La creació d’un còmic a partir de l’elecció d’uns personatges, uns espais… dóna la possibilitat de narrar oralment i per escrit una història fomentant la creativitat. Aquesta tasca resulta força motivadora pels alumnes, ja que ells són els responsables de tot el procés: elecció de personatges, espais…; creació del còmic i del diàleg dels personatges; i narració de la història on contextualitzar el còmic. A més, és un bon recurs per promoure el treball en equip i permet que els alumnes segueixin el seu propi ritme de treball i aprenentatge.

L’experiència amb l’ús de l’aplicala pineda2ció Comics Head l’ha dut a terme la Carolina Benito, pedagoga terapèutica i tutora d’un grup de 2n d’ESO de l’institut La Pineda de Badalona. Aquest grup està format per 15 alumnes que han repetit un o dos cursos i que estan seguint un Programa Intensiu de Millora.

El projecte es realitza en l’àrea de llengua catalana i parteix de la intenció de treballar la dimensió comunicativa tant oral, com escrita i audiovisual en una activitat que esdevingui prou motivadora pels alumnes. Així, l’activitat pensada amb aquesta aplicació permet un treball que inclou la participació en interaccions orals, escrites i audiovisuals; la comprensió de missatges orals, escrits i audiovisuals; l’expressió de missatges orals, escrits i audiovisuals; i els coneixements del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge.

En la primera sessió la professora agrupa els alumnes en cinc grups de tres alumnes en funció de les seves capacitats i/o habilitats, les seves dificultats i si són o no absentistes. Després, els hi presenta un còmic creat per ella mateixa i els hi llegeix la narració que ha inventat per aquest còmic. Finalment, els hi dóna una tablet a cada grup per tal que comencin a conèixer l’aplicació.la pineda1

En les següents sessions cada grup crea el seu còmic i a partir d’ell inventen una història que el contextualitzi. La professora corregeix les històries escrites i, una vegada els alumnes les han tornat a escriure, les preparen per poder-les presentar oralment a la resta de la classe. En aquesta presentació, que s’ha gravat en vídeo, un dels alumnes del grup fa de narrador i els altres dos fan els diàlegs dels personatges.

la pineda 3Valoració de l’experiència

  • El treball amb tablets ha estat una experiència nova i ha resultat molt motivadora pels alumnes.
  • El treball en petits grups ha permès la cooperació entre els companys i els uns han pogut enriquir-se dels altres en aspectes com la creativitat i la imaginació. A més, ha fet que tots se sentissin responsables de la feina i de l’assistència a l’aula ja que repercutien en el resultat final del grup.
  •   Cada grup ha pogut treballar al seu ritme, tot tenint en compte la data de finalització de l’activitat.

App utilitzada

comics