Featured post

PINTEM LA NATURA

les flors del patiA l’escola segur que tenim uns testos amb unes plantes, una zona ajardinana amb flors ,que suposadament surten ara a la primavera…i si fa falta les portem de casa , els mestres o voluntaris/es menuts/des. La meva proposta és per a cicle inicial o mig , són els cicles on el pinzell és encara prou inocent i el rastre , amb una intencionalitat lleugera.

Agafeu paper d’embalar de color negre i si el presssupost us ho permet, cartolines de color negre. Pintures amb els colors que teniu previst segons el què aneu a pintar, pinzells no gaire prims, tampoc tipus paleta, un 10 ó 12 pot ser el més escaient. El full pot anar al terra, és el suport ideal tenint en compte que l’ubicació de la sessió és a l’aire lliure (si és test pot ser en un aula), aconsello un espai natural, en els nens i nenes els agrada molt.

Abans de començar farem una bona observació del   què tenen com a model, les flors , les plantes, que  toquin …  les fulles…els pètals..i tot seguit poden començar a pintar directament al paper, sense dibuixos previs, partir de l’espontaneitat. En uns treinta minuts es pot donar per acabat el treball, cal recollir, netejar…els hàbits han de ser un dels objectius que ens hem de marcar a plàstica. Els resultats són sorprenents . El treball de la mostra és realitzat per a nens i nenes de tercer de primària.

ART I TISORA

Cicle inicial i mitjà, són força interessants per a treballar el volum  d’una manera engrescadora.Una sessió divertda podria ser  donar forma a uns fulls que guardem per a reciclar, sempre en tenim, a la fotocopiadora de ben segur que n’hi trobem. Que l’ alumnat els moldegi amb els ditets , jugar a fer formes que donguin com a resultat un volum, sense ser res en concret.

A la propera sessió canviarem els fulls (reciclats)  per retalls de papers i cartolines de sessions anteriors i amb l’ajut  d’unes tisores retallarem formes per a crear volum.

 

 

 

PICASSO I EL RETRAT

a

Abans de fer una visita al museu Picasso em va semblar interessant fer aquest treball a partir d’una foto dels alumnes i un retrat realitzat amb ceres. Els nens i nenes es dibuixaven i pintaven els uns als altres . Seguidament van tallar la foto i el retrat  , fent combinacions d’algunes correspondències entre foto i retrat , com a objectiu d’ explicar d’una manera manipulativa , la tridimensionalitat de l’obra del genial pintor. La posterior visita al Museu Picasso va sorprendre als alumnes , van veure que els seus treballs realitzats a l’aula els apropava a l’obra del pintor.

CAL APROFITAR-HO TOT

De vegades tenim capcetes de cartró que podem reciclar amb altres materials que ens sobren de sessions de plàstica  : trocets de cartolines de molts colors, cartró ondulat, pintures que hem de gastar ja !!! Les podem transformar en petits tresors : retallar una espiral, muntar un petit grup escultòric, un petit bosc a la tardor (amb els colors que implica), un petit jardí a la primavera…Mireu les imatges…valen més que mil paraules !

 

b3a4  

c3

d3

OUS I PASQUA

Cal aprofitar-ho tot, estem en temps de crisi, de reciclatge…no es pot tirar res . Ara s’apropa la Quaresma i Pasqua i res millor per decorar passadissos de l’escola

que aprofitar els envasos dels ous de cartró. Cada nen i nena en poden dur de casa i si hi ha alguna closca …millor!!! més divertit queda el treball.

És molt senzill, cal que els envasos i closques incloses estiguin ben nets, i se’ls hi dóna una mà de pintura, com més llampant millor .L’efecte visual és impactant !

 

                                                                  p4040408jjj

CARNESTOLTES I LA DECORACIÓ DE L’ESCOLA

c1      Quan arriba CARNESTOLTES ens agafa sempre en el decurs del segon trimestre. mai hi ha prou temps. Ens calen eines i recursos per a optimitzar el nostre temps i el de l’alumnat, cal compaginar la feina del dia a dia amb aquestes celebracions.

Us presento aquestes màscares , són senzilles i es poden treballar a matemàtiques dins el contingut de simetries i a plàstica, que cada nen i nena ho pinti amb colors ben vius, amb ceres i una mica de purpurina per sobre , també amb forces coloraines.

Podem desenvolupar la creativitat i podem inventar-nos unes màscares d’estil modernista, inspirades en els vitralls d’aquesta tendència. Els temes poden ser molts : els planetes, climatologia, els còmics….

p10203851És un treball senzill i a la vegada molt motivador , els nens i nenes saben que decoren la seva escola, sempre els agrada veure els seus treballs penjats i que l’escola respiri un tó alegre, festiu i a la vegada implica un ordre, uns murals sempre llueixen i sobretot, cal anar renovant.

L’ART I LA GEOMETRIA

c2L’art pot ser molt motivador per a treballar continguts de matemàtiques, en el meu cas , tercer de Primària.KANDINSKY ens ofereix un món de possibilitats per l’ estudi del cercle, semicercles, línies corves, paral.leles, secants…tota  mena d’angles…

A la dreta, observem un detall de l’estudi del pintor, on es contempla un magnífic angle rectangle , cercles concèntrics, línies corves, un semicercle de color vermell ! Pels nens i nenes és molt atractiu i motivador  tractar la geometria des de l’art com a eina complementària a les nostres sessions dins l’aula.

Guix i pissarra són engrescadors per explicar els continguts esmentats , però a tercer(quart…), cal oferir a l’alumnat material atractiu, que els enganxi. Unes fitxes elaborades des de la inspiració en l’art , poden donar com a resultat sessions molt gratificants.

 A continuació presento una fitxa  que la vaig passar en els meus alumnes per avaluar la comprensió del que haviem treballat a sessions anteriors: angles, diferents tipus, línies , varietats de línies, polígons…

 

 FITXA AVALUATIVA

 Els nens i nenes de tercer es van motivar moltíssim en veure la fitxa, els angles , línies, i demés figures geomètriques van deixar d’ésser quelcom abstracte  a l’observar les imatges del pintor. La sessió va ser molt engrescadora.