A l’Escola Miquel Martí i Pol s’està fent una formació als i les mestres orientada a l’impuls per la lectura. Aquesta formació tindrà una durada de tres cursos escolars començant per aquest curs 2018-19.
La formació consta de tres grans blocs i aquest any es treballa el gust per la lectura. Durant aquest curs s’han après diferents metodologies per fomentar aquest gust per la lectura dins i fora de l’aula mitjançant activitats engrescadores dintre dels 30 minuts de lectura diaris que es fan a les tardes.
Cada mestre i mestra ha creat una activitat que impulsi aquest gust per la lectura en diferents grups d’edat i s’ha encarregat d’avaluar-la i valorar-la amb els infants per garantir que fomenta el gust per l’hàbit lector.
L’objectiu de l’escola es arribar a que tot l’alumnat adquireixi un bon hàbit lector i, conseqüentment, tingui més facilitat per encarar les diferents àrees que es treballen durant el curs.
A continuació es mostren les diferents activitats portades a terme pels mestres:
P3 MÚSICA i CONTES
Al racó de lectura d’infantil, és un espai ideal perquè els alumnes de P3, portin a terme la seva activitat Ilec.
Un/a dels alumnes escull una caixeta de música i entre tots/es observem l’objecte o animal que ens trobem a l’interior. Després llegim la cançó que ens proposa la caixeta i la cantem.
El següent pas és triar un conte que tingui relació amb l’objecte o animal i l’expliquem en veu alta. Durant l’explicació del conte podem fer hipòtesis del títol, del contingut, fer connexions a partir de les coses que ja coneixem, fer recapitulació…
Amb aquesta activitat volem desenvolupar el gust per la lectura als més petits/es.
[youtube]https://youtu.be/HVMlUMHTiO0[/youtube]
P4 LA CAPSA DE LES PETITES HISTÒRIES
Aquesta activitat consisteix en que assentats en rotllana un nen o nena amb la capsa ha d’escollir 3 objectes del seu interior. (Dintre de la capsa hi ha diversos personatges i elements com un pirata, un gat, una pedra, una clau, una tortuga…) Amb aquests 3 objectes han d’inventar-se de forma lliure i creativa una petita història relacionant els 3 elements.
Quan finalitza la petita història el nen o nena ha de relacionar un dels tres objectes amb un conte que ja conegui o que estigui exposat a la taula dels contes. Per acabar expliquem el conte relacionat amb l’objecte.
P5 CONTES BOJOS
L’activitat ILEC de P5, és important fer-la amb grup reduït per tal de poder-la portar a terme de manera adequada i satisfactòria.
Tenim 5 daus de diferents colors, cada color representa una part d’una frase. Tirem els diferents daus, i amb ella es crea una frase boja. Un cop creades les frases, crearem un conte boig.
Si tenim algún infant que encara no sap llegIr, també hi ha uns daus amb la paraula i el dibuix per ajudar-lo a deduir el que posa.
Un cop fet el conte boig, l’escrivim a una fitxa, i li fem el seu dibuix.
[youtube]https://youtu.be/Vz9KfZ6DL-4[/youtube]
1r LECTURA DRAMATITZADA
Els alumnes de 1r. han preparat la lectura dramatitzada d’un conte com a activitat de foment de la lectura. Es tracta d’una lectura en veu alta en la que els nens/es es preparen el text amb diverses veus i l’interpreten. La lectura escollida ha estat el conte del Cargol i l’herba de poliol, adequada al nivell dels/les alumnes, i amb un narrador que explica la història i uns personatges que dialoguen entre ells. També hi ha una cantarella que es va repetint al llarg del conte.
En grups de 4 i 5 han fet uns cartells sobre el conte. Aquesta activitat ha permès que els alumnes s’hagin posat d’acord per fer els dibuixos, pintar-los, fer el títol, resseguir-lo i/oi decorar-lo… Han quedat maquíssims!
Aquesta activitat de foment de la lectura ha despertat molt interès entre els/les alumnes.
2n ELS NOSTRES CONTES
Els i les alumnes de Segon portaran a terme un paquet d’activitats al voltant del seu llibre preferit per tal de fomentar les ganes de mirar contes i el gust per llegir. Les activitats aniran des d’associar la imatge del conte amb el seu títol, preparar-se un petit fragment del seu llibre per llegir als companys o associar un fragment del conte amb a la coberta del llibre.
Quan finalitzen les diverses activitats faran un llistat dels llibres que més els ha agradat i els compartiran durant una setmana amb la resta de companys.
3r
4t A INVENTEM CONTES A PARTIR DE PEDRES
Els i les alumnes de 4t A han fet una activitat que consisteix en inventar contes a partir de les imatges dibuixades en unes pedres.
En petit grup van agafar cinc pedres del saquet a l’atzar, després entre tots observaven quins personatges, objectes i llocs els havia tocat i decidien qui seria el protagonista o protagonistes del seu conte.
