicades per a iniciar aquest projecte “El Flabiol a l’Escola: Guia didàctica 1” i “El Flabiol a l’Escola: Guia didàctica per a la construcció del tamborí”.
La interpretació simultània d’aquests dos instruments, un de buf i l’altre de percussió, dona riquesa i varietat en els aprenentatges dels alumnes.
Violoncel
Principalment, a través de la metodologia Suzuki. L’especialista és la Laia, professora de violoncel de l’Escola Municipal de Música Ma Victòria dels Àngels.
Piano
A cada teclat hi ha dos alumnes per poder interpretar melodia i acompanyament simultàniament i així expressar les possibilitats de l’instrument.
A continuació us deixem una mostra d’alguna peça interpretada a la SEP 3r durant el primer curs d’introducció als instruments propis.
Dansa Allemande (conjunt de flabiol, violoncel i piano)
Twisted Nerve: conjunt de flabiol i tamborí, violoncel i piano