Una bona acollida dels alumnes a l’escola és un factor clau per garantir que tots es trobin bé al centre i per avançar cap a la inclusió.

A les aules de l’escola Agnès Armengol de Sabadell cada dia es retroben i conviuen alumnes amb diversitat de procedències, capacitats i interessos. Un dels reptes del centre és crear les condicions que afavoreixin un clima d’aula acollidor on tothom trobi el seu lloc, que faciliti la convivència, que faci possible l’aprenentatge de la llengua catalana i que, en definitiva, contribueixi al desenvolupament personal de cada alumne.

 L’experiència que el Pedro Antonio Fábrega, professional d’Educació Especial, i la tutora de l’aula d’acollida, Pepi Prades, comparteixen va sorgir de la necessitat què els alumnes d’aquesta aula coneguessin els diferents espais de l’escola. Aquest objectiu dóna sentit a la proposta que es va fer a alumnat nouvingut de 3r, 4t, 5è i 6è de primària de crear un avatar parlant. La creació d’aquest personatge, situat en un espai de l’escola, potenciarà la necessitat de parlar i comunicar les pròpies idees i sensacions, fomentant la implicació en la tasca i la creativitat.

L’aplicació utilitzada és Tellagami, eina que d’una forma senzilla els permetra elaborar una producció audiovisual on posaran en marxa les pròpies habilitats d’expressió, comunicació i representació amb diversos llenguatges. El plantejament cerca incentivar el treball en grup, la col.laboració entre els participants i donar protagonisme a aquests alumnes proporcionant-los ocasions d’èxit i millorant la pròpia autoestima.

La feina s’ha desenvolupat en tres sessions al llarg del mes de gener. Inicialment vam conversar sobre els espais que ja coneixien i sobre el que feien en ells. Així, vam parlar de l’hort, la biblioteca, el pati, l’aula de plàstica… Posteriorment vam fer una primera aproximació al funcionament de les tauletes ja que molts d’ells no havien tingut mai ocasió d’utilitzar-ne cap. Experimentar com moure’s per les aplicacions, fer fotografies, cercar-les a la galeria, provar l’aplicació de forma intuïtiva, xerrant entre ells… van ser algunes de les activitats realitzades.

A la segona sessió, van fer vàries fotos dels diferents espais que havien triat i van seleccionar les imatges que creien que havien quedat millor per poder-les utilitzar com a escenari de l’avatar.

Per últim, a la darrera sessió van dissenyar l’avatar i van fer la gravació de la producció oral amb el suport del mestres. Vam poder provar, fer diverses gravacions, escoltar-se i adonar-se del que no havia quedat prou be… en definitiva practicar de forma significativa la l’ús de la llengua.


La feina es va compartir amb la comunitat educativa a través del blog escolar. A més dels aspectes pedagògics, els mestres destaquen com un fet molt positiu poder oferir oportunitats de treballar amb tauletes digitals a alumnat que per la seva situació econòmica familiar difícilment en podran disposar. Els alumnes es mostren engrescats amb aquesta manera d’aprendre.

Podeu seguir altres activitats del centre a través dels seus blogs on fan difusió de les feines dels diferents grups, compartint-les amb la comunitat educativa i amb el món.

App utilitzada:

tellagami1