Abans de posar-se a escriure havien d’escollir una forma de començar la història i una altra d’acabament, quin seria l’argument, on passaria l’acció, quan… i li van posar un títol.
Una vegada redactats els contes els van llegir a la biblioteca de l’escola per gaudir de la lectura.
És una manera senzilla d’estimular el llenguatge i el gust per llegir!
4t A ESCAPE ROOM: VIRUS Z
Els i les alumnes de 4t A han participat en un escape room per fomentar el gust per la lectura i l’hàbit lector. Un escape room és un conjunt de jocs basats en el treball en equip on els/les jugadors/es han de descobrir pistes, resoldre enigmes i trencaclosques amb la finalitat d’assolir un objectiu. En VIRUS Z el alumnes de 4t han descobert que un virus letal ha mutat convertint als humans en zombis i aquests estan arribant a l’escola Miquel Martí i Pol. Dos científics han creat un antídot però ha desaparegut i només disposen de 60 minuts per trobar-lo i salvar la humanitat.
De manera lúdica i a partir de la resolució dels diferents enigmes els alumnes treballen en grup: l’expressió i la comprensió oral a través del diàleg i la presa de decisions per arribar a un consens, l’hàbit lector i la comprensió lectora.
5è A
Els i les alumnes de 5è A hem realitzat un conte a partir de les cartes d’un joc. Aquesta activitat l’hem realitzada en grup partir per tal de poder-nos concentrar més. Primer de tot, es van repartir les diferents imatges i les van estar observant. Entre tot el grup, van començar a donar idees per donar-li forma al seu conte. Van crear el conte amb les diferents imatges sobre la taula. Finalment, van transcriure aquest conte a una cartolina i van anar alternant la imatge i el text.
Llengua Anglesa 6è A
Els i les alumnes de 6è A han fet un doblatge d’un curt de la pel·lícula “Pirates del Carib” en anglès. Primerament, van escoltar el curt diverses vegades. Tot seguit, van dividir-se en grups per interpretar i doblar els personatges corresponents i van practicar els diàlegs que diria cadascú. Finalment, després de practicar durant dues sessions, van fer el doblatge del curt amb el vídeo sense volum.
6è A CITES CÈLEBRES PER FOMENTAR LA LECTURA
Els alumnes de 6è han fet una recerca sobre algun autor o pensador que hagi formulat una cita cèlebre sobre el foment de la lectura. Després han elaborat un cartell amb imatges, la frase, l’autor amb any de naixement i mort i la seva professió. A continuació han preparat un text escrit explicant la seva recerca. Han explicat qui va ser l’autor, perquè és important i perquè la cita fomenta la lectura.
6è A LECTURA EN VEU ALTA
L’activitat ILEC de lectura en veu alta que han preparat els alumnes de 6è A, els ha permès compartir amb els seus companys/es el tipus de lectura que els agrada llegir. L’activitat consisteix en preparar un text i llegir-ho a la resta de la classe tenint en compte aspectes com la postura, l’entonació, el to de veu, la gesticulació i la vocalització.
Cada alumne, ha estat avaluat pels seus companys i també ha fet una autoavaluació sobre la seva lectura.
PASSAPARAULA
Activitat 6èB
Bàsicament s’ha pretès fomentar el gust per la lectura a partir del joc, en aquest cas el “Passaparaula”.
El Passaparaula és un joc tret d’un famós programa de televisió anomenat “Pasapalabra”, però amb alguna adaptació. De la classe de 24 alumnes hem fet grups de 6 persones que aniran competint entre ells. Es tracta d’endevinar tantes paraules com sigui possible d’una anella (rosco) on hi apareixen totes les lletres de l’abecedari, en 3 min. Un grup llegeix les definicions de cada lletra i l’altre equip ha d’encertar-les. Quan més clar es llegeixin les diferents definicions, més fàcil serà per l’altre equip encertar les paraules.
He separat l’activitat en 3 blocs:
- Primer bloc: Pensar i construir l’anella del joc amb cartró, cinta adhesiva i velcro adhesiu i les lletres de l’abecedari. Això ens va dur un parell de sessions d’una hora que vam agafar de plàstica.
- Segon bloc: Pensar i escriure les definicions de les paraules que volíem que l’equip contrari encertés. Havien de ser paraules properes a ells, del seu entorn i que tothom conegués. Ho vam realitzar en unes 3-4 sessions de ½ hora.
- Tercer bloc: Jugar per equips fent eliminatòries. Els components del grup que llegeix les preguntes (en llegeixen entre 4-5 cadascú) en veu alta pels components de l’altre grup que les han d’encertar (havent consensuat la resposta en equip). Dels dos equips que concursen simultàniament, passa de fase el grup que més n’encerti. Hem utilitzat unes 10 sessions de ½ hora.