Durant la setmana cultural vam inaugurar una exposició col·lectiva que recollia l’evolució tant històrica com pedagògica de la nostra escola. La xarxa Miralletes convidava als visitants a descobrir els canvis que ha experimentat el Sistema Educatiu com a reflex de la societat des dels anys 60 fins a l’actualitat.
El plantejament d’aquesta Xarxa oferia a l’alumnat a repensar la importància de l’educació com a motor de canvi, com a dret universal, posant en valor la trajectòria pedagògica que ha impulsat l’escola en els darrers anys, d’una banda desplegant estratègies metodològiques i creant espais d’aprenentatge reals; i de l’altre en l’àmbit emocional, on l’experiència de l’infant es posa al centre mitjançant espais d’escolta i atenció afectuosa. Sempre potenciant la cerca d’harmonia estètica que aporta beneficis tant a nivell personal com d’aprenentatge.
La representació visual de cada obra va prendre diversos formats a voluntat de cada grup d’infants. Alguns van triar la fotografia o el dibuix, d’altres el vídeo o la pintura. Hi havia peces de diferents materials com ara fil, fusta, plàstic, fang, paper o cartró. Els nens i les nenes van explorar amb diversos materials fins a triar la forma d’expressió idònia. Un altre dels processos va implicar la composició de mòduls cúbics que ha esdevingut l’aula, la masia o el barri.
L’itinerari permetia descobrir i conèixer part de la memòria històrica i dels canvis que ha experimentat la vida al llarg del darrer segle. Gràcies al relat de diverses persones que han format part de la comunitat educativa en el algun moment de la història, els infants van poder contrastar el context social de cada època i plasmar-la en un mapa conceptual.
La mostra estava disposada en cinc espais on els infants conduïen als visitants a través del propi procés de recerca englobant diversos àmbits, com ara l’origen del nom, els canvis en l’arquitectura i els espais, el sistema educatiu, les persones que formen part de la comunitat educativa, el context social i de l’entorn, finalitzant amb l’imaginari del futur.
En la primera sala, al pati exterior, es trobava el registre conceptual de l’espai físic des de la mirada dels infants de i3, la representació de les botigues del barri fent ús del color, el disseny dels espais, l’arquitectura de l’edifici i com aquesta ha esdevingut un element clau al barri del Camp de l’Arpa.
En la segona sala els visitants s’endinsaven en l’entorn, la construcció a petita escala de la Masia Miralletes i feien un recorregut per la seva pròpia història, l’estructura dels carrers i el planell del barri.
El recorregut seguia amb una representació gràfica del pas del temps en la vida escolar durant diverses dècades, seguit d’una sèrie d’entrevistes que van realitzar els infants de i4 a les persones que formen part de l’escola. En la pantalla gran es podien visualitzar relats editats pels infants de la Comunitat de Grans posant paraula al que per a ells i elles representa l’escola.
El recorregut acabava al porxo on es rememorava amb nostàlgia els jocs de joventut i finalitzava amb un diàleg materialitzat en un entramat de fils per tal d’explorar l’escola del futur.
La intenció de la Xarxa Miralletes ha estat posar en valor el recorregut dels cinquanta cinc anys de la nostra escola, reflexionant des de diferents vessants quina empremta ha deixat en cadascú de nosaltres i així seguir creant un escenari de possibilitats que estimulin el pensament crític, el creixement i l’aprenentatge.
Prem la imatge per veure més fotografies.
