Com parlar a classe del que va passar ahir, 1 d’octubre de 2017?

1- O

Des de Text-La Galera condemnem la violència provocada per policies i guàrdies civils desplaçats a Catalunya amb motiu de la celebració del referèndum d’autodeterminació, i felicitem les persones que, des de les escoles, van actuar amb dignitat i pacíficament en defensa de la democràcia.

filetQuè ha passat?

Ahir, dia 1 d’octubre, es va celebrar el referèndum sobre l’autodeterminació de Catalunya. Més de dos milions de persones van poder votar i un 90% ho va fer a favor de la independència. L’equip d’observadors internacionals van validar el referèndum. Malauradament, més de 800 persones van resultar ferides a causa de les càrregues de la policia nacional espanyola i la guàrdia civil, que tenien ordres del govern espanyol d’impedir el referèndum. Uns 400 centres electorals no van poder obrir o van ser assaltats per aquests cossos de seguretat per incautar-ne les urnes.

Després d’aquests fets, estem llegint a la premsa multitud d’opinions diferents, sovint condicionades per la línia política del mitjà o per la ideologia de l’autor. De vegades, aquestes opinions sembla que descriguin fets molt diferents. Sereu capaços de fer-ho millor vosaltres?

si-ets-tutor

Et proposem una activitat per descriure una situació amb objectivitat:

1. Expliqueu en una redacció breu (màxim un full per una cara) el que ha succeït aquest diumenge passat. El repte és fer-ho sent al més objectiu possible.

2. Una vegada l’acabeu, intercanvieu-vos la redacció els uns amb els altres i llegiu la que ha escrit el company que us ha tocat.

3. Analitzeu els fets que s’expliquen en el text de la vostra companya o el vostre company i responeu les preguntes següents:

  • Quins fets són rellevants? Quins no ho són?
  • Quin criteri has fet servir per classificar aquests dos tipus de fets?
  • La tria dels fets que s’expliquen ha tingut en compte tots els punts de vista sobre el que ha passat? O només s’han triat fets que afavoreixen una única tendència?

4. Analitzeu si el text conté només l’exposició de fets o inclou també opinions i responeu:

  • Creieu que és lícit expressar opinions en un text?
  • Pot ser objectiu un text que conté opinions? Com s’hauria de fer?
  • En el cas del text que analitzeu, hi ha opinions personals de l’autor? Si n’hi ha, estan argumentades?
  • Creus que l’autor ha confós les seves opinions amb veritats indiscutibles?

5. Acabeu l’activitat amb un debat a partir d’aquestes preguntes:

  • En vista de tot el treball que heu fet, creieu que és senzill descriure de manera objectiva una situació complexa? Quines dificultats heu trobat?
  • Font:
  • https://textlagalera.wordpress.com/

Dolors Bramon: “Terrorisme i islam són dues paraules que no poden anar unides”

Vam entrevistar l’islamòloga Dolors Bramon el gener passat després dels atemptats contra els dibuixants de ‘Charlie Hebdo’. Ara, arran d’un nou atac amb centenar de morts contra París, val la pena recuperar la conversa. Bramon (Banyoles, 1943) és un referent per parlar sobre l’islam. Amb més de 20 anys d’experiència impartint classes sobre islamologia a la Universitat de Barcelona i contínues conferències “predicant” –com diu ella mateixa– l’essència d’aquesta religió, escoltar-la s’ha convertit en un antídot contra la islamofòbia. . Bramon, doctora en filologia semítica, refusa expressions àmpliament acceptades fer referir-se a accions terroristes: segons diu, ni es pot parlar de gihadisme, ni cap grup pot atribuir-se la denominació Estat Islàmic.

“L’islam progressista, que existeix, no té diners, i el ‘petroislam’ és reaccionari”

Les hores posteriors a l’atemptat contra Charlie Hebdo va ser trending topic a Espanya l’etiqueta #StopIslam. En canvi, a França era #IslamNonCoupable. Darrere d’aquest tipus de successos sovint es produeix un auge de la islamofòbia. Com interpretes la reacció social davant l’atemptat?

Si es pot extreure alguna lectura positiva dels dies posteriors a aquests atemptats terribles i execrables, és que, al meu entendre, a França, però també a Espanya, s’ha notat de seguida que hi ha hagut condemnes de musulmans, que han emprat lemes com “Això no és islam” o “No en el meu nom”. Terrorisme i islam són dues paraules que no poden anar unides. No crec que sigui lícit parlar de terrorisme islàmic. És terrorisme i punt. Ara sabem, a través de les memòries que va publicar el bisbe de Sant Sebastià, Juan María Uriarte, que ETA es va fundar en les dependències d’una institució religiosa del País Basc. Salvant les distàncies, podríem haver dit que ETA feia terrorisme catòlic, perquè la seva activitat va estar emparada en un inici per l’Església basca. Evidentment, ETA mai ha reivindicat que les seves accions tinguessin una justificació religiosa, a diferència del terrorisme que estem vivint ara que diu parlar en nom de la religió. Però el cas és que mai li vam dir així.

A qui beneficia políticament l’atemptat de Charlie Hebdo i l’associació entre terrorisme i islam?

