Jornada sobre ludificació (gamificació) i jocs a l’educació

Dimecres 20 de febrer de 2019 de 17.30 a 20.30 h al Complex Educatiu de Tarragona – Sala damunt del Menjador – Mapa

Després de l’èxit de la primera Jornada “Jugant aprens!”, oferim la segona edició. “Jugant aprens!” és un espai d’intercanvi i aprenentatge on es planteja la conveniència d’aprofitar els beneficis del joc a l’educació, com a estratègia d’aprenentatge integral que permet l’adquisició tant de coneixements, com actituds i competències en un marc lúdic i motivador.  Aplicar les estructures del joc propicia que l’aprenentatge sigui significatiu.

Cada vegada són més els centres i aules que decideixen incorporar mecàniques de joc en contextos originàriament no lúdics, conegut com gamificació o ludificació, descobrint com l’alumnat recupera aquest afany per aprendre, sentint-se responsable del seu propi procés d’aprenentatge.

17.30 h – Presentació

17.35 h – Conferència

Per què i com gamificar?

Quan parlem de gamificació en educació, de què estem parlant? Per què pot ser interessant gamificar una aula? I el més important, com es fa això de gamificar? Parlarem d’alguns elements que ens ajudaran a plantejar una bona gamificació o que ens permetran enriquir activitats gamificades. També exposarem alguns exemples de bones pràctiques en gamificació.

Dani Blasi
Ambaixador del Pla STEMcat a la Catalunya Central

18.05 h – Comunicació 1

Jocs Florals. Conte audiovisual il·lustrat

Una proposta per treballar el conte audiovisual com a projecte de treball interdisciplinari per a promoure la creació literària potenciant el treball interdisciplinari des de l’ àmbit lingüístic, l’àmbit digital i l’ àmbit artístic.

18.20 h – Comunicació 2

Creem un Escape Room dins l’aula

Els alumnes de cicle superior de l’Escola Font de l’Arc de Vilanova d’Escornalbou van crear un Escape Room dins la sisena hora d’estratègies matemàtiques. Els mateixos alumnes en grups de 4 van inventar les proves i ho van posar en pràctica amb els companys. L’activitat es va realitzar durant un trimestre. Resoldre el joc va ser valorat positivament, tot i que van considerar que havien tardat molt en elaborar un joc que es resol en poc temps.

M. Elena Rabadà Casabona – Escola Font de l’Arc de Vilanova d’Escornalbou

18.35 h – Comunicació 3

La Ginesta, un espai de joc

L’Escola la Ginesta està donant passos importants vers la necessitat de transformar la seva visió pedagògica. Per aquest motiu hem cercat noves formes de treball, entre elles la gamificació. Per aquest motiu, amb el claustre hem començat a desenvolupar, dins la formació de centre, activitats com: Escape Rooms, taulers de joc, enigmes, entre d’altres.

Presentació

Enric López Tuset, José Vicente Cascales Ribera, Manel Leor Pastor – Escola la Ginesta de Segur de Calafell

18.50 h – Comunicació 4

mEduTarraco. Projecte de georeferenciació gamificat  multicompetencial mitjançant dispositius mòbils

Alumnat de primària i secundària recorren itineraris per la ciutat de Tarragona en grups  de forma autònoma. L’èxit depèn de les habilitats i destreses que empraran amb els seus dispositius mòbils per resoldre les activitats competencials proposades i aconseguir , mitjançant gamificació, descobrir  el màxim de punts emblemàtics de la ciutat.

M. Lluïsa Forján – Escola l’Antina de Torredembarra
Júlia Llurba – Institut Altafulla

19.10 h – Tallers simultanis

A – Escape Room com a recurs educatiu

(orientat a secundària)
El mosquit Aedes Druposus, més conegut com el mosquit Drupus, portador del virus Drupada ha infectat les nostres aules. Els símptomes són apatia, somnolència, avorriment.. dropada en general.
Vine, et necessitem! Només disposarem de 60 minuts per trobar el remei.

Cèlia Llurba – Institut La Mar de la Frau de Cambrils
Roser Agramunt – Institut Vidal i Barraquer de Tarragona

B – Eines per a gamificar

(orientat a primària)
Al llarg del taller descobrirem diverses eines que ajuden a gamificar les aules des d’educació infantil fins a secundària. Veurem exemples de pràctiques que ja es duen a terme en alguns centres educatius i, sobretot, jugarem!  Preparats, llestos, ja!

M. Lluïsa Forján – Escola l’Antina de Torredembarra

20.30 h – Cloenda

7000260507  Jugant aprens!
2018-2019 Trobada pedagògica. Internivells: Educació Infantil-Primària-Secundària