Utilització didàctica i bones pràctiques amb Moodle
El professor Federico Luque Carrillo <fede.luque@gmail.com> el passat més de juny va presentar una Recerca de la utilització didàctica amb Moodle en l´àmbit de l’educació no universitària de Catalunya.
Les conclusions són les següents:
- Necessitat d´un canvi de rol.
- Necessitat de formació. La major part del professorat adquireix els coneixement de la utilització de l´entorn moodle de forma autodidacta i això comporta una forma d´actuar molt personalitzada i sense les bases científiques de la tecnologia educativa que doni una certa garantia de millora en l´aprenentatge.
- Necessitat de generalitzar a tots els professors la possibilitat d?utilitzar aquest tipus d?eina. La utilització de moodle no ha de ser una iniciativa pròpia del professor, ha de ser una eina comú a disposició de tots.
- Necessitat d´implicació de l´Administració Educativa. L’Administració s’ha d’implicar a l’hora de potenciar aquestes noves eines i donar facilitats al centres i als professors en aquest sentit. A Catalunya s’ha posat en marxa el projecte Àgora que permetrà al professorat deixar de banda les preocupacions tecnològiques de l’entorn moodle centrant-se en aspectes pedagògics.
- Necessitat de noves investigacions. S’ha de reconèixer i prendre consciència que s’ha d’investigar en aquesta línia, s’han de trobar nous camins que permetin la integració curricular amb aquestes eines i la manera d’aconseguir les competències que es demanen en cada etapa de la vida educativa.
D’aquest anàlisi de les dades ens podem permetre respondre les nostres preguntes d’investigació:
- A la primera pregunta sobre si hi ha una pauta general quan s’utilitza moodle sembla que les dades ens permeten respondre afirmativament ja que més del 50% dels professors utilitzen els mateixos recursos i fan les mateixes activitats. Bàsicament penjar fitxers, enllaçar adreces web, utilitzar els fòrums i encomanar tasques d’enviar fitxers.
- El perfil del professor que utilitza moodle amb els seus alumnes no té res a veure amb el gènere, es reparteix a parts iguals homes i dones, té una edat mitjana de la quarantena, va començar a utilitzar moodle fa un màxim de dos anys, pertany a centres públics i és bàsicament d’educació secundària, és indiferent el nombre d’alumnes que gestiona amb moodle, ha après a utilitzar moodle de forma autodidacta i gestiona moodle de forma individual. Les motivacions per a utilitzar moodle dels professors de les diferents etapes educatives estudiades tenen un denominador comú al voltant de la motivació i el treball amb alumnes.
- La metodologia que aplica el professorat amb moodle té coincidència en gairebé tots els casos preguntats de més d’un 50% i en alguns casos arribant a més del 80% de coincidència. Això corrobora la pauta general existent de la que hem parlat anteriorment. En més del 70% dels casos consideren que ha hagut un canvi metodològic pel fet d’utilitzar l’eina moodle, però encara hi ha més del 30% que no saben si ha implicat una millora de l’aprenentatge. Aquest aspecte de l’observació de la millora de l’aprenentatge queda fora d’aquest estudi.
L’anàlisi qualitativa de la pregunta final sobre les bones pràctiques ens dona una dispersió d’opinions però al mateix temps podem destacar, independentment de la utilització de recursos diversos amb moodle, la estratègia d’implicació dels alumnes, la importància creixent de la participació social, el treball col·laboratiu i el sistema d’avaluació.
Si voleu accedir a la recerca està a:
http://phobos.xtec.net/fluque/recercamoodle.pdf
Hi ha una explicació força detallada de l´utilització didàctica i bones pràctiques amb Moodle en els centres de secundària explicades pel professorat implicat.
Fede, enhorabona per la feina feta!