La senyora Marine Le Pen no té cap interès a diferenciar els dos conceptes. És qui hi guanya més. Si a França el Front Nacional guanya les eleccions, els musulmans estaran més maltractats que ara, això segur. Per tant, a qui perjudica més l’atemptat, a part dels morts i de les seves famílies, és als musulmans francesos, i en segon lloc també els musulmans del món, que n’hi ha 1.300 milions, la immensíssima majoria excel·lents persones. Després n’hi ha un tant per cent molt petit que fan bogeries i actes de terrorisme. Però no se’ls ha de titllar de musulmans ni d’islamistes. Són terroristes.

Els autors de l’atemptat contra Charlie Hebdo es van criar a França. Hi ha un risc de radicalització dels musulmans que viuen en societats occidentals?

Tothom pot embogir, tant si som musulmans com si no. Una secta la definim com una agrupació alienant, és a dir, que la persona que hi entra perd la capacitat de pensar de manera lliure. Avui, tu i jo podem estar convençudes que mai caurem en una secta, perquè som persones sanes. Però els experts en la matèria tenen clar que ningú hi és immune. Tothom pot tenir un moment baix i caure-hi. A la gent que s’escandalitza perquè un musulmà es pot radicalitzar, jo li dic: i quants catòlics o fills de famílies catòliques estan avui enganxats per una secta? Molts dels qui prenen part en episodis violents com els suïcidis col·lectius són cristians, educats a Occident, de bona família i amb un bon nivell de vida… N’hi ha de més dolentes o de menys, però totes les sectes són dolentes.

Els fanatismes i els fonamentalismes poden eradicar-se?

Sí: amb educació, amb escoles i ensenyament. Boko Haram vol dir “Prohibida l’educació occidental”. En realitat, el que volen dir és “Prohibida l’educació”, perquè el que feien els nens de Nigèria fins ara a les escoles era aprendre a sumar i a restar i poc més. El que no volen és que la gent aprengui a pensar, sàpiga fer anar un ordinador o un telèfon.

Dins de l’autodenominat Estat Islàmic hi ha molts combatents que s’han criat en països occidentals i han tingut accés a l’educació.

Sí, i en escoles estupendes. I tant, igual que els que s’han fet d’una secta i han nascut en bones famílies. El que passa és que tenim tendència a veure-ho diferent. Als Estats Units, el país de la democràcia, dues o tres vegades l’any llegim que algú ha entrat armat en una escola, s’ha posat a disparar i ha fet una matança. Doncs sí, hi ha gent que fa això malgrat l’educació que hagi pogut tenir. Hi ha molts matisos en tot plegat.

Un dels musulmans nascuts a Catalunya que han anat a combatre amb el pretès Estat Islàmic va publicar en una xarxa social que ho feia perquè deia que a Catalunya no se sentia ben tractat com a musulmà.

Aquesta és una altra. Amb un nom i un cognom islàmic no és tan fàcil trobar pis o trobar feina. Si vas vestit de musulmà, et miraran d’una altra manera. Sobretot si vas vestida de musulmana. Moltes noies es queixen que no poden portar mocador al cap perquè a les feines no les volen, o no les lloguen. Tot això influeix. També t’explicaria el mateix una persona de color negre.

Quins són els altres motius que han fet augmentar el suport a l’Estat Islàmic entre alguns joves musulmans?

És un conjunt de coses. L’atur hi ha fet molt, però el més important és la manipulació que fa aquest pretès Estat Islàmic, que ha muntat unes xarxes de propaganda de treure’s el barret. Tenen informàtics de primeríssima categoria i gent que domina l’entorn digital. Atrauen persones d’alta qualificació que potser han estat víctimes de la desocupació i del desencant, avorrits o desitjosos d’aventura, i els fan creure que edificaran un califat que s’estendrà arreu, que tot el món serà pau i que ells seran els portadors d’aquesta pau.

El paper que hi han tingut les intervencions militars de les grans potències occidentals no és rellevant? No han alimentat l’odi?

La culpa mai és d’un únic actor. És repartida, i molt repartida. És una evidència que l’actuació del trio de les Açores a l’Iraq va ser un desastre. Van dir que hi anaven a portar la democràcia i el que hi van portar va ser la guerra, l’enfrontament entre xiïtes i sunnites, que no existia en l’islam de tota la vida. Ha fet molt mal també Israel, aliat dels Estats Units, a Palestina. Han fet molt mal les tortures a la presó d’Abu Graib, i la quantitat de coses que no sabem. Tot i això, si surts al carrer a fer una enquesta, l’Estat que més gent defineix com el paladí de la democràcia és els Estats Units. L’existència de Guantánamo, però, ho posa en qüestió. Un Estat que avali Guantánamo no pot ser democràtic. Estem acostumats empassar-nos el que ens expliquen els mitjans, però ho hauríem de posar en dubte tot per sistema.

A finals de juny, el líder de l’Estat Islàmic, Al-Bagdadi, va proclamar el califat i es va autoproclamar ell califa d’aquest pretès Estat. És una incongruència?

