Aquí podeu trobar la programació didàctica de MATELAND però abans llegiu aquesta informació tan interessant feta en grup i el pdf d’una activitat feta amb pdi amb programari smart. Esperem que us agradi i us pugui ser útil a la vostra pràctica diària.
Mòdul 3_Grup 3 Ariadna F. i Rocio C.
Una vegada llegides les propostes d’activitat per realitzar a una aula de primària i després d’opinar, mitjançant correu electrònic, hem triat l’activitat: Fem un mapa conceptual.
La informació donada és:
Hem finalitzat un projecte sobre les plantes i volem elaborar un mapa conceptual entre tots. Per fer-ho, els alumnes van dient conceptes que hem treballant durant aquest projecte i les relacions que s’estableixen entre ells. Un alumne “representant” els escriu en un mural. Alguna de les fletxes d’unió no és correcta i s’ha de modificar i com que s’està fent amb retolador no es pot corregir i les unions no queden prou clares. Més endavant, es plantegen afegir alguna imatge que han d’imprimir, retallar i enganxar. Però no poden afegir molta més informació perquè el mapa perd claredat.
Mostrem als alumnes a la PDI de l’aula, tres eines amb les quals podem fer el mapa conceptual utilitzant les noves tecnologies:
Creately una aplicació web que permet fer mapes conceptual en línia. Ofereix moltes plantilles llestes per a usar i força objectes: figures geomètriques, molts tipus de fletxes, estrelles…, permet, també, pujar imatges des del nostre ordinador. Es poden fer diversos mapes alhora que es col·∙loquen en diferents pestanyes. Permet convidar col·∙laboradors, afegir comentaris i enviar el mapa per correu. D’altra banda, es pot exportar com a imatge o PDF per desar-lo al nostre ordinador.
Cmtools programa que també ens serveix per a elaborar mapes conceptuals. S’ha d’instal·∙lar a l’ordinador i configurar amb l’idioma castellà. És força intuïtiu i fàcil de fer servir i ens permet, també, cercar en línia altres mapes d’altres autors. Aquí hi ha una mostra de com pot quedar el mapa conceptual:
És molt intuitiu, fent doble clic a l’espai de treball podrem crear un node, que podrem personalitzar tant el contingut, com els colors, les vores… Una vegada tinguem diferents nodes podrem enllaçar-los clicant sobre l’icona de doble fletxa que apareix quan seleccionem un d’ells, podent triar el tipus d’enllaç, la forma, … Es poden associar imatges i altres continguts multimèdia als nodes, i també links a pàgines externes. Ofereix la possibilitat de realitzar els esquemes de forma col·∙laborativa en temps real.
Mindomo web que també ens proporciona la utilitat de poder fer un mapa conceptual online. Respecte d’un programa instal·∙lat al nostre ordinador (com el Cmap Tools), té l’avantatge de poder copiar l’adreça o l’embed per poder després inserir-lo en el nostre bloc, com a l’exemple:
Una vegada mostrats els tres recursos, més atractius i motivadors que no pas la pissarra de guix, fem una votació per triar un d’ells per fer el mapa conceptual de les plantes. (Nosaltres hem fet com si fóssim els alumnes i hem triat el cmtools). Ens agrada perquè el deixarem instal·∙lat a l’ordinador de l’aula i l’anirem fent mica en mica entre tots els alumnes de l’aula. El projectarem a la PDI, aniran sortint els alumnes a elaborar-lo, encara que alguna de les fletxes o altra informació no sigui correcte, immediatament els altres nens i nenes se n’adonaran i el podrà modificar al moment. Col·∙lectivament visualitzarem imatges, triarem les que volem incloure i les afegirem al nostre mapa conceptual aconseguint un resultat consensuat i elaborat entre tot el grup-classe.
Anàlisi i modificació de la proposta realitzada per la companya Elisabet S. en el fòrum d’activitats amb PDI:
La meva proposta està relacionada amb la utilització de la càmera de vídeo per gravar els partits que farem cada cop que aprenem un esport nou. Farem 6 grups on cada grup gravarà un esport diferent i el penjarem al blog “Els Esports a l’Escola”. Podrem així analitzar les tècniques apreses, segons l’esport, on cada grup haurà d’explicar què es fa bé i què caldria millorar en cada cas.
En aquest cas, la PDI es fa servir com a projector: Visualització col·∙lectiva dels vídeos que els companys/es fan durant la pràctica esportiva per analitzar les diferents tècniques i normes de l’esport en concret.
Ens agrada molt la seva proposta però nosaltres, no només utilitzaríem la PDI com a projector sinó també de manera col·∙lectiva amb tots els nostres alumnes, perquè, una vegada elaborats els vídeos, visualitzats per tot el grup i, abans de penjar-los al blog de l’escola, els comentaríem i veuríem què hem de millorar. Entre tots els editaríem afegint comentaris a les jugades, …i finalment crearíem una pel·∙lícula final amb els sis vídeos, utilitzant un programa d’edició de vídeos com és el Windows Movie Maker.
Windows Movie Maker: Programa gratuït per crear pel·∙lícules. Té un software molt senzill, ja que només cal importart els clips de pel·∙lícula, endreçar-los, seleccionar la part del clip que desitges utilitzar (inici, acabament), canviar la velocitat del clip, afegir transcions, una part sonora i exportar el resultat.
Guia didàctica:
- Títol de la programació o seqüència didàctica: MATELAND
- Nivell educatiu al qual s’adreça:
- Cicle inicial de primària
- 2n curs
- Objectius didàctics / Competències i relació amb el currículum
- Objectius didàctics:
- Construir les taules de multiplicar a partir de sèries de sumands iguals.
- Entendre que la multiplicació és una suma de sumands iguals i emprar l’algoritme de la multiplicació en formar vertical i horitzontal.
- Escriure multiplicacions com a expressió equivalent de sumes de sumands iguals o al contrari.
- Resoldre problemes associats a la multiplicació mitjançant una o dues operacions.
- Recordar i emprar sense por i amb seguretat les taules de multiplicar des del dos fins al 10.
- Competències bàsiques:
- Competència matemàtica, competències bàsiques en ciència i tecnologia i competència lingüística.
- Continguts:
- Iniciació a la multiplicació.
- La multiplicació com a suma de sumands iguals.
- Construcció de les multiplicacions com a sèries de productes.
- Termes de la multiplicació.
- Les taules de multiplicar.
- Criteris i sistema d’avaluació
- Fer multiplicacions associant-les a sumes de sumands iguals.
- Conèixer i identificar els termes de la multiplicació.
- Fer càlculs numèrics bàsics en l’operació de multiplicar utilitzant diferents estratègies i procediments.
- Les taules de multiplicar en contextos de resolució de problemes i en situacions quotidianes.
- Valors i actituds
- Autoexigència: mostrar una actitud de superació davant les dificultas trobades a l’hora de fer qualsevol activitat matemàtica.
- Preseverància: Fomentar la constància a l’hora de fer tasques diàries i valorar l’esforç de superació.
- Compartir: Ajudar els companys a fer les activitats.
- Rúbriques:
- Excel·lent: Demostra total seguretat, confiança. iniciativa, curiositat i interès en la memorització i aprenentatge de les taules de multiplicar.
- Satisfactori: Demostra força seguretat en alguna o algunes de les activitats proposades per tal de memorizar i aprendre les taules de multiplicar.
- Elementari: Demostra, només part de seguretat, confiança, iniciativa, curiositat i interès en la memorització i aprenentatge de les taules de multiplicar.
- Inadequat: No demostra, de cap manera, confiança, seguretat, iniciativa, curiositat i interès en la memorització i aprenentatge de les taules de multiplicar.
- Seqüència d’activitats proposades
- A nivell de gran grup explicar la utilitat de saber-se les taules de multiplicar posant exemples pràctics.
- A nivell de gran grup explicar a la PDI o pissarra de guix la multiplicació com a suma de sumands iguals.
- Per parelles inventer exemples de la multiplicació com a suma de sumands iguals i exposar-los a la resta de companys per tal que aquests esbrinin la resposta correcte.
- Indiviadualment fer exercicis escrits per tal d’acabar d’entendre la multiplicació com a suma de sumands iguals i correcció dels mateixos amb tot el grup classe.
- Individualment i en petit grup fer càlculs numèrics bàsics en l’operació de la multiplicació utilitzant diferents estratègies i procediments.
- Fer, primer en gran grup i després de manera individual, multiplicacions de nombres naturels d’una xifra, emprant les taules de multiplicar, en contextos de resolució de problemes i en situacions quotidiànes.
- Visualitzar contes i aprendre cançons per tal d’aprendre trucs i memoritzar les taules d’una manera engrescadora.
- Mostrar a tot el grup l’existència de pòsters on apareixen totes les taules de multplicar, penjar-los a la classe, al bloc i donar-ne un a cada alumne per tal de memoritzar-les.
- En petit grup elaborar cartells que demostrin la utilitat de les taules de multiplicar i exposar-los al racó de mates i al bloc.
- Individualment fer activitats relacionades amb les taules de multiplicar i els seus termes amb la PDI.
- Continuar practicant, unes vegades individualment i unes altres per parelles, la memorització de les taules de multiplicar fent jocs interactius a l’ordinador.
- Educació inclusiva
- Els alumnes no aprenen de la mateixa manera i hi ha alguns que mostren més dificultats que altres en la memorització i l’aprenentatge dels conceptes. En el cas de les taules de multiplicar, aquests alumnes poden:
- Utilitzar material manipulable proper a ells per tal que entenguin la utilitat i avantatge de saber les taules de multiplicar.
- Repassar les taules de mulitplicar utilitzant l’observació directa i escriure-les al quadern com a sumes de sumands iguals.
- Cercar el resultat de les taules de multiplicar utilitzant un pòster i/o la calculadora.
- Interdisciplinarietat:
- Es reforça l’àrea de llengua en incorporar nous termes al vocabulari de l’alumne: multiplicació i els seus termes, que utilitzarà en la seva vida quotidiana.
