OBRES DE CONJUNT I CREACIONS de P3 a 6è

  • Com treballem?

Metodologia en les unitats didàctiques

  • Les unitats didàctiques venen determinades per diferents obres i poden ser cançons, audicions, danses, textos o imatges artístiques.
  • A través d’aquestes treballem els objectius de l’àrea de música.
  • El fonamental és que les obres passin per un procés en el que:
    • Hi hagi una anàlisi dels elements musicals que hi intervenen a través d’una presentació de l’obra.
    • Es vivenciïn les obres a través del cos; amb moviment lliure i/o petites coreografies pautades per prendre consciència de l’estructura i dels elements musicals que la conformen.
    • S’interpreti vocalment i/o instrumentalment l’obra, seguint l’estructura i els elements musicals que la conformen; mètrica, motius rítmico-melòdics destacats, etc.
    • S’explori amb els instruments per donar pas a la creació d’una composició pròpia a partir del que s’ha vivenciat anteriorment. Les pautes que l’educador/a donarà als alumnes en aquest punt del procés, sempre han de ser clares i concretes.
    • S’interpreti amb el cos, la veu i/o els instruments.
    • S’escrigui la partitura col·lectiva.

En aquest procés hi ha d’haver normes molt clares que la mestra i els nens hauran de tenir en compte: manipular els instruments en un clima respectuós; utilitzant-los correctament.

És molt important que respectem les seves idees musicals perquè sigui un aprenentatge lliure, per tal de que esdevingui un aprenentatge significatiu. És molt important la conversa oral i el diàleg entre l’educador i els alumnes durant tot el procés per poder arribar a acords consensuats entre tots.

Organització de l’espai i recursos materials

Els instruments estaran distribuïts a l’altura dels nens perquè aquests hi puguin accedir amb comoditat i naturalitat.

L’espai ha de comptar amb diferents tipus d’instruments que s’organitzen en tres espais: segons el seu material i so:

  • Instruments rítmics: instruments Orff de fusta i membrana i altres instruments de creació pròpia i/o materials diversos:
  • Instruments melòdics: instruments de placa, teclats , de corda: guitarres, violoncels, i de vent: flabiols (i tamborí).