El nombre d’or

Perquè la mida de les targetes de crèdit, document d’identitat, carnet de conduir són sempre les mateixes ? Qui va decidir aquesta mida ? 

 

 

Històricament tots aquests documents tenien mides i formats diferents en els diferents països, a l’Estat Espanyol no va ser fins al 1990 que es va adoptar una mesura del dni igual al de les targetes de crèdit. I de fet el carnet de conduir fins l’any 2004 no es va modificar per adaptar-se al format auri.

El format auri és el que compleixen els rectangles en els que la raó entre l’alçada i l’amplada és un valor constant que s’anomena el nombre d’or:

 

 

 

La raó àuria, nombre auri, secció àuria o divina proporció és la proporció entre dos segments a i b (o per extensió, entre dues quantitats a i b) que compleixen la condició que la proporció entre la suma d’aquests dos segments[1] i el segment més gran és la mateixa que hi ha entre el segment més gran i el segment més petit. Dit amb unes altres paraules, la suma dels dos segments és al segment gran com el segment gran és al segment petit. Anomenant a el segment (o nombre) gran i b el petit, la fórmula és:

  {\displaystyle {\frac {a+b}{a}}={\frac {a}{b}}}

El quocient d’aquestes dues quantitats és un nombre irracional conegut com a nombre auri o nombre d’or, i designat habitualment per la lletra grega Φ o també φ (fi), en honor de Fídies, escultor i arquitecte grec del Partenó, o menys sovint amb τ (tau):

{\displaystyle \Phi ={\frac {a}{b}}={\frac {1+{\sqrt {5}}}{2}}=1,618033\dots }

Aquest nombre es troba de forma recurrent a la natura, en aquest vídeo ho podeu veure:

En aquesta presentació dibuixarem un rectangle auri com el de les targetes:

RECTANGLE AURI

Aquest article ha estat publicat en 1.5.DECIMALS. UNITATS DE MESURA, 1.6.PROPORCIONALITAT I PERCENTATGES, 2.12.DECIMALS, 2.3.PROPORCIONALITAT NUMÈRICA, 4.1.REALS, B1.1 NOMBRES REALS, CURIOSITATS DECIMALS. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *