Partitures i àudios

Com fer partitures per les nostres classes?

La pràctica musical és un dels objectius i continguts de la nostra matèria més importants. Normalment ens hi trobem que els gustos musiclas dels alumnes no són aquells idílics que nosaltres voldríem. Ens trobem que la música lleugera, amb el Pop com a principal moviment estètic, omple la majoria dels gustos musicals, deixant gairebé a banda la música clàssica.

A l’hora de fer música hem de tractar, o almenys intentar-ho, diverses estètiques des d’allò més clàssic fins allò més actual. Una manera d’introduir l’alumnat dins del gust clàssic seria interpretar peces aparentment d’estètica Pop (o fins i tot d’altres estils com rock o folk i quan són a 4t d’eso podem fins i tot combinar l’eletrònica amb instruments tradicionals), però que tenen una instrumentació i per tant una acústica pròxima a un tractament clàssic.

Cal triar bé el repertori i el principal problema que ens hi trobem és que no hi trobem partitures i ens les hem de fer. Ací us explique com fem per solucionar-ho. Bàsicament tenim 3 opcions. Sense comptar amb l’opció que la partitura ja estiga feta i par tant només cal assajar-la i interpretar-la.

  • Trobar la partitura feta i sense refer-la destacar allò que volem interpretar.

En aquesta opció hem de fer poca feina amb el material. Tenim una partitura i el que fem és ressaltar amb un color. Preferentment amb un ratllador gruix fluorescent anem marcant la línia melòdica que volem interpretar. Aquesta opció és per quan volem fer cant a capella i volem triar la línia melòdica d’una partitura que per exemple està per cor mixt. És prou útil per als primers cursos de primària i per fer una avaluació diagnòstica en 1r d’Eso (sabrem els coneixements sobre la veu, col·locació, afinació, pautes d’interpretació,…) es tracta de cantar una cançó de manera monòdica.

Un exemple que vaig fer amb un cor de veus blanques de cicle inicial de primària fou la cançó Mareta, mareta; estava harmonitzada a cor mixt i amb color ressaltàrem la melodia que volíem cantar. Després dividírem les intervencions de l’Allegro en 3/8 entre nens i nenes. D’aquesta manera trencàvem un poc la monotonia de veus, creant una mena de “policoralitat”. Aquí us deixo la partitura tal qual: Mareta, mareta (ahir vaig somniar)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hfSmZkK1_HU[/youtube]

  • Trobar alguna partitura o melodia de la peça a fer i adaptar-la.

Hi ha vegades que volem interpretar alguna peça però la versió que tenim no s’acobla als instruments què disposem. També potser trobem la melodia però cal instrumentar-la. Per això fem servir el programa “Finale” (encara que cadascú pot fer servir l’editor que cregui més adient) El que farem serà triar els instruments que tenim a classe o que volem treballar i arranjar la peça a aquesta instrumentació.

Per exemple la peça “Erin Shore” és una peça tradicional celta (Irlanda) que s’ha reversionat per diversos grups. Es clar, teníem la melodia però calia adaptar-la als instruments que teníem a classe i tenir algun referent per donar-li semblança amb algun grup proper als alumnes. Per tant férem servir la versió del grup irlandés The Corrs per fer la nostra versió. Aquí us deixo la partitura i els vídeos de diferents grups que l’han versionat i l’àudio de la nostra versió.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VpXAtVLuw1E[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mwHGgZ-H36I[/youtube]

 

Aquí teniu la partitura que elaboràrem per a classe. Com que teníem teclat i diversos instruments de percussió amb pell li donàrem importància al ritme, ja que la melodia recau en la flauta de bec. El fet de tenir-la en “finale” és important, perquè així depenent dels instruments de què disposem podrem instrumentar-la fàcilment.

 

Traure-la i adaptar-la.

De vegades ens trobem que, en fer un repàs pels gustos dels alumnes observem que alguns coincideixen en alguna cançó o estil. De vegades les cançons que els agraden solen tenir poca saó musical. Però d’altres et sorprens. El fet és que si vols preparar cançons d’algun estil musical que no sigui el clàssic t’hi trobaràs amb que no hi ha gaires partitures. Per tant hem d’establir el següent procés (aquest procés és tal qual el faig jo per preparar cançons que normalment són d’estils moderns: Pop, folk, rock,…)

1) Cal tenir l’àudio, desat a l’ordinador, per tenir-lo sempre a mà.

2) Fem recerca per “Google” per tal de trobar algun troç de melodia de la cançó que volem treure (de vegades hi ha sort i trobes algun troç de la partitura). Aquest pas té subpasses:

2.1. Tecleja a la barra del cercador: partitura ……(el nom de la cançó)

2.2. Si no trobes res, pica en recercar imatges. Hi ha vegades que es troben coses en format jpeg. Ens pot servir per tenir referències.