Això és una altra barbaritat. Avui en dia a l’islam no hi ha cap califat, i no n’hi pot haver cap. Califat vol dir territori governat per un califa, i califa vol dir successor d’algú, de l’enviat de Déu, en aquest cas Mahoma. La institució del califat data de l’any 635. El califa següent va ser successor del successor de l’enviat de Déu, i fins al 1917 es va mantenir una mena de ficció califal que ostentava l’Imperi otomà, que aquell any, en perdre la Primera Guerra Mundial, se’n va anar en orris. Llavors Atatürk va instituir la república laica i va declarar abolit el califat. Cap musulmà va protestar. Per tant, el califat no existeix. Al-Bagdadi no és successor de ningú. Hi ha hagut un tall en el temps prou gran. Que es faci dir com vulgui, però aquest senyor no és successor del califa anterior, perquè han passat 100 anys. Per tant, estan jugant amb mentides que Occident, ignorant, se les creu. Tot el que he llegit parla d’Estat Islàmic, i es queden tan amples.

Un altre error, segons expliques, és anomenar-los gihadistes.

Gihad, que és una paraula àrab –i ara també catalana, perquè ja l’hem introduït al diccionari normatiu–, en realitat vol dir esforç. Esforç per ser cada dia un més bon musulmà. Però també hi ha una lectura que vol dir esforç per defensar les fronteres de l’islam. És cert, doncs, que el mot té un sentit bèl·lic legítim. Si tu ets un musulmà afganès i la Unió Soviètica envaeix el teu país, tens dret a repel·lir aquella invasió. Per tant, gihad és un esforç per ser millor musulmà, però a la vegada és un esforç per defensar el teu territori, el teu país, la teva casa. Va ser el senyor Bin Laden qui en un dels seus comunicats va emprar l’expressió “nosaltres, els mujahidin”, que vol dir “nosaltres, els que fem gihad”. Però no és cert que facin el gihad, perquè el que fan és terrorisme. Gihad és una defensa legítima i no és tirar bombes a innocents. I un dia Occident, cap al 2005, va dir: i per què diem mujahidin en àrab? Fan gihad, doncs són giihadistes. Però no és gihadisme. És terrorisme.

Encara que l’atemptat a Charlie Hebdo s’hagi perpetrat a França, el pretès Estat Islàmic està fent molts més atemptats contra musulmans. Per què?

Ells diuen tenir la veritat, professar el veritable islam, i comencen per matar els seus mateixos germans musulmans. Això indica que són assassins que maten per gust. Per exemple, estan massacrant sistemàticament els iazidites, dels quals en queden aproximadament una cinquena part dels que hi havia abans que comencés l’ofensiva de 2014. I aquest Estat Islàmic, que es diu sunnita —i no dic que en sigui—, ha matat xiïtes a manta, però lluita també contra els kurds, que són sunnites. O sigui, lluita contra tothom. És una organització radical que vol imposar un model absolutament autoritari. Actuen com una secta, però tenen molts diners, perquè, quan van arribar a Mossul, la segona ciutat més important de l’Iraq, van saquejar tots els bancs i els museus. S’han finançat traficant amb relíquies antigues, un fenomen del qual es parla poc o gens, i que és molt greu, perquè qui compra aquestes peces no és precisament un guerriller, sinó els rics de la península Aràbiga i d’Occident. També s’ha denunciat que financen les seves activitats amb el tràfic d’òrgans.

La clau seria que en els països de majoria musulmana es produís una separació entre religió i Estat?

Aniria bé. Però Turquia ho va fer, i quin premi n’ha obtingut? No l’han deixat entrar a la Unió Europea. I Turquia forma part del continent europeu. Quan un país de majoria musulmana ha volgut arribar a la separació entre religió i Estat, s’ha trobat amb entrebancs també de part d’Occident. Països com l’Egipte de Nasser, la Tunísia de Bourguiba i fins i tot l’Algèria de Bumedian, eren governs que volien ser laics. Occident no els va deixar, perquè pels seus interessos a la regió ha preferit que allò segueixi governat per dictadors. I el poble que es foti, que per això és poble. És tot molt i molt complicat. Jo el que predico —i d’això en dic predicar— és que pensem, que ho posem tot en dubte.

Però a la majoria de països europeus sí que va funcionar la separació religió-Estat, no?

Es va produir bàsicament a partir de la Revolució Francesa, el 1789. En realitat, fa quatre dies. I a Espanya es va trigar més. Quant fa que tenim democràcia —ep, amb minúscula i amb lletres petites— a l’Estat espanyol? Tot això són processos molt lents. És cert que la majoria de països occidentals han fet aquesta separació, però fixa’t que als bitllets de dòlar encara hi ha referències religioses. En teoria hi és, però de facto no.

Una possible eina per arribar a una major entesa entre diferents creences passaria per introduir matèries sobre diversitat religiosa a les escoles? 

Seria una bona cosa, segons qui fos el professor. Jo, si pogués, faria que a l’escola s’hi expliqués la història de les religions. Que les tres monoteistes –judaisme, cristianisme i islam— fossin tractades de manera semblant, perquè tenen moltíssims punts de contacte. Però que també que s’hi expliqués budisme i confucianisme. Que quedés clar que hi ha gent que pensa de diferent manera, i que, si ets un bon cristià, pots ser igual de bona persona que si ets ateu. Igual. No hi ha diferència. Per tant, que a la mainada se l’eduqui sobre la base de la llibertat de pensament i del respecte. I això s’ha de fer des de petits. A les universitats espanyoles fa 21 anys que s’explica què és l’islam. Només 21. Ep, i en unes facultats determinades. Per tant, hi ha poquíssima gent que hagi sentit a parlar seriosament de què és l’islam.

