Si compartim arribem a tots

Em sembla molt interessant les reflexions i cometaris respecte a la cultura dels docents en compartiu cursos que he llegit en l´article “La fal·làcia de l’autisme de Moodle” (en data de 21 de febrer del 2009) del bloc de Joan Queralt.

Ja ho he comentat alguna altra vegada en aquest bloc. Una major part dels docents els hi manca “cultura de compartició”i no comparteixen el seus materials.

Fins que no sortim d´aquesta inèrcia no treurem profit de les potencialitats que ofereix el Moodle per millorar la nostra tasca docent.

Surtosament hi ha companys que obren les seves aules o posen a disposició els seus cursos.



Moodle i l´ensenyament de la llengua estrangera a l’E.S.O.

El professor Pere Aguilar i Solà de l´IES de Cassà de la Selva va presentar la seva llicència d´estudis ”L’autoaprenentatge com a eina de millora en l’ensenyament de la llengua estrangera a l’E.S.O”. A memòria de la llicència explica que ell principal objectiu ha estat el disseny i realització en l’entorn Moodle de tot un seguit d’activitats autocorrectives de diferents nivells de dificultat i de diferents aspectes de l’ensenyament de l’anglès com a llengua estrangera com són els “topics” de : Vocabulary, Grammar, Reading, Listening, Video, Dictation…

 

Fruit d´aquesta recerca en Pere ha elaborat 6 cursos Moodle que poder accedir-hi a través de l´adreça:

http://iescassa.xtec.cat/course/category.php?id=3

I podeu visualitzar-ho com a visitant.

A les conclusions comenta “ Les actuals tecnologies de la informació posen al nostre abast gran quantitat d’estris que ens faciliten la feina com a docents i poden fer més motivadora i participativa la metodologia amb que intentem que els nostres alumnes aprenguin. Crec que com a docents hem de saber escollir i adaptar correctament la tecnologia a les necessitats dels nostres alumnes concrets. Els sis cursos Moodle resultat d’aquesta llicència d’estudis ha intentat anar en aquesta línia.

 

Ara més que mai estic convençut de la seva utilitat educativa, no tan sols en l’àmbit de l’ensenyament de la llengua. Així, altres companys del centre que han vist el meu treball s’estan animat a fer altres cursos pels seus alumnes. Aquest període de llicència m’ha permès conèixer altres professors que han preparat també cursos similars i intercanviar opinions i experiències. Ha estat un període d’enriquiment no tan sols a nivell professional sinó també personal”

 

Un cop més el professorat de secundària que treballa amb el Moodle comenta que:

El principal problema que he hagut d’afrontar és el derivat del meu desconeixement del funcionament de l’entorn Moodle. Sabia de les seves grans possibilitats educatives i estava –i estic- convençut que és l’entorn ideal per dur a terme el meu projecte: la creació d’un espai virtual d’aprenentatge. He hagut de dedicar moltes hores a practicar en aquest entorn, però estic content del resultat.

Si voleu accedir a la memòria de la llicència és a:

http://www.xtec.es/sgfp/llicencies/200708/memories/1759m.pdf

Memòria

 



Matemàtiques a l’Abast On-line

logo_mao.jpgMatemàtiques a l’Abast On-line és un projecte del Raül Fernandez que no para de treballar per oferir recursos TIC-TAC a l’Àrea de Matemàtiques. Per això trobareu a la seva pàgina unitats didàctiques per la ESO & BTX i molta informació sobre Moodle

http://phobos.xtec.cat/rferna63/

També hi trobareu un curs molt complert i molt ben estructurat de Introducció Moodle

http://phobos.xtec.net/rferna63/course/view.php?id=50

Enhorabona Raül per deixar-nos compartir la feina que estas fent!



Entrevista amb el creador de Moodle: Martin Dougiamas

El dijous 4 de desembre, el país va publicar una entrevista al creador de Moodle, un plataforma d’ensenyament virtual que està revolucionant el món de l’educació. Aquest australià va crear Moodle l’any 2002 i des de llavors, més de dos milions de professors l’utilitzen per comunicar-se amb els seus alumnes. Moodle és un sistema de gestió de recursos que ajuda als educadors a crear comunitats d’aprenentatge en línea. Aquest tipus de plataformes tecnològiques també es conèixen amb el nom de LMS (Learning Management System). De l’entrevista en si, m’agradaria destacar algunes respostes:

” la web 2.0 aporta interactivitat, però ja la teniem abans. Les eines simplement eren difícils d’utilitzar”

”En el fons Moodle és un sistema de control. Converteix la institució en un entorn protegit dintre d’internet i dona molt poder als professors, que poden tenir tota la informació sobre els seus alumnes. Els estudiants a qui agrada ser dirigits s’estimen el Moodle. La resta no.”

”Internet està cambiant com s’educa, al permetre conectar-se els uns amb els altres i donar accés a la informació. Els educadors han d’ensenyar com aprendre i no què aprendre.”

”Moodle permet que les institucions es puguin interconectar”

” És bo que els professors puguin utilitzar la xarxa, però segueix essent necessari veure’s cara a cara”



Recursos per a l´àrea de Música

Sovint al parlar amb els professors de secundària comenten que no tenen temps per elaborar recursos o que no hi ha suficients recursos digitals per la seva matèria.

En el cas de l´àrea de Música hi ha dos enllaços de referència accessibles a l´XTEC: Recursos TIC per l´àrea de Música. i el curs adreçat a al professorat de música Internet i la Música a secundària que proporciona informació de recursos que afereix Internet per donar suport a la tasca docent d´aquesta àrea.

