Utilització didàctica i bones pràctiques amb Moodle

El professor Federico Luque Carrillo <fede.luque@gmail.com> el passat més de juny va presentar una Recerca de la utilització didàctica amb Moodle en l´àmbit de l’educació no universitària de Catalunya.

Les conclusions són les següents:

  • Necessitat d´un canvi de rol.
  • Necessitat de formació. La major part del professorat adquireix els coneixement de la utilització de l´entorn moodle de forma autodidacta i això comporta una forma d´actuar molt personalitzada i sense les bases científiques de la tecnologia educativa que doni una certa garantia de millora en l´aprenentatge.
  • Necessitat de generalitzar a tots els professors la possibilitat d?utilitzar aquest tipus d?eina. La utilització de moodle no ha de ser una iniciativa pròpia del professor, ha de ser una eina comú a disposició de tots.
  • Necessitat d´implicació de l´Administració Educativa. L’Administració s’ha d’implicar a l’hora de potenciar aquestes noves eines i donar facilitats al centres i als professors en aquest sentit. A Catalunya s’ha posat en marxa el projecte Àgora que permetrà al professorat deixar de banda les preocupacions tecnològiques de l’entorn moodle centrant-se en aspectes pedagògics.
  • Necessitat de noves investigacions. S’ha de reconèixer i prendre consciència que s’ha d’investigar en aquesta línia, s’han de trobar nous camins que permetin la integració curricular amb aquestes eines i la manera d’aconseguir les competències que es demanen en cada etapa de la vida educativa.

D’aquest anàlisi de les dades ens podem permetre respondre les nostres preguntes d’investigació:

  • A la primera pregunta sobre si hi ha una pauta general quan s’utilitza moodle sembla que les dades ens permeten respondre afirmativament ja que més del 50% dels professors utilitzen els mateixos recursos i fan les mateixes activitats. Bàsicament penjar fitxers, enllaçar adreces web, utilitzar els fòrums i encomanar tasques d’enviar fitxers.
  • El perfil del professor que utilitza moodle amb els seus alumnes no té res a veure amb el gènere, es reparteix a parts iguals homes i dones, té una edat mitjana de la quarantena, va començar a utilitzar moodle fa un màxim de dos anys, pertany a centres públics i és bàsicament d’educació secundària, és indiferent el nombre d’alumnes que gestiona amb moodle, ha après a utilitzar moodle de forma autodidacta i gestiona moodle de forma individual. Les motivacions per a utilitzar moodle dels professors de les diferents etapes educatives estudiades tenen un denominador comú al voltant de la motivació i el treball amb alumnes.
  • La metodologia que aplica el professorat amb moodle té coincidència en gairebé tots els casos preguntats de més d’un 50% i en alguns casos arribant a més del 80% de coincidència. Això corrobora la pauta general existent de la que hem parlat anteriorment. En més del 70% dels casos consideren que ha hagut un canvi metodològic pel fet d’utilitzar l’eina moodle, però encara hi ha més del 30% que no saben si ha implicat una millora de l’aprenentatge. Aquest aspecte de l’observació de la millora de l’aprenentatge queda fora d’aquest estudi.

L’anàlisi qualitativa de la pregunta final sobre les bones pràctiques ens dona una dispersió d’opinions però al mateix temps podem destacar, independentment de la utilització de recursos diversos amb moodle, la estratègia d’implicació dels alumnes, la importància creixent de la participació social, el treball col·laboratiu i el sistema d’avaluació.

Si voleu accedir a la recerca està a:

http://phobos.xtec.net/fluque/recercamoodle.pdf

Hi ha una explicació força detallada de l´utilització didàctica i bones pràctiques amb Moodle en els centres de secundària explicades pel professorat implicat.

Fede, enhorabona per la feina feta!



L’aprenentatge d’Autocad amb suport de l’entorn Moodle

El professor de Tecnologia Josep Mª Sarda IES Ramon Turró (Malgrat de Mar, Barcelona) ens explica com utilitza el Moodle per l´ aprenentatge d’Autocad a 3r d¨ESO.

Download link

Font d´informació: Candidats a premis AULATIC

Autor: Josep Mª Sarda jsarda@xtec.cat



Ciberaula de Filosofia

 

També el professorat de l´àrea de Filosofia ha pujat en el carro del Moodle. Un parell d´exemples són les aules Moodle de:

Anna Sarsanedas: asarsane@xtec.cat

CIBERAULA DE FILOSOFIA http://www.infofilosofia.info/ciberaula/

Accés restringit 

Joan Juhé: : jjuhe2@xtec.cat

AULA MOODLE DE FILOSOFIA http://phobos.xtec.net/jjuhe2/moodle/

Accés públic

 



Article: L’atenció a la diversitat a Secundària amb el suport de Moodle

Com la majoria de Moodlers convençuts, l´Àlex Letosa Porta, aprofundeix en l´ús del Moodle en la seva àrea, el seu cas l´atenció a la diversitat.