Diem a vegades que els musulmans van endarrerits respecte d’Occident. És una postura paternalista?

És incorrecte dir que van endarrerits, però en realitat sí que hi van. Què vull dir amb això? La història del món està constituïda per cicles. Hi ha moments en què una cultura emergeix d’una manera brillant, després cau i en puja una altra. A l’edat mitjana, fins al segle XV, els musulmans eren els més savis, els més cultes, els que més estimaven la cultura, els que més científics i filòsofs van tenir. Després comença la seva davallada, s’acaba el cicle i comença l’ascens de la cultura que en diem occidental, tot i que a la pràctica el concepte es redueix al que avui és França, la Gran Bretanya, els Països Baixos i para de comptar. I a l’Amèrica del Sud ha arribat aquesta cultura democràtica? Quantes no-democràcies hi ha? Unes quantes. Per tant, tots tenim defectes. Parlem de l’islam com un tot monolític i també parlem d’Occident com un tot monolític, quan no és veritat.

I en el cas de la dona, com creus que hem d’interpretar la posició social que té dins l’islam?

Si parlem estrictament en termes religiosos, la situació de la dona a l’islam és deu vegades millor que la de la dona en el catolicisme. Ara bé, que una noia de Catalunya té més llibertat que una de Nigèria, sens dubte. Però totes les dones de Catalunya tenen igual llibertat que les de Nova York o Suècia? Avui sí; però, quan jo era jove, t’asseguro que no. La revolució de la dona l’hem fet les que ara tenim 70 anys. A Banyoles, per exemple, teníem una llibertat molt limitada, vèiem venir les franceses o les sueques i ens donaven deu mil voltes, només de com anaven vestides. Hi havia un abisme de diferència.

Creus que arribarà el moment de l’emancipació de les dones musulmanes?

És que ja n’hi ha que són més lliures que tu i que jo! Ja hi són, però el que passa és que generalitzem i arribem a la conclusió que l’islam és horrorós per a la dona. No! Depèn! No es pot generalitzar; això depèn de les famílies, sobretot. Cada cas és un món. És veritat, però, que ara hi ha una radicalització, que també hi és en el catolicisme. Potser al nostre ambient no ho percebem, però també en el catolicisme hi ha un corrent conservador molt fort. Tot el món va cap a la dreta, cap a la intolerància. Els mitjans podran parlar de llibertat d’expressió, el senyor Obama podrà predicar el que vulgui, Rajoy s’omplirà la boca de democràcia, en Mas diu que hem d’estar tots units… Però a la pràctica ens venen una pel·lícula i en general estem disposats a admetre-la perquè dormim més còmodes. Jo la primera. És més còmode que et diguin que el món va bé.

Però hi ha dones musulmanes que no és que estiguin sotmeses a la voluntat de l’home, sinó que elles mateixes creuen que el seu paper és aquest.

La meva àvia també ho creia. Si t’eduquen amb aquests valors, al final te’ls creus. Les primeres feministes van ser egípcies i turques, quan les espanyoles encara no sabien ni què volia dir, això del feminisme. Això va ser a principis del segle XX, abans de l’Egipte de Nasser. Els moviments feministes primerencs van sortir en els harems, perquè eren dones que tenien temps lliure i accés a cultura i llibres. També als Estats Units; però, si comparo l’òrbita mediterrània, va haver-hi abans feminisme a Egipte i Turquia que a França, Espanya, Itàlia o Grècia. Costa de creure, ja ho sé, però és així.

El burca és un símbol tradicional o una forma d’opressió sobre la dona?

El burca era la roba que es posaven a sobre les dones de l’estament reial de l’Afganistan quan havien de barrejar-se amb el poble. És a dir, que no era típic ni tradicional de cap país, sinó d’una classe social aristòcrata. Els talibans van imposar aquesta indumentària dient que era tradicional, i ara ens ho venen així, però no ho és. Hem d’estar en contra de la utilització del burca. És complicat, perquè, si hi ha una família o un determinat grup que creu que la dona ha d’anar amb burca i això es prohibeix en l’àmbit polític, pots acabar provocant que aquestes dones no surtin al carrer. Per tant, és un assumpte complex i delicat. Els grups polítics m’ho pregunten més d’una vegada, i jo els explico el que diu l’Alcorà. Jo sóc partidària de prohibir qualsevol indumentària que no permeti veure la identitat de qui la porta. Per exemple, fa anys a l’Afganistan va haver-hi algun atemptat realitzat per un home vestit amb un burca. O sigui, que és perillós fins i tot.

Després de tants anys estudiant-lo, ets optimista respecte del futur de l’islam?

Sí. Veig que cada dia són més els musulmans que accedeixen a la cultura occidental, que no vol dir que sigui millor, però sí que almenys és racional. Aquests aplicaran el que han après a nivell de raonament i pensament, i l’islam anirà millorant. La desgràcia de l’islam d’ara és que l’islam progressista, que existeix, no té diners, mentre que l’islam que té diners, que és el que jo en dic el petroislam, és el més reaccionari. Els països que tenen petroli són els que no permeten conduir a les dones o les fan anar tapades de dalt a baix… Això no ho diu l’islam: són ells que han dit que ho diu. No estan practicant l’islam com Déu mana. Estan fent fer coses que Déu no diu. Aquests tenen diners.

I com s’ho fan per esbiaixar el significat original de l’islam aquestes persones amb diners?

L’Aràbia Saudita reparteix i regala alcorans mal traduïts. Cal dir-ho: tergiversen i enganyen. El problema és que el 99% dels musulmans no entén aquell àrab, perquè ningú parla ja l’àrab en què està escrit l’Alcorà. L’àrab diu una cosa, que és el que diuen que va dir Déu; però, quan ho tradueixen a un perfecte català, castellà, anglès o l’idioma que sigui, escriuen el que volen. I això és un problema gravíssim, perquè l’imam et pot dir que a l’Alcorà diu que t’has de tapar, però com que els arabòfons, els que parlen àrab, no saben aquell àrab, els pots fer creure que diu el que no diu. I la prova està en el fet que hi ha musulmanes que van del tot tapades, i d’altres que no notes que ho són perquè van vestides com tu o com jo. Tingues en compte que només veus les musulmanes que porten vel, però potser tens musulmanes al teu costat i no ho saps. N’hi ha uns que van disfressats de musulmà, són els que van amb la barba i els pantalons curts. Però pots ser musulmà i vestir-te com un occidental.

El pes de la tradició s’ha de veure com un problema perquè la dona assoleixi avenços?

Entre la teva mare i jo ja hi va haver un salt. Entre la teva àvia i la meva, un salt. Tu ja t’ho has trobat fet, però compte, que si van guanyant els del PP, anirem enrere totes les dones.

Font: CRÍTIC

AUTORA:  Núria Vilà / @nurivila1

dijous, 15 gener 2015

 

3 casos d’alumnes mediadors per combatre els conflictes escolar

 

Victòria Oliveres

22/6/2017
“Abans, a Primària, a mi es ficaven molt i em vaig dir que això no podia ser”. L’Emmanuel ara és voluntari al servei de mediació del seu institut, com molts altres alumnes arreu de centres de la ciutat que s’ocupen de gestionar els conflictes d’igual a igual, és a dir, entre els mateixos companys.L’institut Doctor Puigvert (Sant Andreu), el Guineueta (Nou Barris) i el Salvador Espriu (Sant Martí) tenen equips de mediadors d’alumnes. En tots ells durant aquest curs s’han fet al voltant de la vintena de mediacions relacionades amb baralles, petits robatoris, bullying i també assetjament per les xarxes socials, el que asseguren que és un comú denominador de gairebé tots els problemes que troben.Per millorar en la detecció de conflictes, alguns instituts tenen en marxa també el programa “Tutoria entre iguals” (TEI). Alumnes de cursos superiors fan de guies o padrins dels alumnes que acaben d’entrar al centre i poden estar més perduts, els seus fillols. Aquestes parelles ajuden en la prevenció i detecció molt més precoç dels problemes que, inevitablement, sorgeixen a les petites societats de dins els instituts.

 http://educa.barcelona/2017/06/22/alumnes-mediadors-contra-els-conflictes-escolars/
 
Els continguts propis d’Educa Barcelona es comparteixen sota una llicènciaReconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commonsexcepte si s’indica una llicència diferent.
CC by-sa Fundació Periodisme Plural

17/08/2017 BARCELONA ÉS CASA DE TOTS/ES

Como maestra y ciudadana me siento consternada por los sucesos tan terribles ocurridos en mi ciudad natal. Mis pensamientos durante estos días es para todas las familias que han perdido un ser querido tanto las víctimas como las familias de los terroristas, tal vez estás últimas palabras no gusten a muchos, en está situación hay familias que lloran sus muertos de una forma o otra. Se han roto sueños, infancias, en si vidas que tenían mucho futuro.El dolor, la impotencia y el sentimiento de culpabilidad no será algo sencillo de trabajar y con ayuda de profesionales se podrá sobrellevar pero nunca olvidar.
El miedo y la ignorancia no nos debe cegar nunca porque este es el mayor peligro para que la humanidad se destruya entre sí. No tenemos que poner a ningún Dios como excusa para matar él no lo quisiera y en las Santas escrituras dice amaros unos con los otros.
Catalunya es un país que desde los primeros habitantes iberos, griegos y romanos han habido luchas por territorios. Pero también intercambio de sabiduría y de cada uno de ellos nos ha dejado su huella tanto en las obras urbanísticas como en los genes.
Catalunya es un país de contrastes y acoge a todo el mundo que desea establecerse y enriquecerse con la cultura de este país.
El primero paso es la educación de nuestros hij@s y enseñar a respectar todas las culturas para que no vuelva a repetirse atrocidades como la del 17-08-2017.
El camino es la Paz y debemos luchar por ella.