2.3. Si fent la recerca tant en català com castellà no trobes res i la cançó és anglesa (o de qualsevol part del món) tecleja en Google: score (sheet music) …… (el nom de la cançó). Altra opció si la cançó no és d’un grup angloxasó, és teclejar-ho en altres llengües: partita, particel·la (it.), partition (fra.), partitur (ale.), però si en anglès no surt res, difícilment trobarem resultat.

2.4. Normalment sempre trobem alguna web amb els xifrats de guitarra (allò que en castellà es coneix com “tablatura”)

3) Ara necessitarem un teclat (i jo faig servir una flauta de bec per les melodies), posem la cançó i probem de tocar els xifrats que hem trobat per comprovar més o menys que són correctes. Però si no tenim xifrat cal trobar la tonalitat i anar provant. És com fer un exercici de dictat però amb altre tipus de música.

4) Una vegada tenim la tonalitat i els primers acords, penseu que la música moderna més o menys utilitza no més de 5, 6 acords, cal treure primer els baixos, ja que aquests ens marcaran l’harmonia que acompanya la melodia. Jo m’apunte la seqüència de compassos (que normalment solen ser repetitus) en un full i quan ho teniu aneu escribint-ho al Finale. Un bon recurs (que us recomano) és equalitzar l’ordinador potenciant els baixos i poseu-vos auriculars així sentireu més clarament l’harmonia.

5) A mesura que aneu confeccionant seccions d’harmonia, aneu escrivint la melodia (ajudeu-vos d’algun instrument melòdic que us faciliti l’execució, i declineu els instruments transpositors ja que us complicareu la vida fent transports innecessaris). Cal que torneu a equalitzar l’ordinador potenciant els aguts per escoltar ben bé les veus de melodies.

6) Per últim com que ja tindreu l’harmonia i la melodia, cal posar les veus secundàries (allò que se’n diu contrapunt o acompanyament) aquestes veus solen fer-les guitarres (elèctriques, acústiques, alguns metalls,…) i cal afegir els ritmes que trobem de bateria i multipercussions (bongós, tam-tams,…)

7) Com a consell, a mesura que aneu escrivint aneu comprovant amb el reproductor del Finale (sona a midi, però si l’ecualitzes en el MIDI/Audio, Human playback, podeu millorar l’execució) Altra cosa important és que quan creeu el document de finale no poseu ja la instrumentació, es tornareu bojos. Creeu el document amb una línia per la melodia (potser un flauta, o veu), piano (suporta diferents veus d’harmonia) i una línia pel ritme (potser un drum set, bateria)

8) Una vegada ja tens la cançó no més cal crear un nou document i la instrumentes a les necessitats (o realitat) de la classe. Cal tenir en compte les tonalitats pels instruments que toquin aquells alumnes que no tenen destresa musical, quant menys alteracions millor i compte també amb les tessitures (sobre tot de la flauta de bec)

9) Per últim com que tens la cançó dins l’ordinador la pots arranjar a les necessitats de cada grup. És com fer adaptacions personalitzades però de les cançons.

Per acabar aquí us deixo unes quantes partitures que he tret seguint aquest procediment. Ha classe posem el vídeo de la cançó original per fer-nos una idea d’allò que tocarem i tot seguit escoltem la nostra versió (amb l’àudio del finale, però que es pot passar a mp3)

Pop català: Benvolgut. MANEL

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=irrPUyetKoA&ob=av3n[/youtube]

Partitura: Benvolgut Manel.pdf

Àudio: Benvolgut (so midi del Finale).mp3

Ska-rock català: Camals mullats. La Gossa sorda.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z7C6NsbQPe0[/youtube]

Partitura: Camals mullats.pdf

Àudio: camals mullats (so midi del Finale).mp3

Pop-punk anglès: Nellie the elephat. Toy Dolls.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9m7tPikH0UA[/youtube]

Partitura: Nellie the elephant.pdf

Àudio: Nellie the elephant (so midi del Finale).mp3

 

Tradicionals catalanes: nadales adaptades

Adeste Fideles: amb aquesta nadala, aparentment religiosa, em fent una proposta de lletra (li em afegit la poesia És l’hora de l’alba del poeta barceloní Tomàs Garcés) i una adpatació amb metal·lòfons i instruments de percussió.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DZKFU2Aq1oI[/youtube]

Partitura: És l’hora de l’alba.pdf

Àudio: És l’hora de l’alba (Adeste Fideles; so midi del Finale).mp3

El cant dels ocells: amb aquesta melodia popular catalana, em fet una proposta amb lletra de Lluís Llach i una instrumentació amb percussions.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ddbYTDRiGak[/youtube]

Partitura: El cant dels ocells.pdf

Àudio: El cant dels ocells (so midi del Finale).mp3

El dimoni escuat: aquesta nadala religiosa, també li em fet una adaptació pel que fa a la lletra perquè sigui respectuosa amb les creences i pel que fa a la música té una sorpresa, a veure si la descobriu (esolteu atentament els xilòfons)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bHIBgksQgp0[/youtube]

Partitura: El dimoni escuat.pdf

Àudio: El dimoni escuat (so midi del Finale).mp3

Diverses partitures de diferents estils; molt útils per fer a classe o bé adpatar-les a la formació que vulguem.

Veu (per cor SATB o dues veus)

Veu i piano (instrument i piano)

Partitures per orquestra

Llibres de flaviol valencià i català

Partitures per a dolçaina

No deixeu pas de visitar aquesta web amb moltes partitures per dolçaina (amb diferents agrupacions)

Si algú està interessat en adquirir les partitures senceres que m’ho faci saber fent algun comentari. Gràcies.

A reveure.

16 respostes a Partitures i àudios

  1. clarinet diu:

    hola, estic buscant la partitura de piano de la cançò de la gossa sorda, el dia que tot rebente. Per favor si podeu publicar-la us ho agrairïa, gràcies

    • SxtFerrero diu:

      Hola a hores d’ara no tinc temps per treure la cançó que necessites. En qualsevol cas quan tinga vacances i trobi temps. Gràcies pel comentari.

  2. ANOMIN diu:

    Profee Porke Nos Pones estas canciones de viejo para estudiar ¿?

  3. Daviiiid diu:

    Estoy muy interesado en la canción de Camals Mullats, soy de Valencia y toco en una charanga, si la consiguiera podría hacer un arreglo para mi conjunto y sería estupendo. Muchas gracias de antemano. 🙂

  4. Shakira Ventura diu:

    Hola! Em dic Shakira i forme part d’una agrupació reduïda de músics que es diu “Xaranga Tóca’m el bombo”. Per a aquestes Falles necessitaríem la partitura sencera de la cançó “Camals Mullats” de la Gossa Sorda. Amb aquesta partitura solucionaríem molts entrebancs que hem trobat a l’hora de composar nosaltres una versió de la cançó. Espere la vostra resposta el més aviat possible. Moltes gràcies!

  5. Núria diu:

    Necessitaria la partitura sencera de Benvolgut dels Manel. La tindrieu?
    Moltíssimes gràcies

  6. Daniel diu:

    Bones, aquí també necessitaria la partitura completa de Benvolgut, t’estariem eternament agraïts.

    Moltes gràcies, et dono un correu o pots accedir al que he posat donant les dades pel comentari?

  7. Daniel diu:

    De fet, deixo el meu correu aquí per si em pots enviar Benvolgut giobdan@hotmail.com

    Moltes gràcies

  8. faith diu:

    Good one webpage owner accomplishment website publish wonderful sharings with this web site always have entertaining

  9. violino diu:

    algu sap la partitura per cantar sense tu de teràpia de shock?

  10. Marçal diu:

    Hola,

    Jo també necessitaria la partitura completa de Benvolgut si és possible.
    Aqui us deixo el meu correu:
    mroca_car@hotmail.com

    Merci

  11. Antoni Comas García diu:

    Hola a tothom m’agradaria aprendre la melodia que fa el teclat a la canço Quina calitja de la gossa sorda, si algu la te i fos tan amable de passar-me-la em .faria un gran favor

  12. holittas diu:

    HOLITTAS PROFEEEE!!! 😉

  13. Al meu web a més de l’explicació del flabiol valencià (que ja has esmentat ací), també es poden trobar més de 100 cançonetes amb la lletra i la música, nadales, un mètode elemental per a flabiol valencià i cançonetes arranjades per a orquestra Orff (plaques i percussió menuda) arranjades pel mestre David Reig Delhom, totes fetes per a Flabiol valencià i Flabiol de gralla. Fa anys estic treballant en un projecte d’introducció del Flabiol valencià i el Flabiol de gralla a les escoles de primària i secundària perquè els nostres infants puguen tocar fàcilment la música popular i tradicional catalana i comença a donar fruits, encara que també, perquè no, es pot tocar tot tipus de música. Molts mestres d’escola s’excusen en que troben molt de material arranjat, orquestrat i fins i tot amb karaoke per a flauta dolça (alemanya) i poc per als nostres instruments. Em sembla molt interesant el teu treball i trobe que va més dirigit als mestres d’escola que no a altres. M’agradaria contactar amb tu per parlar del tema.
    Salut i gràcies pel teu treball.

  14. marina diu:

    hola, seria possible obtenir la aprtitura completa de benvolgut?
    deixo el meu mailm per si algu me la pot enviar
    marinaiglesiasmoro@gmail.com

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà