SERVEIXEN LES MATEMÀTIQUES ?
Aquesta pregunta és la que més he escoltat entre els meus alumnes… no li veuen la utilitat immediata i això els desmotiva, sobretot quan comencem a introduir conceptes més abstractes com l’àlgebra o els polinomis.
No és fàcil respondre aquesta pregunta sense que ens perdem en la resposta: que si la modelització de fenòmens, que si la interpolació i extrapolació… m’agradaria fer esment en aquest apartat d’algunes pinzellades on la matemàtica ha fet una aportació important en el desenvolupament humà.
COVID-19 i representació gràfica de funcions exponencials
En aquest vídeo que dura 8 minuts s’hi poden veure els següents conceptes:
- Deducció d’una funció (modelització): Nombre d’infectats
- Funció exponencials
- Límit d’una funció a l’infinit
- Com varia la funció depenent dels valors dels paràmetres, i per tant, què podem fer perquè no tingui un creixement exponencial.
- Punt d’inflexió d’una funció (on canvia de convexa a còncava)
CRIPTOGRAFIA i la lluita contra el nazisme
L’article explica com un grup de matemàtiques, com Ann Mitchell, i físiques van ajudar a desxifrar els codis que utilitzaven els nazis per codificar missatges en la seva famosa màquina Enigma ( com una màquina d’escriure que reordenava l’alfabet ). La seu des d’on es descodificava era Betchley Park, uns 80 km al nord de London i en el que el 75% del personal eren dones, moltes d’elles amb una educació superior de física o matemàtiques.
Imatge: màquina Bombe ideada per Alan Turing per desxifrar missatges encriptats
En el següent article es fa un estudi sobre adolescents que han deixat d’estudiar matemàtiques per diferents raons demostrant que els alumnes que no havien estudiat matemàtiques tenien una menor quantitat d’una substància química crucial per a la plasticitat cerebral (àcid gamma-aminobutíric)
I què és la plasticitat cerebral ? doncs és la capacitat de l’individu per resoldre de forma òptima situacions complicades, de ser àgil en aprenentatges i de tenir més memòria, és com la substància que ens permet estar en forma mentalment.
O en aquest vídeo l’Eduardo Saenz de Cabezón ens explica què ens poden aportar les matemàtiques