AUTORA : Núria Rios Mestra d’EducacióPrimària

LLACHBCN

20842252_10214469518235721_1448889452706840839_n

Com podem parlar dels atemptats als infants?

http://acompanyamentfamiliar.com/com-podem-parlar-dels-atemptats-als-infants/

Elisenda Pascual i Martí

20914645_10214468229843512_5080370075458799968_n20953859_10214468228563480_4383206770480284609_n

La comunitat educativa demana al Govern que retiri l’esborrany del decret de menjadors escolars

El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (Muce) ha reclamat aquest dijous a la Conselleria d’Ensenyament que retiri la seva proposta de decret de menjadors escolars, i ha exigit la redacció d’un nou esborrany que contempli garantir-lo com “un servei públic, vinculat al dret a l’educació i a l’alimentació “.

En un comunicat, ha criticat el mètode de treball seguit per Ensenyament per elaborar i difondre el projecte amb “poca transparència, manca de diàleg ni participació de les organitzacions de la comunitat educativa”.

El Muce ha assegurat que el projecte defineix models de gestió “allunyats” de la presa de decisió de la comunitat educativa, i ha criticat que no prioritza criteris de qualitat i proximitat en la contractació pública de productes agroalimentaris ni criteris socioeducatius o ambientals.

La Conselleria d’Ensenyament va assegurar que la proposta de nou decret de menjador escolars és un “esborrany” fet juntament amb els consells comarcals i les entitats municipalistes, amb una trentena d’aportacions col·lectives i 300 individuals.

Fonts del departament asseguren que les dues premisses fonamentals del decret seran donar seguretat jurídica als operadors, ja que en l’actualitat en alguns casos s’estan en situació de “fragilitat”.

EUROPA PRESS Barcelona 

ara.cat

 

Quatre noies treuen la millor nota de la selectivitat

 

Les millors notes de la selectivitat d’aquest any no han sigut per a un sol estudiant. Quatre persones -totes noies- s’han repartit l’honor d’haver sigut les millors de la seva promoció en aconseguir un 9,8 de nota en les proves d’accés a la universitat (PAU). Totes quatre van haver de destinar bona part del dia d’ahir a atendre els mitjans de comunicació. Alguna d’elles, com la Ivet Cano, va reconèixer que va passar més nervis durant el dia d’ahir que durant els exàmens de la selectivitat. De les quatre, dues han estudiat en instituts públics i les altres dues en centres concertats.

De tots els alumnes que es van presentar a les proves, el 94,02% les han aprovat, cosa que representa un 3% menys que l’any passat. Les dades no han variat gaire els últims d’anys. “No totes les promocions són iguals: seria greu que només hagués aprovat el 40%”, va apuntar la coordinadora de les PAU, Pilar Gómez, que va considerar que la variació d’aquest any “no és res especial”. La nota mitjana de l’expedient de batxillerat ha sigut d’un 7,38 i la d’accés a la universitat, d’un 7. Per demarcacions, la de Lleida ha sigut la que ha tingut un percentatge més gran d’aprovats, amb un 95,49%, seguida per la de Girona, amb un 95,33%. La segueix Barcelona amb un 93,92% i Tarragona amb un 92,64%.

Pel que fa als resultats per assignatures, anglès ha sigut la matèria obligatòria que ha registrat una davallada més gran, ja que ha passat de 7,52 a 6,09 -1,43 punts menys-. Gómez va explicar que la prova “no tenia paràmetres diferents dels altres anys”, però les preguntes eren poc “mecàniques” i requerien més comprensió que altres anys. “No n’hi ha prou portant l’examen après de casa”, va insistir.

Si l’any passat la polèmica es va centrar en l’examen d’ economia de l’empresa, aquest any li ha tocat el rebre al de filosofia. No obstant, si l’any passat la nota d’economia de l’empresa va caure un punt -va passar del 6,19 al 5,16-, aquest any les queixes dels estudiants no s’han vist reflectides en la puntuació. La nota mitjana de filosofia d’aquest any ha sigut de6,27, mentre que l’any passat va ser de 6,56. Els estudiants van queixar-se dimecres a les xarxes socials de la correcció i de les notes que havien obtingut perquè consideraven que eren “massa baixes”.

Pel que fa a la resta d’assignatures, no hi ha gaires variacions respecte a l’any passat en les que són troncals. En la resta, l’única que registra una nota mitjana de suspens és dibuix tècnic, amb un 4,74. La que ha experimentat un creixement més gran és electrotècnia, que ha passat del 4,73 al 5,91. Història de l’art ha passat del 5,89 al 6,7. La que ha baixat més -més enllà de dibuix tècnic- ha sigut ciències de la terra i el medi ambient, que ha passat del 6,69 al 5,85, i grec, del 7,66 al 6,79.

Pel que fa als canvis en la selectivitat de cara als pròxims anys, el Govern està estudiant que les PAU siguin “cada vegada més competencials”, explica la secretària general del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), Mercè Jou. De cara a la selectivitat del curs vinent no s’han previst canvis notables, però amb el temps, el que pretén la Generalitat és encaminar les PAU cap a un tipus de proves que avaluïn més per competències. Jou també va afirmar que no s’han plantejat canviar el pes de l’expedient de batxillerat -que actualment és del 60%- perquè volen “seguir premiant el treball i la trajectòria de l’estudiant”.

N. MARTÍNEZ / L. BONILLA / S. SORO / E. FREIXA Barcelona 

ara.cat

El comiat

Ara que ja s’ha acabat el curs per tots els alumnes de l’escola. Sents una buidor dins teu.

Aquest matí  he arribat a l’escola a les 8.05 del matí quan pujava les escales no sentia res ni tan sols el soroll dels nens d’acollida.

Quan arribava a la meva les sensacions i emocions començava a ser més intensa i veure l’aula buida.

20170621_130830

Sabia que ahir els meus alumnes de 6è marxaven i no tornarien que s’iniciava una nova etapa en la seva vida i que d’altres portes se’ls obririen de nou.

Però comn a mestra han estat una part del teu cor . Hem viscut moltes experìencies, rialles i hem après uns dels altres a ser més companys/es.

Ara em queda la nostalgia i el record d’un gran curs.

Núria Rios

Colònies Fi de Curs

20170529_122245

Aquesta setrmana  he marxat de colònies amb els alumnes de 6è.

L’experiència ha estat magnífica. Cal dir que durant tot el curs la coordinadora de sortides ha organitzat l’estada i planificant les activitats pensant amb els nens i nenes que anaven.No és tasca fàcil perquè moltes vegades el mestre pensa més en que li agrada amb ell i no pas el que de veritat gaudiran els nens . Així que és una feina difícil.

Per a molts d’ells és o serà una epxeriència única de la seva vida. Compartir 3 dies amb els seus companys en un ambient totalment diferent que tenen a casa o a l’escola.

Els seus records seran plens d’ anedoctes i de situacions diferents que encara que visquin algun cop no serà amb els mateixos companys, ja que al setembre iniciaran una nova etapa de la seva vida.

Però, ara han gaudit d’un espai que se sentien lliures per realitzar unes activitats d’aprenentatge vital.

La setmana anterior ells estaven nerviosos a quina hora havien de ser a l’escola ( la circular marcava clarament a les 9 del matí) però ells no volien arribar tard i perdre l’autocar per aquesta aventura.

Escoltavem atentament tots els consells i normes de la sortida amb uns ulls de mussols inquiets. Parlaven que duria a la maleta : banyadors quants?, les tovalloles dues o tres?,es preguntavem si el dinar els agradaria, com seria la casa de colònia i podrien xerrar tota la nit en les altres habitacions…

20170530_104800

D’ofici, mestre voluntari

TRINITAT GILBERT

Als barris de Sants, Hostafrancs i la Bordeta, des de fa cinc anys persones voluntàries i professionals ajuden a fer els deures i a agafar hàbits d’estudi a alumnes de primària i de secundària amb dificultats. L’objectiu és reforçar la seva autoestima, generar una mirada positiva cap al seu aprenentatge i motivar-los.

En Farlin Bruno (17 anys) serà el primer de la seva família que entrarà en un grau superior, de telecomunicacions, en concret. “I mira que he arribat a ser un noi molt distret”, explica, mentre assegura que aquests dies de maig són molt difícils perquè està preparant els exàmens de final de 2n de batxillerat.

Quan anava a l’ESO, el professorat de l’institut, l’Emperador Carles de Barcelona, li va fer conèixer el projecte Aprenem Compartint, impulsat pel Secretariat d’Entitats de Sants, Hostafrancs i la Bordeta, amb el suport del districte de Sants-Montjuïc. Quan en Farlin s’hi va apuntar, fa cinc anys, l’Aprenem Compartint es deia Espai de Deures. “Anar a les tardes a classes de reforç em va anar molt bé, perquè anava molt fluix de notes, però, sobretot, perquè em van ajudar a centrar-me, a entendre la importància d’estudiar”, explica en Farlin.

“Anar a les tardes a classes de reforç em va anar molt bé. Em van ajudar a centrar-me, a entendre la importància d’estudiar”

FARLIN BRUNO – 17 ANYS

L’any passat, el projecte els va oferir a ell i a altres alumnes fer-se voluntaris a l’Aprenem Compartint. “I em vaig trobar amb alumnes de 5è i de 6è de primària que em recordaven a mi a la seva edat”. Eren distrets, no portaven mai els deures fets. “Els convencia perquè entenguessin que primer havien de treballar, i després havien de jugar”. I li feien cas: “Com que em veien molt semblant a ells, era més fàcil”. Aquest any, amb una càrrega lectiva més intensa a 2n de batxillerat, no hi ha fet de voluntari. “Però hi vull tornar d’aquí a un any”, diu.

Per la seva banda, l’Andrea Teijeiro (17 anys), actual voluntària i exalumna del projecte, sosté que els alumnes fan més cas dels professors que dels voluntaris. “Ens veuen massa semblants i no ens fan tant de cas com voldríem”, diu l’Andrea. Ella es va fer voluntària perquè hi va haver un temps que tenia clar que volia ser professora. “Ara he canviat d’idea, i m’inclino més per professions relacionades amb empreses, però, tot i així, m’agrada molt fer de voluntària i ajudar tant com puc els alumnes amb dificultats”.

Per al·lusions, el professor voluntari Agustí Camós -mestre jubilat- assegura que els alumnes que tutoritzen (per dir-ho d’alguna manera) canvien d’actitud a poc a poc. “N’arribem a tenir dos per un professor i dos voluntaris, així que aquesta mitjana ajuda molt per estar-hi a sobre”.

