- Com treballem?
Metodologia en les unitats didàctiques
- Les unitats didàctiques venen determinades per diferents obres i poden ser cançons, audicions, danses, textos o imatges artístiques.
- A través d’aquestes treballem els objectius de l’àrea de música.
- El fonamental és que les obres passin per un procés en el que:
- Hi hagi una anàlisi dels elements musicals que hi intervenen a través d’una presentació de l’obra.
- Es vivenciïn les obres a través del cos; amb moviment lliure i/o petites coreografies pautades per prendre consciència de l’estructura i dels elements musicals que la conformen.
- S’interpreti vocalment i/o instrumentalment l’obra, seguint l’estructura i els elements musicals que la conformen; mètrica, motius rítmico-melòdics destacats, etc.
- S’explori amb els instruments per donar pas a la creació d’una composició pròpia a partir del que s’ha vivenciat anteriorment. Les pautes que l’educador/a donarà als alumnes en aquest punt del procés, sempre han de ser clares i concretes.
- S’interpreti amb el cos, la veu i/o els instruments.
- S’escrigui la partitura col·lectiva.
En aquest procés hi ha d’haver normes molt clares que la mestra i els nens hauran de tenir en compte: manipular els instruments en un clima respectuós; utilitzant-los correctament.
És molt important que respectem les seves idees musicals perquè sigui un aprenentatge lliure, per tal de que esdevingui un aprenentatge significatiu. És molt important la conversa oral i el diàleg entre l’educador i els alumnes durant tot el procés per poder arribar a acords consensuats entre tots.
Organització de l’espai i recursos materials
Els instruments estaran distribuïts a l’altura dels nens perquè aquests hi puguin accedir amb comoditat i naturalitat.
L’espai ha de comptar amb diferents tipus d’instruments que s’organitzen en tres espais: segons el seu material i so:
- Instruments rítmics: instruments Orff de fusta i membrana i altres instruments de creació pròpia i/o materials diversos:
- Instruments melòdics: instruments de placa, teclats , de corda: guitarres, violoncels, i de vent: flabiols (i tamborí).