Fem el nostre planter.

A cada classe hem recollit pots de iogurt per tal de fer els planters.

El divendres vam plantar cebes i enciams als pots de iogurts… I avui ja hem començat a regar-los i a experimentar amb el nostre planter. Veurem com va variant, quanta aigua cal, l’exposició al sol… Dividirem el planter en quatre parts i estudiarem com varia d’una situació a l’altra. Aquí en teniu el grup que posarem ben al costat de la finestra.

planter7febrer1

El dijous vam plantar a la nostra parcel·la de l’hort bledes, pastanagues i pèsols. Vam fer fileres i van col·locar ‘mulching’ entre cada renglera. Ara anirem regant i fent un seguiment. Aquí teniu dues fotes que hem fet avui, dilluns, dia 7 de febrer.

hort7febrer

 

 

 

 

 

 

hort7febrer2

Preguntes a n’Enric Larreula, autor del llibre ‘La Por’

Sobre la seva vida personal

  • Com et dius?
  • On vius?
  • Quants anys tens?
  • Tens parella? Estàs casat?
  • Vas fer el servei militar?
  • T’agrada algun programa en especial de la televisió?
  • Vas néixer a Catalunya? On exactament?
  • De petit t’agradava llegir? I escriure?
  • Tens germans? Fan alguna cosa relacionada amb llibres?
  • Tens cotxe? Quina marca de cotxe tens?
  • Tens alguna mascota? Per què?
  • Què volies fer de petit?

Sobre els seus estudis

  • On vas aprendre a escriure?
  • Quins títols acadèmics tens?
  • Com es deia la teva escola de primària?  Tens alguns records o anècdotes?
  • Quina era la teva assignatura preferida? I la que t’agradava poc o gens?
  • Eres bon estudiant de petit?
  • Quina va ser la teva millor nota? A quin curs?
  • A quina universitat o universitats vas anar?
  • T’agradava estudiar matemàtiques o només escriure i llegir?

Sobre la seva obra i la seva experiència laboral

  • Què va fer que et fecis escriptor?
  • Amb quina mà escrius?
  • Utilitzes eines tecnològiques?
  • Quants anys fa que escrius llibres?
  • Quin és el primer llibre que vas escriure? O publicar?
  • Tu llegeixes altres llibres que no siguin teus? Quins ens recomanaries?
  • Escrivies molt quan estudiaves?

Sobre el llibre ‘La Por’

  • En quin any vas fer el llibre?
  • Per què vas escriure aquest llibre?
  • I per què el vas titular La Por? És important per a tu el títol d’un llibre?
  • Algú et va ajudar, assessorar o col·laborar a escriure el llibre ‘La Por’?
  • En quants idiomes s’ha traduït el llibre?
  • Per què has presentat un home vell que no vivia amb la seva família? Què en penses d’això?
  • Al llibre de La por ens vam quedar amb un dubte, al final quin animal era un mussol o una òliba?
  • El llibre de La Por, l’has escrit perquè tens por?
  • Has anat a moltes escoles a presentar aquest llibre o parlar d’altres?
  • El nom dels nens i nenes van ser els primers que et van venir a la ment?
  • Tens pensat fer la continuació, és a dir, una segona part de la història?
  • I ara, estan fent una altre llibre? De què va?

Altres

  • Parlant de l’Enric persona, dels teus gustos, preferències, quin és el teu menjar preferit?
  • T’agradaria ser d’un altre país? De quin i per què?
  • T’agraden els llibres infantils que tenen il·lustracions?
  • Ens pots signar un autògraf per tenir-lo a la classe i l’escola?

Mostra de possibles portades…

Al llarg de la setmana hem de fer l’àlbum, que ens durem a casa el divendres. La portada aquest cop serà amb animals polars. En veurem molts a la pantalla, en dibuixarem uns quants i en farem de diferents mides. Després els retallarem i els col·locarem en una làmina taronja.  Les lletres del nom, cognom, curs, etc. les farem amb relleu.

portades

Agenda del mes de febrer

Dimarts, 1 de febrer: Preparació de l’hort, repartiment llavors, explicacions.

Dimecres, 2 de febrer: Inici te l’apartat d’Història a Medi. Presentació a la pantalla digital. Tarda: llaurar la parcel·la i delimitar-la.

Dijous: Contes de la classe a l’ordinador.

Divendres: Fer el planter (cebes i enciam) i sembrar a la parcel·la de 5è: Pèsols, pastanagues i bledes. Inici seguiment dels planters i dels conreus. Festa de la Prehistòria (Joc cooperatiu), explicació.

Dilluns, 7 de febrer: Dictat de català i inici portada.

Dimecres, 9 de febrer, després del pati: Visita als fillols de P-5, regal sorpresa i coneixement de les parelles ‘Padrí i fillol’.

Dijous, 10 de febrer a les 10:45: Inici de l’Apadrinament de lectura amb els fillols i filloles de P-5.fillol

Divendres, 11 de febrer: Albums de cinquè.

Dites de febrer…

Hi ha unes dites que tenen molt a veure amb l’activitat de l’hort que estem fent:

  • Aigua al febrer, bona pel sementer.

  • Al febrer has de llaurar, el que al març vulguis sembrar.

Altres que ens parlen del fred que fa al febrer i del mal temps que tenim:

  • El Febrer és molt traïdor, borrascós i gelador.

  • Al febrer, fica’t la bufanda que fa fred.

I n’hi ha que fan referència a què és el mes més curt de l’any:

  • Febrer curt, brau i tossut.

  • Febrer el curt, pitjor que un truc.

  • Febrer el curt, amb vint-i-vuit dies en surt.

I una que ens agrada especialment:

  • Al febrer, floreix l’ametller.

ametllers

I per acabar aquí teniu un enllaç a una activitat del bloc de primer de l’escola on hi ha un joc sobre una de les dites de febrer… Feu-ne comentaris si la sabeu…

El Present d’Indicatiu dels verbs

Verbs de la primera conjugació, acabats en –ar. Llegeix amb atenció.

Menjar Cantar Ballar
Jo menjo

Tu menges

Ell/ella menja

Nosaltres mengem

Vosaltres mengeu

Ells/elles mengen

Jo canto

Tu cantes

Ell/ella canta

Nosaltres cantem

Vosaltres canteu

Ells/elles canten

Jo ballo

Tu balles

Ell/ella balla

Nosaltres ballem

Vosaltres balleu

Ells/elles ballen

Apagar

  • Jo Apago
  • Tu apagues
  • Ell/ella apaga
  • Nosaltres apaguem
  • Vosaltres apagueu
  • Ells/elles apaguen

Joc amb els verbs

Ell canta una cançó
Demà: Ell cantarà una cançó demà.
Ahir: Ell cantava una cançó ahir.
Ells: Ells cantaven una cançó ahir.
Nosaltres: Nosaltres cantàvem una cançó ahir.
Demà: Nosaltres cantarem una cançó demà.
Avui: Nosaltres cantem una cançó avui.
Ella: Ella canta una cançó avui.... 

Feina del cap de setmana

Cal que feu les vint preguntes que voldríeu fer-li a l’autor del llibre ‘La Por’, Enric Larreula.

Heu de fer la compra, amb el tiquet de tot el que s’ha comprat.

I escriu algunes idees, opinions, comentaris, etc. sobre la importància de la Història.

Recordeu:

1. Abans d’escriure, pensar bé què volem posar.

2. Bona presentació, amb marges, pauta, etc.

3. Després d’escriure cal que reviseu el text i el corregiu.

Contes del desert (1)

El desert no trobat

Hi havia una vegada una dona que treballava d’arqueòloga. Va anar al desert del Sàhara, anava molt equipada per no tenir calor, portava una llanterna, una clau secreta i un material per treure la pols. Va trobar una porta secreta i va entrar gràcies a la clau secreta, i va trobar moltes joies, molts diners i va ser la dona més rica de Londres.