OPCIÓ VITAL

Camós es va oferir com a voluntari fa tres anys. S’acabava de jubilar com a professor i l’associació de mestres i professorat jubilat Rella li va fer conèixer el projecte, que tenia lloc just al barri on viu, Hostafrancs. “Després de tres anys, puc dir que el que més m’agrada és veure com progressen els alumnes”. I progressar “no vol dir sempre que comencen a aprovar-ho tot, però sí que milloren en autoestima”, explica. Perquè l’alumnat que s’apunta a l’Aprenem Compartint “té moltes dificultats, amb entorns complicats”: “Senten rebuig a fer els deures, però, a poc a poc, van canviant l’actitud i van contents a les nostres classes de reforç”. Camós subratlla la importància que els alumnes adquireixin seguretat en ells mateixos, perquè és la clau perquè tot comenci a rutllar.

Per la seva banda, Núria Esterri, psicòloga i coordinadora del projecte Aprenem Compartint, resumeix quina és la filosofia del projecte: 1) afavorir la igualtat d’oportunitats i l’equitat en l’educació a l’alumnat que pot tenir dificultats; 2) fomentar la lectura; 3) promocionar l’ús del català; 4) organitzar sortides culturals i vincular l’alumnat a projectes del barri. “Tant de bo no hagués d’existir el programa i ens poguéssim dedicar exclusivament a activitats lúdiques i culturals amb els joves”, sospira Esterri, però després de cinc anys en funcionament la feina encara és necessària. Curiosament, el dia que fem les fotografies d’aquest reportatge, l’Aprenem Compartint ha organitzat una escape room en família a l’Escola Gayarre de Barcelona, una activitat lúdica per buscar un tresor. La finalitat “és vincular les famílies amb l’aprenentatge dels seus fills i filles”, un objectiu més de la iniciativa.

Quan van començar fa cinc anys, tenien 10 alumnes de secundària, derivats per Serveis Socials. “Hi quedàvem dues tardes a la setmana i els ajudàvem a fer els deures, a organitzar les carpetes, a preparar les proves”. Ara tenen un total de 120 alumnes, repartits en 90 que cursen primària i 30 de secundària. Per cada 10 alumnes hi ha un professional i tres o fins i tot quatre persones voluntàries.

Per fer el reforç, les mestres i les persones voluntàries es traslladen a les escoles de primària on són els alumnes que han entrat al programa. “El fem a les tardes a les mateixes escoles, mentre que els alumnes de secundària es traslladen ells a la sala d’estudi que tenim al carrer Constitució”.

NO NOMÉS DEURES

Esterri comenta el perquè del canvi del nom a la iniciativa que el Secretariat va impulsar. “Al principi era un espai de deures, però vam notar de seguida que havíem d’anar més enllà, perquè no només fèiem deures, sinó que també els fèiem adquirir hàbits d’estudi i d’ordre, i a més els vinculem amb les activitats del barri”. Tot per aconseguir l’èxit educatiu. El gruix dels voluntaris està format per professorat, en actiu o jubilats, estudiants universitaris i també veïnat dels tres barris. “Tenim gent gran que fa de voluntària i és molt interessant veure el vincle que fan amb els joves”.

“Al principi era un espai de deures, però vam notar de seguida que havíem d’anar més enllà”

NÚRIA ESTERRI – COORDINADORA DEL PROJECTE

Actualment l’Aprenem Compartint té llista d’espera amb alumnes que volen entrar-hi. “Per escollir els alumnes de secundària ens coordinem amb Serveis Socials i els instituts del barri. Ara bé, de vegades ens hem trobat amb alumnes que s’han presentat a l’oficina (al Centre Cívic de les Cotxeres de Sants) i ens han demanat ajut”. Quan un jove demana ajut per iniciativa pròpia, “per descomptat que l’hi oferim”. De fet, la llista d’espera actual inclou un màxim de quatre alumnes, “que tenen possibilitats d’entrar, perquè sempre acaben havent-hi baixes d’alumnes que s’autollicencien ells mateixos o que canvien de residència i no hi poden continuar”, explica Núria Esterri.

Esterri afegeix que els nois i noies que els arriben “estan molt estigmatitzats perquè a l’escola els va malament”. Els professionals i els voluntaris intenten capgirar la mirada que tenen cap al seu aprenentatge i els n’inculquen una de positiva. No és una tasca fàcil. Darrere de tot plegat hi ha hores de fer deures, d’explicar conceptes curriculars però també de motivar-los perquè estudiïn. “Un alumne que no entén el que s’explica a classe, desconnecta i és quan potser comença a portar-se malament”, diu Esterri. “El treball en equip entre les escoles, els instituts, serveis socials, els educadors de carrer i les mateixes famílies és essencial per sortir-nos-en”, afegeix.

Un dels senyals que ho han aconseguit és comprovar com els alumnes “llicenciats” tornen al projecte, però com a voluntaris. I també el bon progrés que a poc a poc van fent els que hi entren. I encara un altre detall: “Tots els adolescents accepten la norma que hem establert de deixar el mòbil en una caixa grossa tan bon punt arriben”.