Aquest es poden utilitzant a l´àula Moodle amb l´opció d´enllaçar pàgina web.

També, en l´entorn de Moodle, he els professors del departament de Música de L’IES Manuel de Montsuar (Partida de Montcada, Lleida) Ramon Llanes Bordes i Elena Mesalles Narajo han obert el curs Moodle “RECURSOS MUSICALS”, on recull un conjunt de materials diversos sobre música: JClics, WebQuests, Quaderns Virtuals, vídeos, audicions, adreces web interessants…

enllaç al curs “Recursos Musicals”: http://iesmontsuar.xtec.cat/moodle/course/view.php?id=150



Cursos per visualitzar i aprendre dels altres

 

Ja son molts els centres i aules que utilitzeu l´entorn virtual Moodle com a suport a les classes presencials o per guiar els processos d’autoformació. Es fa, doncs, necessari disposar d’un espai comú per mostrar els diferents cursos Moodle que tenim i posar-los a disposició dels altres centres i aules per a compartir-los. Es tracta de posar en pràctica el constructivisme social i el treball col·laboratiu tot aprofitant els recursos en xarxa.

 

– Per una banda aconseguirem tenir a l’abast un ventall prou ampli d’activitats i cursos Moodle i podrem dedicar-nos a treballar/dissenyar-ne de nous.

-Per l’altra podrem “visitar” els cursos que, en el Moodle de cada Centre, sovint estan tancats als visitants per, d’aquesta manera, poder agafar noves idees i enfocaments per a la creació dels nostres propis…

Potser és hora de publicitar-ne els exemples més significatius en les distintes matèries i nivells. Aquest apartat per a exemplificacions pràctiques d’ús del Moodle ha d’estar en el web del professorat amb la finalitat d’afavorir el compartir materials i configuracions del Moodle en funció de les necessitats de les aules presencials.

Estem elaborant una base de dades de cursos que podeu accedir com a convidats, qui vulgui compartir els seus cursos envieu-nos un missatge a mbaus@xtec.cat, amb el títol del curs, nivell educatiu, enllaç i URL.

L´accés a l´adreça és:http://teiabaus.googlepages.com/cursosmoodle2



Resolució de problemes amb Moodle de forma col.laborativa

El professor Joaquim Chust Rambla d´IES Els Alfacs (Sant Carles de la Ràpita, Tarragona) en explica com utilitza el Moodle per la resolució de problemes de Matemàtiques de manera col.laborativa a través del fòrum del Moodle

Download link

Font d´informació: Candidats a premis AULATIC

Autor: Joaquim Chust Rambla jchust@xtec.cat



Moodlemoot 2008

Avui he assistit a la MoodleMoot de Barcelona. Realment ha estat força bé. El programa molt complert i les ponències molt interessants.

Adjunto el programa:

 http://www.moodlemoot.net/course/view.php?id=10&page=14



Servidor del Moodle Àgora

ÀGORA és un servei de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya que posa a disposició dels centres docents la infraestructura i el suport necessaris per a desplegar i gestionar una plataforma virtual d’aprenentatge, comunicació i participació.

En una primera fase, ÀGORA permet activar una plataforma virtual de tipus Moodle als centres educatius que hi estiguin interessats. La gestió del programari i les tasques de manteniment dels servidors es duen a terme des de la XTEC, quedant l’administració de continguts, usuaris, i activitats de la plataforma a càrrec del centre educatiu.

ÀGORA acollirà també properament serveis d’intranet, fòrum, notícies i gestió documental, posant a disposició dels centres que ho desitgin una plataforma completa de tipus Intraweb 2.0.

Poden sol·licitar l’activació del servei tots els centres d’educació infantil, primària i secundària, així com els serveis educatius integrats. Cada centre o servei educatiu disposa d’una única plataforma ÀGORA. L’administrador/a de la plataforma podrà establir categories específiques per a les diverses unitats, departaments o estaments que formin part del centre.

Val la pena plantejar-se passar del servidor phobos a l´Àgora, sobretot perquè les actualitzacions es fan des del servidor i també hi ha més espai.



Les TAC i el Moodle

El professor de secundària Wifred Jaquet de l´IES Narcís Xifra de Girona, ha publicat el llibre Les TAC i el MOODLE.

Tal com diu el seu autor “Es tracta d’un llibre escrit en català per als docents que pensin en les noves tecnologies per a la tasca educativa aprofitant la informàtica per impartir continguts curriculars. També per presentar l’ús del moodle des d’una experiència metodològica aplicada i exposar altres possibilitats d’aprofitament de les prestacions d’aquesta plataforma. Amb més de 200 pàgines a tot color, i amb més de 300 imatges, aquesta publicació pot ser útil en cursos de formació de docents o simplement per disposar d’una experiència més de les bones aportacions que moodle ens fa a la comunitat educativa”.

Si voleu adquirir un exemplar, cal contactar amb l’IES Narcís Xifra i Masmitjà de Girona al telèfon 972 212 612.

El codi ISBN de la publicació és: 978-84-96766-66-2.

També es poden adquirir alguns exemplars a la llibreria PLA DALMAU i LLIBRERIA 22 de Girona, amb PVP de 30 €.

Jo ja l´he comprat i val la pena que tot docent Moodler el tingui com a material de referència.

Autor: Wifred Jaquet (wjacquet@xtec.cat)