TERCER TRIMESTRE: “El do de la veu”

3.5 – Introducció a les agrupacions vocals L’ ofici de “cantant” . Projecció d’ audicions de diversos cantants i agrupacions diverses.

Començem! Escoltem els primers minuts d’ aquest podcast: (Entrevista a Amparo, cantant que va decidir deixar de seguir el seu treball “convencional”) http://wanderlustpaula.com/2020/01/28/especial-2-amparo-o-como-convertirte-en-cantante-y-vivir-de-la-musica/

1- DEBAT

-Creus que es pot viure avui en dia com a cantant? -Quins tipus de cantants coneixes? Fem un llistat a la pissarra de tipus de cantants que coneixem. -De tots d’ ells, creus que algun d’ ells pot arribar a guanyar molts diners? -Ara fem una posada en comú de maneres que es pot cantar, és a dir sol, acompanyat (duets, cantautors…)

2-TEORIA: Agrupacions vocals

Un conjunt vocal és un grup de persones que fan conjuntament música vocal, ja sigui amb acompanyament instrumental o sense (en aquest cas parlem d’una agrupació “a capella”, o sigui, només amb veus humanes).

Classificació dels conjunts vocals

Els conjunts vocals es poden classificar de dues maneres: segons els tipus de veus que els formen i també segons la quantitat de cantaires que hi ha.

Conjunts vocals segons els tipus de veus

  • Conjunts de veus iguals. Són agrupacions que tenen només un sol tipus de veus: o bé són totes masculines (tenors i baixos) o bé són totes femenines o infantils (sopranos i contralts).
    • Quan es tracta de veus femenines o infantils parlem de conjunts de veus blanques (cor de dones, corals infantils, escolanies…)
    • En el cas de les veus masculines n’obtindrem veus més greus (els cors Clavé en són un exemple)
  • Conjunts de veus mixtes. Combinen les veus masculines i femenines. Aquest és el tipus d’agrupació més freqüent.

Conjunts vocals segons el nombre de cantants

  • Agrupacions vocals petites: de 2 a 8 cantaires. El nom de cada formació depèn de la quantitat de cantaires.

Els més habituals d’aquests tipus d’agrupacions són els quartet (soprano, contralt, tenor i baix) i l’octet (2 sopranos, 2 contralts, 2 tenors i 2 baixos). Dins els gèneres que uneixen la música i el teatre (com l’òpera) fan servir sovint aquests tipus d’agrupacions en els seus diàlegs (duets, trios…)

  • Cor de cambra: entre 9 i uns 20 aproximadament. Té el seu origen en la música que es feia per als nobles i els reis durant el Renaixement i el Barroc (aquesta música es feia a les cambres dels palaus. D’aquí deriva el terme “cor de cambra”). Es tracta normalment d’un tipus d’ agrupació mixta (amb els 4 tipus de veus: sopranos, contralts, tenors i baixos) tot i que en podem trobar cors de cambra de veus blanques o de veus masculines.
  • Cor o Coral: a partir d’uns 20 cantaires. Són més freqüents els cors mixtes, però també de veus iguals. Veiem uns exemples concrets:
    • Veus mixtes: el seu repertori és molt variat. A Catalunya hi ha una gran tradició i a quasi cada poble en podem trobar.
    • Veus iguals: en tenim alguns exemples. Els veiem a continuació:
      • Corals infantils: o de veus blanques. Estan formades per nens i nenes que encara no han fet el canvi de veu. Un tipus especial el trobem a les escolanies (agrupació coral lligada a una entitat religiosa – monestir, catedral, església – que sol fer un repertori religiós). A Catalunya en tenim un exemple important en l’escolania de Montserrat formada per nois de 10 a 14 anys. És l’escola de música més antiga d’Europa (i potser del món) que encara està en actiu.
      • Cors Clavé: agrupació de veus masculines promoguda per Josep Anselm Clavé al s. XIX per fer acostar la cultura musical catalana al món obrer (aquest fet està lligat a la Renaixença, moviment nacionalista català).
    • Orfeó: poden arribar als centenars. Poden interpretar tot tipus d’obres, però solen fer també obres espectaculars ja que aquestes agrupacions donen un gran volum sonor. A Catalunya tenim l’Orfeó Català, que va promoure la construcció del Palau de la Música. Va ser fundat el 1891 i en l’actualitat és una de les agrupacions més prestigioses del nostre país.Orfeó

 

4- TASCA:  (TREBALL EN GRUP)

  • Fer un esquema-mapa conceptual i petit resum de les agrupacions vocals (El penjarem a classe). Pots fer els dibuixos que creguis oportuns, penjar imatges etc.

5- CANÇÓ 2