Ruffini – EL MÈTODE

Paolo Ruffini fou un matemàtic italià nascut a Módena l’any 1765. Va fer moltes aportacions matemàtiques en el camp de les equacions, sobretot a l’estudi de les solucions de les equacions de grau cinquè i superior, demostrant-ne la impossibilitat de trobar una fórmula (tot i que amb algunes inexactituds que foren corregides pel matemàtic Niels Henrik Abel al 1824).

El més famós dels mètodes de resolució de les equacions de qualsevol grau amb arrels enteres és el que porta el seu nom, i que ens permet determinar a més a més de les arrels el quocient i el residu de la divisió entre cadascun dels factors de grau 1 del polinomi.

Per practicar teniu el següent applet que us valida si el procediment és correcte:

MÈTODE RUFFINI

Per recordar com es fa aquí teniu el següent vídeo:

Aquest article ha estat publicat en 3.3.POLINOMIS, 4.2.POLINOMIS I FRACC.ALGEBRAIQUES, 4.3.EQUACIONS I INEQUACIONS. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *