Anem a comprar i treballem els nombres decimals…

El dilluns tothom ha d’haver escrit a l’apartat de comentari o en un paper alguna compra que hagi fet aquests dies. Heu de escriure què vau comprar, quan costava cada cosa i la despesa total. Cal que especifiqueu també amb què vau pagar i quants diners us van tornar.

La compra ha de ser real i val a qualsevol botiga…

Posem un exemple de mostra.

VAIG ANAR AL SÚPER AMB LA MARE…

Vam comprar un bric de llet (1,45), una barra de pa (0,55), dos quilos de taroges (2,30) i un pack de iogurts (2,10). En total vaig gastar 6,40 euros, o el que és el mateix, sis euros i 40 cèntims. Vam donar-li a la caixera un bitllet de 10 euros i ens va tornar 3,60 euros.

Comencem la Història…

Hem iniciat un nou tema i comencem un altre gran apartat de Medi, la Història. Seria interessant recollir idees, informació, opinions, justificacions i tota mena de comentaris sobre per què és bo, útil i necessari estudiar, conèixer i valorar la història de la Humanitat, la nostra història i el que va passar als nostres avantpassats.

Pots parlar del tema amb els amics, amb els pares i altres familiars, amb altra gent. Recolleix tota mena d’opinions, pensa tu també per què cal estudiar història. Quan tinguis alguna idea escriu-la a l’apartat de comentaris. En farem una recollida de totes les idees que escriurem.

Vinga va, comença la Historia…

evolucia

La llegenda de la bandera de Catalunya explicada pels de Cinquè. (4)

La llegenda de les Quatre Barres

montsesenyera02Aquesta llegenda ens explica l’origen de la bandera de Catalunya . Això va passar fa molts anys. Vet aquí una vegada hi havia una guerra. Carles el Calb, rei de França, participava en la guerra i també el Comte de Barcelona, Guifré el Pilós. Els seus enemics eren els normands.

 Van perdre el normands i els altres van guanyar. Hi havia molts ferits, un era Guifré el Pilós. Estava quasi a punt de morir. El rei, Carles el Calb li va dir que com que ell havia ajudat a guanyar la guerra faria que el seu escut daurat tingués alguna cosa més. El rei li va passar la mà per on tenia sang i amb els quatre dits amb sang va estampar l’escut, que va quedar amb quatre barres vermelles. I així, diu la llegenda, que es va fer la bandera de Catalunya.

Montse V.

5è. Claret

Prova Control de Medi: El Govern de Catalunya

Avui hem fet la prova del tema 4: El Govern de Catalunya; demà completarem aquestes preguntes entre tots per revisar-ho.

Aquestes han estat les deu preguntes, que aniria bé que tothom repasses per tal de veure en què s’ha fallat…

1. Quantes comunitats autònomes hi ha a Espanya?

Escriu el nom de cinc

2. Com es diu el text que estableix les normes bàsiques del govern i l’estat a Espanya?

I el de Catalunya?

Qui va fer i aprovar aquest text a Catalunya?

3. Completa

Catalunya té uns                  milions d’habitants aproximadament.

La                       de Catalunya és Barcelona.

Catalunya té     comarques.

Madid és una comunitat     .

4. Explica el que saps del Parlament de Catalunya (qui l’escolleix, qui el formen, què fa, etc.).

5. Quins són els símbols que identifiquen Catalunya?

6. Què és la Diada?

Quin dia se celebra?

7. Quina és la més altra representació de la Generalitat de Catalunya?

Qui forma el Govern de la Generalitat?

8. Com es diuen les dues comunitats autònomes espanyoles que no estan a la península, és a dir, que estan formades per illes?

9. Com es diu la llegenda que expllica l’origen de la bandera de Catalunya?

Quins dos personatges històrics apareixen en aquesta llegenda?

10. Completa l’Himne de Catalunya

Catalunya, ___________,
tornarà a ser rica i plena!
Endarrere aquesta gentsenyera01
tan ___________ i tan superba!

Bon cop de falç!
Bon cop de falç!
___________ de la terra!
Bon cop de falç!

Ara és hora, ___________!
Ara és hora, d’estar alerta!
Per quan ___________ un altre juny
esmolem ben bé les ___________!

Bon cop de falç!
Bon cop de falç!
___________ de la terra!
Bon cop de falç!

Que ___________ l’enemic
en veient la nostra ___________:
com fem caure espigues d’or,
quan convé seguem ___________!

Bon cop de falç!
Bon cop de falç!
___________ de la terra!
Bon cop de falç!

Dia escolar per la Noviolència i la Pau

El divendres i avui dilluns s’ha treballat a les classes de l’escola el tema de la pau. S’han recitat diferents poemes sobre el tema i s’han fet dibuixos o algun mural sobre el tema de la pau.

A la nostra classe hem fet un mural amb la paraula PAU i els símbol de la pau al passadís amb tot d’ocellets de paper de diferents mides. Prèviament hem escoltat algunes cançons i hem plantejat de fer els coloms d’en Picasso de diferents maneres, amb tècniques i materials diferents. Han estat un seguit d’activitats molt interessant, però l’important del cas és que hem parlat de la pau, de l’amistat i de valors tan positius com aquests.

Volem la pau i un Món millor!

Així ens ha quedat un dels murals

pau2011

Dia escolar per la Noviolència i la Pau

Un Món millor

Un Món Millor

El món seria més feliç
si tots fóssim amics.
Jugar tots junts, cantar tots junts,
seria divertit.

El món seria molt millor
si no tinguéssim por.
Si sense demanar perdó
poguéssim ser com som.

El món seria més humà,
si tots fóssim germans.
Si ens agaféssim de les mans
com mai no hem fet abans.

En un altre món
És el món que volem
És el món que volem
En un altre món.

El dia 30 de gener és el Dia Escolar de la Noviolència i la Pau.

El Día Escolar de la No-Violencia y la Paz/Dia Escolar de la Noviolència i la Pau/School day for Non-Violence and Peace

Es tracta d’una iniciativa, fundada el 1964 pel poeta, educador i pacifista mallorquí Llorenç Vidal. Segons les seves paraules, el DENIP neix inspirar per la vida i l’obra de Gandhi. El seu objectiu és promoure un missatge de renúncia a danyar els altres éssers i fomentar l’acció no-violenta i els respectes per la natura, la vida i la llibertat de tothom.

Se celebra el 30 de gener amb motiu de l’aniversari de l’assassinat de Mahatma Gandhi, l’home de l’’ànima gran’.  Mohandas Karamchand Gandhi (1869-1948) fou un líder polític i espiritual hindú que amb la seva lluita pacífica i les seves accions de no-violència va aconseguir per a la Índia la independència de l’Imperi Britànic. Defensor de la igualtat i la justícia, va predicar amb l’exemple vivint en la pobresa i ajudant els més desfavorits. En una ocasió varen demanar a Gandhi que resumís el seu missatge per al món: ‘La meva vida és el meu missatge’, fou la seva resposta. Són alliçonadores les seves cites, molt aconsellable llegir-les i reflexionar sobre elles.

 

El camí de la pau amb Papiroflèxia…

Volem fer un gran cartell amb la paraula PAU feta amb ocellets de paper… En primer lloc caldrà recordar com es fa un quadrat amb un full de paper. Repassar els plecs tot fent peixos de diferents mides, per acabar fent l’ocellet (Pajarita).

1. Com fer un quadrat

ferunquadrat

2. El peix

contepeix

3. Ocell de paper (Pajarita)

Tallem un quadrat i el dobleguem pel mig.

2. Dobleguem en angle les puntes A i B i cap enrere les homòlogues del costat oposat.

3. Desdobleguem i col.loquem les puntes doblegades cap a nosaltres. tornem a doblegar pel mig.

4. Fem plecs anàlegs als assenyalats anteriorment.

6. Tornem a desdoblegar i amb les puntes dirigides cap a nosaltres tornem a doblegar per les mitjanes i fem els plecs igual com abans.

9. Invertim la figura de forma que ens presenti el revers.

10. Treiem les quatre puntes i ens queda com a la figura 12.

13. Ara aixequem tres de les quatre puntes.

14. Posem el dit índex a I i el polze a P i premem i a la vegada acostem les nostres mans, de manera que K i L se superposin, abaixem les potes i ja tenim el model acabat.

ocellet

La llegenda de les quatre barres explicada per cinquè (3)

La llegenda de les Quatre barres.

arlosHi havia una vegada fa molts anys una guerra dels francesos contra els normands. El comte de Barcelona Guifré el

Pelós va ajudar Carles el Calb, rei de França en aquell moment.

La guerra contra els normands en la que van lluitar va ser molt dura i Guifré el Pelós va resultar ferit de mort.

Carles el Calb va dir-li:

– Què vols que faci per tu que m’has ajudat?

I en Guifré li va contestar:

      Fes que al meu escut hi hagi alguna cosa perquè ara és daurat només.

Carles el Calb li va agafar quatre dits, els va posar a la ferida i després els va posar a l’escut, estampant quatre barres vermelles de sang.

Per això es diu la llegenda de les quatre Barres.

Carlos G. 5è.