TERCER TRIMESTRE PART 1: Barroc i classicisme

5.4 Música instrumental: Musica de cambra i orquestral

LA MÚSICA DE CAMBRA

En aquesta època sorgiran diferents formacions de cambra com el quartet de corda o el trio amb piano.

El quartet de corda és una formació de cambra formada per dos violins, una viola i un violoncel.

El trio amb piano és una formació de cambra formada per violí, violoncel i piano.

Mozart i Haydn van destacar en la composició de música per a aquestes formacions.

LA SIMFONIA CLÀSICA

Una simfonia és una obra orquestral sense solistes dividida en moviments, normalment quatre, on el primer dels quals normalment segueix la forma sonata. Durant el Classicisme es van escriure moltes simfonies. Mozart en va escriure quaranta-una i Haydn cent sis.

Joseph Haydn (1732 – Viena,1809). Compositor austríac considerat el pare de la simfonia ja que li va donar la seva  estructura. També va compondre altres obres com música de cambra i concerts.
Algunes simfonies de Haydn són conegudes per un sobrenom com La sorpresa, El rellotge, Els adéus o Palíndrom.

Escoltem alguns fragments de simfonies de Haydn.
El 2n moviment de la Simfonia num. 94, La sorpresa. Per què es dirà així?

 

Simfonia del rellotge

Simfonia dels adéus:

El sobrenom d’Els adéus es deu a que la simfonia acaba amb els instruments deixant de tocar i marxant de l’escenari progressivament fins que al final queden tocant només dos violins solistes. En la primera interpretació que se’n va fer quan algun dels músics acabava el seu paper, bufava les espelmes disposades als costats del faristols i marxava.

L’explicació és que aquell any 1772 el príncep Esterházy, per a qui treballava Haydn, havia decidit no absentar-se del seu palau com era costum i havia decidit no donar vacances als músics per poder disposar de música tot el temps. Sembla que van ser les esposes dels músics els que van idear aquesta manera de fer patent davant del príncep la seva demanda que, un cop explicat i entès el sentit de la música, va accedir a la demanda plantejada.