Veig en el seu bloc : Reflexions de Psicopedagogia i Educació” que ha publicat un article amb el títol: “L’atenció a la diversitat a Secundària amb el suport de Moodle”

Tal com escriu en el seu bloc:

“Faig un repàs de què és Moodle i com es pot treballar amb ell per atendre la diversitat a secundària, recordant que tot plegat és un nou i útil recurs, no pas una eina que resoldrà tots els nostres problemes. Una eina propera, motivadora, senzilla i amb molts recursos, i cada cop més nombrosos, al nostre abast.

Podeu consultar la revista a:

http://www.pangea.org/ambits/revistes/revistes%2021%20i%2022.htm

I si en voleu més informació, us la faré arribar encantat. aletosa@xtec.cat



Perquè ens consta tant compartir els cursos de Moodle?

Estic d´acord amb l´ Enric B, quan comenta en un dels fòrums del XTEC que “És evident la quantitat d’esforços que s’estan fent per escriure cursos de moodle de totes les matèries del currículum i a tots els nivells.

Quasi sempre es parteix de zero. Com a molt partim del treball de coneguts que ens passen cursos individualment.

Com és que no tenim el costum de compartir?

Les pàgines web es poden copiar, i tots nosaltres copiem i no ens fa res que ens copiïn. Però amb el moodle la feina queda tancada i no veiem el que fan els altres.

Crec que s’hauria de fomentar la compartició de la feina feta”.

El wiki “EL MERCAT” http://moodle.org/mod/wiki/view.php?id=4332&page=mercat

que és la única cosa que he trobat s’hauria de fomentar MOLT MÉS.

Algú sap d’altres iniciatives de compartir cursos?

Què en penseu del tema de compartir cursos?

A nivell institucional, una idea podria ser que els projectes realitzats en el curs D204 de l´Àrea TIC (i altres cursos de formació permanent) pugin ser accessibles a tot el professorat Moodler. No sé si és viable o no. Què en penseu?

Per posar fil a l´agulla, amb l´Irene hem obert un espai amb diferents cursos de Moodle de diverses àrees l´espai de Cursos descarregables de la comunitat de Moodlers

http://blocs.xtec.cat/moodlers/cursos-descarregables/

T´animo a col.laborar-hi!!!!!



LA LITERATURA,MÉS QUE LLIBRES

La literatura, més que llibres és el títol d’un espai web, elaborat per la professora Mireia Garcia i Vilanova pensat per servir de suport a les classes presencials de literatura de 3r i 4t d’ESO.

L’objectiu és presentar d’una manera atractiva les diferents etapes, autors i obres de la literatura catalana i treballar-los a partir d’activitats pràctiques per tal que l’alumnat pugui introduir-s’hi d’una forma actual.

El lloc està organitzat cronològicament en quatre cursos i cada un al seu torn està estructurat en diferents temes. Hi ha hagut una selecció, evidentment discutible,d’etapes, autors i obres per a cada un dels períodes de la literatura catalana, els quals es proposa de treballar a partir dels diferents recursos que permet utilitzar el suport Moodle utilitzat: PowerPoints, enllaços a pàgines web, qüestionaris, cançons,vídeos, etc.

La realització d’aquest material ha estat possible gràcies a una llicència retribuïda concedida pel Departament d’Educació i Universitats de la Generalitat de Catalunya. Juny 2007.

Segons l´autora:

“Si mirem els currículums de llengua i literatura catalanes des de primer de primària fins a segon de batxillerat, constatarem la constant repetició que hi ha de continguts. Les classes de paraules (determinants, noms, verbs…), per exemple, es treballen com a mínim a tres cursos diferents (primària, ESO i Batxillerat) i, de vegades, des de català i des de castellà. I això pot portar a l’avorriment i no sempre, ni de bon tros, a un domini perfecte del tema. Possiblement, caldria plantejar-se la conveniència d’una revisió dels currículums de català i castellà des de primària fins a batxillerat.

L’ensenyament de la llengua i la literatura catalanes hauria de contemplar l’ensenyament tant d’un cosa com de l’altra i, tenint en compte que des de primer de primària es treballa la llengua, seria interessant pensar a enfocar l’ensenyament de la llengua a tercer i quart d’ESO des d’un punt de vista més literari. Potser la recuperació dels crèdits de literatura en aquests cursos podria ser una proposta interessant en aquesta revisió curricular esmentada abans. Està clar, però, que si es fes això també caldria revisar l’enfocament i rectificar el plantejament tan teòric que ha presidit sovint l’ensenyament de la literatura i plantejar un treball més de tipus pràctic a partir d’exercicis com els proposats als cursos de moodle que he elaborat (o d’altres de més imaginatius que segur que sortiran).

Actualment, la introducció de les noves tecnologies a l’aula, tot i que no són garantia d’èxit, sembla un requisit pràcticament indefugible si es vol intentar mantenir l’interès d’uns alumnes que amb el suport tradicional de pissarra i guix cada vegada desconnecten més del que es fa a classe. Està clar, però, que amb l’actual ràtio d’alumnes per aula el tema és complicat: és molt difícil treballar a l’aula d’informàtica amb 30 alumnes tal i com està contemplat actualment.”

Autora: Mireia Garcia i Vilanova

Memoria de la llicència: http://phobos.xtec.cat/mgarc114/moodle/file.php/1/memoria1707073.pdf

Accés a l´aula com a visitant: http://phobos.xtec.net/mgarc114/moodle/



MADMATIC: Espai Moodle per aprendre Matemàtiques amb les TIC

Un grup de professorat de matemàtiques de les Terres de l’Ebre dins d’un grup de treball de l’ICE de la URV està creant i organitzant material per treballar les matemàtiques a partir de recursos TIC.

Si voleu entrar al curs “Recursos per l’aula de matemàtiques” cliqueu a aquest enllaç: http://phobos.xtec.cat/jchust/moodle/login/index.php

Haureu de crear un compte d’usuari i automàticament rebreu un missatge de l’administrador per confirmar la vostra inscripció al curs. La clau d’inscripció que s’ha d’introduir és MADMATIC



Congrés Internet a l´aula: El Moodle també és protagonista

He estat donat un cop d´ull a les comunicacions i tallers del Congrés Internet a l´aula i he comprovat que el Moodle també és protagonista, ja que:

  1. L´Aula virtual del tallers del congrés utilitza l´entorn Moodle
  2. Dels 6 tallers ofertats actualment, n´hi ha un del Les aules Virtuals en Moodle que actualment ja està tancat però es pot accedir-hi en la modalitat autodidacta a través del curs en línea.
  3. I per últim hi ha diverses comunicacions interessants referent aquest entorn que podeu dona-hi un cop d´ull en el cercador d´experiències del congrés.


Música i Moodle queda molt lluny?

Avui parlant amb una professora de música comentava “La música al nostre institut la treballem molt en la vessant interpretativa, això vol dir treballar molt directament amb el cos i amb l´instrument, per tant el Moodle aquí queda molt lluny. Si en canvi penso que m´aniria bé per treballar alguns continguts més teòrics, però sense perdre de vista que la música s´ha de viure i per viure-la cal experimentar-la”

Per això he estat cercant alguna experiència per la xarxa per corroborar aquesta afirmació.

Certament, a l´ àrea de música és difícil trobar experiències d´aplicació del Moodle. Malgrat això, sempre hi ha docents de totes les àrees que cerquen recursos per aplicar altres metodologies a l´aula.

Un clar exemple seria la proposta del professors Sandra Coronel i Boris Mir de l´IES Arraona (Sabadell) amb el curs Mozart 2006.

Tal com comenten ” Des del Departament de música, vam pensar que podríem aprofitar el ressò social que té aquesta celebració. Junt amb un grup de professors i d’alumnes del centre, vam preparar moltes activitats a l’entorn de Mozart: en aquest espai, les presentem a tota la comunitat educativa i a tots els amics de Mozart que ens vulguin visitar.

Podeu accedir-hi com a visitant: us convidem a participar-hi activament i a col·laborar amb nosaltres.”

enllaç al curs Mozart: http://www.aulavirtual.arraona.net/course/view.php?id=7

El departament de música d´aquest centre té diversos cursos però no accesibles a convidats

http://www.aulavirtual.arraona.net/course/category.php?id=4



CRP: I Jornada Espais virtuals d’aprenentatge a Mataró

Els centres de recursos pedagògics són serveis educatius creats pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, per a donar suport a l’activitat pedagògica dels centres i a la tasca docent del professorat.

Els centres de recursos pedagògics actuen territorialment, el seu àmbit d’actuació és local, subcomarcal o comarcal.

Una de les seves funcions és la de donar suport a les activitats docents i a l’intercanvi d’experiències educatives, per tal de fomentar la reflexió del professorat sobre la pràctica docent.

En aquest context, el CRP del Maresme organitza el dia 28 de maig de 2008 la 1ª Jornada Espais virtuals d’aprenentatge al IES Thos i Codina, Mataró.

Els temes a tractar són:

  • Cap al centre virtual de secundària
  • L’entorn moodle.
  • Taula rodona Aules virtuals: El com i el perquè

L´enllaç de l´horari de la Jornada és : http://www.xtec.cat/crp-mataro/jornadamoodle/jornada_moodle.pdf