Contes per aprendre

Contes per aprendre és el treball que s´ha programat amb els alumes de segon de Primària de l´escola Els Àngels de Tarragona en l´àrea de llengua catalana, d´educació en valors i digital. Aquesta és una proposta per treballar la narrativa digital, en concret per treballar i aprendre dels contes a través de l´app d´animació POWTOON. Aquesta eina de creació de vídeos animats permet que l´alumnat pugui editar personatges, imatges, animacions, text, imatges i també cargar la seva pròpia veu en off, vídeos i música. Els alumnes realitzen un treball de planificació,  disseny del discurs oral i de presentació visual dels contes treballats a classe.

L´objectiu de l´activitat és que els alumnes coneguin diferents formes de narrar i treballar la lectoescriptura a través dels contes i de la narrativa digital.

Els alumnes, per grups, treballen un dels contes presentats a classe i després a través de l´aplicació POWTOON han d´explicar i narrar el conte a la resta de la classe, incorporant imatges, diàlegs, animacions, àudios, i diverses eines multimèdia, tot mostrant les ensenyances, valors i aprenentatges que els contes ens aporten.

Es realitzen 5 grups formats per 3 ó 4 alumnes i cada grup treballa un conte. Els contes escollits han estat:

. Elmer : els alumnes treballen el respecte a la diversitat.

El monstre de colors : on es treballa les emocions.

. El peix Irisat;  on es treballa l´empatia i les emocions 

De què fa gust la lluna? On es treballa la col·laboració i la suma d´esforços.

L´elefant encadenat: Creure en les possibilitats d´un mateix, no donar-se per vençut. Intentar superar les dificultats.

– Primer es llegeixen els contes a tota la classe. Després, per grups es fa una gravació dels contes (activitat realitzada en el mòdul 2, arxiu d´àudio, proposta d´aula), es treballen els contes, es llegeixen, s’expliquen i es descobreixen les seves ensenyances.

Tot seguit, els alumnes amb l´acompanyament de la mestra descobreixen l’aplicació Powtoon, fan proves, veuen les seves possibilitats, s´ho expliquen entre ells i pensen com poden explicar el conte  i la seva ensenyança a la resta dels companys/es de classe. En el treball en grup, l’alumnat s´ajuda entre ells, a fer i a millorar les produccions, tot fomentant la participació entre iguals. Aquest és un treball molt competencial en el que es treballa l´expressió oral, l’ expressió i la comprensió escrita, la competència digital i la creativitat i la imaginació. Al final cada grup crea un vídeo del conte treballat incorporant diàlegs, àudios, imatges  i altres elements. Cada grup treballa un conte i amb les noves tecnologies, en especial amb les tablets, es fa un treball de la llengua oral molt globalitzat , funcional, productiu i significatiu.

La creació de la narració del conte es fa des de dues vessants: visual i oral. Crear la història des de la vessant visual permet als alumnes ajudar-se en  les seves possibles dificultats en el llenguatge i narrar la història amb objectes, dibuixos, imatges. En la construcció del relat oral l’alumne es pot ajudar de la part visual per elaborar el discurs i/o diàleg.

A continuació, us deixo l´enllaç del treball realitzat per un dels grups del conte “L´elefant encadenat” realitzat amb l´aplicació Powtoon.  Comentar que aquesta activitat encara es troba en procés i en tornar de les vacances de Nadal 2020, continuarem treballant i aprenent dels contes a través de la narrativa digital.

https://www.powtoon.com/s/fs9w0gPjVXj/1/m

https://www.powtoon.com/online-presentation/fs9w0gPjVXj/l-elefant-encadenat/

En general, comentar que aquest ha estat un treball i experiència molt innovadora i motivadora que facilita un aprenentatge molt competencial i significatiu de l´expressió oral  i que uneix la tecnologia amb l´aprenentatge de l´expressió i l´estructura de la llengua oral i escrita.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *