Pàg 3: Anàlisi i audició partitura del renaixement i característiques principals (Divendres 5)
Característiques musicals de l’època
El gran trencament de la música medieval amb el renaixement és la textura ja que els compositors renaixentistes van proposar-se fusionar les diferents línies melòdiques entre si. L’harmonia cada vegada és més rica i expressiva i existeix una major preocupació en el tractament de les dissonàncies.
Com reconèixer-la:
- Triomfa la polifonia que no para fins arribar a una gran perfecció.
- Existeix una major consciència d’harmonia, del flux dels acords i la seva progressió; les dissonàncies es tracten amb suavitat.
- Des del punt de vista tímbric, la gran protagonista és la veu. S’escriuen peces per instruments però en general aquests tenen el paper secundari de complement de les veus.
- A l’estil policoral es composa música eclesiàstica acompanyada per instruments i es produeixen grans contrastos entre els grups.
- La música pot ser d’estic acòrdic (textura homòfona) o contrapuntístic (textura polifònica), utilitzant la tècnica d’imitació (contrapunt imitatiu).
- Les peces són molt homogènies, un mateix caràcter es manté al llarg de l’obra.
- La música religiosa conserva el llatí i té un caràcter auster (pregària) en canvi la música civil està escrita en diferents idiomes i s’omple d’efectes per retractar el text cantat com per exemple imitació dels sons del text (onomatopeies..)
En un full en blanc analitzarem les característiques musicals d’ aquesta cançó:
Autor i època
Textura
Melodia (Tema, dificultat, línia)
Ritme
Dinàmica
Què t’ha fet pensar?