Amb les regles que s’assenyalen en el resum següent, tindràs suficient per a poder entendre el desenvolupament del joc del bàsquet i seràs capaç de poder participar en un partit.
Les regles d’aquest esport canvien sovint per tal d’intentar donar més velocitat a les accions de joc, augmentar el marcador i fer que tot resulti molt més espectacular.
-Els equips estan formats per dotze jugadors dels quals només cinc poden jugar al mateix temps en la canxa.
-El temps de joc en la FIBA és de 40 minuts reals, dividits en quatre quarts de 10 minuts cadascú.
-El temps màxim de possessió és de 24 segons, però si un jugador llança a cistella tocant la pilota l’anella i aquesta no entra, el temps de possessió començarà novament si el mateix equip recupera la pilota.
-El temps de que disposa un equip per tal de sobrepassar el mig camp és de 8 segons.
-Retindre la pilota sense jugar-la més de 5 segons, és falta.
-Trigar més de 5 segons en fer un traure de fons, és falta.
-Romandre més de 3 segons dins de la zona, quan un jugador està atacant, és falta.
-La valoració dels punts és:
- Tir lliure convertit, 1 punt
- Tir de camp dins de la zona de 6,25 m, 2 punts
- Tir des de fora de la línia de 6,25 m, 3 punts
– La pilota no es pot interceptar en la fase descendent d’un tir. Si passes això, es consideraria cistella vàlida. Al moment que la pilota toca l’anella, qualsevol jugador pot intentar recuperar-la.
-Una cistella es dóna per vàlida després que l’àrbitre hagi xiulat.
-Si un jugador que llança a cistella rep una falta:
- Es concedirà un tir lliure addicional si s’aconsegueix la cistella.
- Es concediran dos tirs lliures si la cistella no s’aconsegueix i el llançador estava dins de la zona de 6,25 m.
- Es concediran tres tirs lliures si el llançament es fa des de fora de 6,25 m i no s’aconsegueix encistellar.
Les faltes personals són totes aquelles accions que van en contra del reglament, que un jugador realitza sobre un altre, com ara, qualsevol tipus de contacte sobre el cos del contrari del qual pot traure un profit (espentes, colps, agarrades, etc…). Sí que es pot pendre la pilota sense tocar el jugador, en una passada, quan bota la pilota, etc… Si un jugador acumula 5 faltes personals haurà d’abandonar la canxa i serà eliminat del partit.
-A partir de la 5 ena falta personal d’un equip (suma de les faltes dels jugadors d’aquest equip) l’equip contrari llançarà tirs lliures per cada falta personal. Fins que no s’arribin a les 5 faltes d’equip, es traurà la falta des de fora de banda.
-Si un jugador rep la pilota i alça els dos peus del terra sense botar farà falta de passes.
Només per a fer entrades a cistella es poden fer dos passes sense botar, però en la resta de situacions, només es pot fer un pas sense botar. Si fas un pas i aixeques l’altre peu de terra sense haver botat la pilota, et xiularan passes.
-Si un jugador rep la pilota, bota, l’agafa i el torna a botar farà falta de dobles.
-Al final d’un dels quarts, si un jugador llança abans que el rellotge arribi a zero i aconsegueix cistella, serà bona, encara que durant el vol de la pilota, soni el senyal acústic corresponent.
-Falta antiesportiva es xiularà quan un jugador fa una falta a un contrari sense ànim d’actuar sobre la pilota. Es donaran tirs lliures i possessió de la pilota a l’altre equip, que traurà de banda, en la línia del centre del camp. Si el jugador que ha patit una falta antiesportiva està en acció de tir, es concedirà un tir lliure addicional si s’aconsegueix la cistella. Aquesta falta sumarà com una falta personal en el compte personal del jugador que l’hagi comés.
-Si es xiula falta tècnica a la banqueta (entrenadors, jugadors de banqueta….) es concediran dos tirs lliures i possessió per a l’equip contrari. La falta tècnica té que veure normalment amb comportaments inadequats, com ara, protestar les decisions dels àrbitres, insultar, fer gestos de mal gust, etc…
-Si es xiula falta tècnica a un jugadors de pista es concedirà un tir lliure i possessió per a l’equip contrari. Aquesta falta sumarà com una falta personal en el compte personal del jugador que l’hagi comés.
Temps morts i substitucions
L’entrenador podrà demanar un temps morts en els tres primers quarts del partit i dos en l’últim quart. Els temps morts tenen una durada d’un minut cadascun, durant el qual, l’entrenador pot parlar amb els seus jugadors i realitzar les substitucions que cregui oportunes. Els temps morts i les substitucions no es poden produir després d’aconseguir una cistella, però sí que es podran produir després de solucionar qualsevol infracció (després de tirs lliures…..)
Canxa i equips
Les mesures de la pista o canxa de bàsquet poden variar lleugerament. La canxa és un rectangle que pot oscil·lar entre 29 m x 15 m, fins a 22 m x 13 m.
El tauler té unes dimensions aproximades de 2 m x 1 m i la cistella es troba a 3’05 m de terra. El diàmetre de la cistella és de 46 cm.
La pilota oficial és de cuir i pesa entre 567 i 624 grams. Té una circumferència de 76 cm
Un equip està dirigit per un entrenador i consta d’especialistes que s’anomenen de diferent forma segons la posició i el paper que desenvolupen en la canxa:
- Pivot – Normalment és el més alt. Juga molt a prop de la cistella i s’encarrega d’agafar els rebots.
- Ala – No és tan alt com el pivot i sobre tot és un bon llançador de mitja i llarga distància. La seva posició de joc és habitualment en les zones laterals del camp.
- Ala-Pivot – És una barreja de Pivot i d’Ala. És prou alt i ajuda el pivot en les seves funcions, però també és bon llançador de mitja i llarga distància.
- Base – Normalment és el més ràpid i hàbil de l’equip i el que dirigeix l’atac. Compensa no ser molt alt amb una tècnica molt bona i amb molta rapidesa.
- Escorta – És com un segon base, ajudant aquest en les seves funcions. Podríem dir que és una barreja entre Base i Ala.
Per a començar un partit, els jugadors es col·loquen al voltant del cercle central i un jugador de cada equip en l’interior, fan un bot per a lluitar per la pilota que l’àrbitre llança entre els dos a l’aire. Aquest primera pilota de joc no es pot agafar directament, s’ha de palmejar per a que algun dels companys la pugui agafar i iniciar una acció d’atac.