Taller TIC amb PDI

Nens i nenes aquests dies ens convertirem en dissenyadors gràfics! Sabeu qui són i què farem?

Introducció

Aprendrem a utilitzar les eines bàsiques d’un programa d’edició gràfica per crear un cartell informatiu o publicitari sobre les taules de multiplicar!

Els cartells els tenim a l’escola, els trobem pel carrer, a les botigues, als diaris, a les revistes, al cinema, a les parades de l’autobús, …, a internet. Abans , quan no hi havien ordinadors, els cartells eren dibuixats a mà per artistes. Ara s’utilitzen uns programes d’ordinador que agilitzen la feina i permeten imprimir-ne tantes còpies com es vulgui. Els professionals que s’hi dediquen es diuen dissenyadors gràfics, però tothom, a casa, a l’escola, pot fer un cartell informatiu a l’ordinador.

Desenvolupament

Hem de crear diferents cartells per penjar al bloc de l’escola i al racó de mates de la classe sobre les nombres i més concretamente sobre les taules de multiplicar. Abans de començar, heu de portar a classe exemples de cartells per analizar-los entre tots i observareu quins elements ens criden més l’atenció.

Treballarem per parelles. Primer, heu de decidir què hi posareu, després, quins recursos gràfics hi fareu servir (mida de la letra, colors, imatges, …)

Tancament

En acabar els cartells, els ensenyareu a la resta de companys a la PDI de l’aula. Entre tots haurem de valorar si els cartells són prou clars i complerts com perquè s’entengui el missatge.

Desenvolupament del taller amb activitats

Per fer aquest taller, primer caldrà fer un esborrany del cartell a mà, després pujarem a l’aula d’ordinadors i utilitzarem el programa Paint.

1. Quan obrim el programa, hi trobareu un document en blanc. Per defecte, aquest document serà horitzontal; si el voleu vertical, haureu d’anar a “imatge” i triar l’opció per fer-lo girar 90 graus a la dreta o a l’esquerra.

2. Heu de tenir en compte que podreu desfer qualsevol acció anant a “Edició” i triar “Desfer”.

3. Per guardar el document, heu d’anar a “Arxiu”, triar “Guardar” i posar-hi un nom que després pugueu reconèixer. És important desar el document al començament i cada cop que hi feu un canvi definitiu.

4. Si voleu incloure-hi text, heu d’anar al menú “Eina” i triar “Text” o bé clicar la icona correspoent a una T a la finestra d'”Eines”. Després, haureu de seleccionar la font i la mida de lletra i, a la finestra de “Colors”, indicar-ne el color.

5. Per moure el text, caldrà que situeu el cursor sobre la creu que hi apareix a sota. Quan el cursor es transformi en una mà, cliqueu i, sense deixar de pitjar, desplaceu el text; després, el deixeu anar.

6. Si voleu incloure-hi una forma geomètrica, heu de triar l’eina “Formes” del menú o clicar la icona (quadrat, triangle i cercle) a la finestra d'”Eines”. Tot seguit, seleccioneu una forma determinada i el color del contorn. Fet això, podreu clicar sobre el document i, sense deixar de pitjar, arrossegueu el cursor fins que l’objecte tingui la mida desitjada.

7. Podeu omplir de color les formes geomètriques triant l’eina “Cubell de pintura” o la icona corresponent (un cubell). Després, heu de triar el color que desitgeu a la finestra de “Colors” i clicar a dins de la forma que vulgueu pintar.

8. Per incloure-hi una foto, primer l’heu de cercar: heu d’anar a “Arxiu”, trieu “Obrir” i selecciones la imatge. Després de triar l’eina “Seleccionar un rectangle”, caldrà que situeu el cursor a una cantonada de la imatge, cliqueu i, sense deixar de pitar, arrossegeu el curor fins a la cantonada oposada per seleccionar tota la superfície. Tot seguir, aneu a “Edició” i tribu “Copiar”. Finalment, caldrà que torneu al document del cartell, aneu a “Edició” i trieu “Enganxar”.

9. Quan tingeu enllestit el cartell, heu de desar els darrers canvis i si voleu, recordem el medi ambient, imprimir-lo per comprovar com ha quedat.

10. Observeu-lo bé i prepareu l’exposició que fareu a la PDI a la resta de companys explicant el vostre cartell, el procés seguit per crear-lo i la informació que vol transemetre. Recordeu que els vostres companys el valoraran i us diran si el missatge és prou clar.

Endavant!